Gå til innhold

Den store Opera-tråden


Ståle

Anbefalte innlegg

Hadde tidligere litt problemer med Opera (9.24 tror jeg) og stabilitet, men har oppgradert til 9.5, og det funker gull nå. :)

 

Men det er ikke helt oversatt. Og Yahoo! har betalt store summer tror jeg. Mulig å få dette bort? Vil ha google som default søk. Og i alle fall ikke Answers.com som er i hurtigvalg.

Endret av The_Fire
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

9.5 er jo fremdeles i beta. Og far error hver gang jeg avslutter. Men det er jo bare 1 per dag, sa det gjor meg ikke sa mye. :p

Opera 9.5 gar ogsa bare an a fa pa engelsk tror jeg. (kanskje svensk og nederlandsk ogsa, men jeg har ikke testet det(ellers sa er det bare installasjonsprogrammet))

 

Visste du at du ogsa kan skrive "g opera" i adressefeltet for a soke etter opera med google?

Sjekk Ctrl + F12 -> Search for a se hvilke sokemotorer du allerede har.

 

Hvis du for eksempel har lyst til a lage et sok med http://forumsok.moo.no ( et bedre forumsok ) sa hoyreklikker du i input-feltet og velger den nederste "Create Search...".

Sa skriver du inn hvilken bokstav du har lyst til a bruke for a soke. Hvis du foreksempel skriver "f" soker du med "f Den lille Opera-tråden" sa finner du denne traden med en gang.

Hvis du skal soke med mer enn to ord, trenger du ikke ha med g foran. Siden Google er satt som "Use as default search engine". Den settingen kan du endre i Ctrl+F12, Search, dobbeltklikk ditt sok, Details, Use as default search engine.

 

For a endre sokefeltet du finner pa Speed Dial, dobbeltklikker du pa en av sokene du finner i Ctrl+F12, Search, Details, og huker av for Use as Speed Dial search engine.

Lenke til kommentar

tips og triks til nye Operabrukere: tror vi har en egen tråd om dette: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=652085

 

Mousegestures: helt klart værdt å lære seg. Samt holde musetast Y inne mens trykke på tast X. (gå frem/tilbake)

 

Å selv kunne spesifisere søk med ønsket søkeord, får mange mye ut av.

Hurtigsøk på siden: punktum etterfulgt av søkestreng. F3 for neste treff.

F8 for å hoppe til adressefeltet. Samt ctrl+t for ny fane. Ctrl+tall for å åpne sidene i speed-dial.

 

Første jeg gjør med ny-installert Opera: aktiverer mouse-gestures, samt går inn på instillinger->avansert og fjerner "reuse active tab" og merker av "open tab next to active" og "sycle in tab order". Uten å fikse den siste takler jeg ikke rightclick-scroll :)

Lenke til kommentar

Jeg har vært trofast Operabruker en stund, men jeg plages over minnebruken. Med én fane åpen ligger opera som regel på rundt 100MB minne, og med fler åpne (som jeg ofte har) nærmer den seg 150. Noen spesiell grunn til dette? Legger den all bildecache rett i RAM? Dette problemet, samt at den er litt treig i oppstarten, er de enste tingene jeg misliker ved Opera!

 

-BT

Lenke til kommentar

Enig der, det er jo ingen dum idé å la et program bruke ram hvis det er tilgjengelig. Jeg har 2 GB, så det skal jo i teorien ikke være noe stort problem, men jeg merker faktisk en ytelsesøkning i f.eks BF2 med Opera lukket.

 

Fant forresten noen innstillinger som hjalp og kutte ned endel på minnebruken, og den er nede i ca 50 mb. Synes fortsatt det høres merkelig mye ut for en nettleser...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Visste du at du ogsa kan skrive "g opera" i adressefeltet for a soke etter opera med google?

Sjekk Ctrl + F12 -> Search for a se hvilke sokemotorer du allerede har.

 

Hvis du for eksempel har lyst til a lage et sok med http://forumsok.moo.no ( et bedre forumsok ) sa hoyreklikker du i input-feltet og velger den nederste "Create Search...".

Sa skriver du inn hvilken bokstav du har lyst til a bruke for a soke. Hvis du foreksempel skriver "f" soker du med "f Den lille Opera-tråden" sa finner du denne traden med en gang.

Hvis du skal soke med mer enn to ord, trenger du ikke ha med g foran. Siden Google er satt som "Use as default search engine". Den settingen kan du endre i Ctrl+F12, Search, dobbeltklikk ditt sok, Details, Use as default search engine.

 

For a endre sokefeltet du finner pa Speed Dial, dobbeltklikker du pa en av sokene du finner i Ctrl+F12, Search, Details, og huker av for Use as Speed Dial search engine.

 

Hvor finner jeg input-feltet? Kan noen også forklare litt bedre hvordan man får til stavekontroll, hvilke filer skal jeg dra inn i Aspell?

 

Og hvordan aktiverer man mousegestures?

Endret av Hotel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...