Gå til innhold

ATI's treningslogg! 2 bilder s. 24 :)

Anbefalte innlegg

Ta hammer curl istede for å bruke tau.

Når det gjelder militærpress er den bedre å ta sittende i feks smith maskin.

Hvile grunner har du til å komme med slike utsagn?

personlig mener jeg at man skal holde seg unna smith så mye man får til. isolerer for mye

Som du sikkert ser på bildene er ATI Radeon godt trent så han takkler fint isolasjonsøvelser.

Nå forklarte midlertidig ATI hvorfor han tar den stående, å da er det greit, men som du sier ATI det gir belastning på ryggen - men klarer du det så kjør på :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta hammer curl istede for å bruke tau.

Hvile grunner har du til å komme med slike utsagn?

personlig mener jeg at man skal holde seg unna smith så mye man får til. isolerer for mye

Som du sikkert ser på bildene er ATI Radeon godt trent så han takkler fint isolasjonsøvelser.

Nå forklarte midlertidig ATI hvorfor han tar den stående, å da er det greit, men som du sier ATI det gir belastning på ryggen - men klarer du det så kjør på :)

prøver ikke å trolle her, men skjønte ikke det der med isoleringsøvelser. om man klarer å gjennomføre militærpress stående med bar, hvorfor gjøre det sittende i benk? skal ha svært svak rygg skal du ta skade av vekten du klarer i militærpress.

Lenke til kommentar

Dessuten burde sidehev absolutt være med i skulder programmet ditt :)

Det finnes ikke en eneste god grunn til å kjøre militærpress i smith maskin. Her må du gjeren utdype.

Les mer her om The Smith Machine

Why You Should Avoid The Smith Machine

Machines are never superior to free weights. Never. Ever. I’ll say it again….Never. And the Smith machine is the worst of the worst. Yes, I know your trainer or your best friend told you that the Smith is a wonderful thing, and one of the most functional and safest pieces of equipment in the gym. They may have even told you to stop using free weights and to use the Smith because it's safer. They’re dead wrong, and I'm going to tell you why.

1. Pattern Overload Syndrome: The Smith machine locks you into a fixed plane of motion, which can lead to what is known as 'pattern overload syndrome'. The more fixed the object, the more likely you are to develop a pattern overload, and the Smith follows an extremely fixed pathway. This fixed pathway repetitively loads the same muscles, tendons, ligaments and joints in the same pattern, encouraging micro-trauma that eventually leads to injury. If you always uses a Smith machine for your bench presses, you end up working the same fibers of the prime movers in the bench press all of the time: triceps brachii, pectoralis major, long-head of the biceps brachii, anterior deltoids, and serratus anterior. You can't change the pathway; the bar will always be in the same position. This commonly leads to chronic injury over time.

2. Reduced Stabilizer Training: The weight is stabilized for you. However, joints normally operate in multiple planes, and recruit a myriad of other muscles to help stabilize load. Use of the Smith machine greatly decreases this stabilizer activity. This creates a problem when translating your strength and muscle gains back to real life. If you have not trained the stabilizing muscles, you create size and strength imbalances in these muscles that would normally be assisting in the lift. In addition, having weak stabilizers will serve to shut down the prime movers before the prime movers are ready to shut down. If the stabilizers cannot maintain joint integrity there is a feedback mechanism that will cause the prime movers to shut down, or “fail.” When you’re helping your buddy lift that heavy piece of furniture, or pulling that heavy sack of groceries from the back seat of your car, it won’t be attached to a bar that assists your move and travels in a straight up and down plane of motion.

3. Compromised Center of Gravity: When you squat with your knees out in front there is added pressure on the spine. When you free bar squat, the path of the bar is traveling over the instep of your foot and you are driving through your natural center of gravity (COG), the COG you create by moving your hips back and bending your knees on the decent of the squat. When you are on a smith machine with your feet positioned out in front, you are causing your body to drive through a false center of gravity. Now, instead of the weight being over your feet, it is directly in-line with your spine and your feet are out front, placing your new (false) COG somewhere about mid thigh. The problem this poses is that your spine is not in a healthy position to stabilize force. Your hips are there not only to move the lower body, but also, to stabilize forces being placed on the body. If you put them out front you take that ability away from them causing all of the weight to be compressed on the spine without anything to absorb the shock. NOT GOOD!

These principles clearly apply to any exercise you might want to do on the Smith. Take, for example, the squat. Because of the mechanics of the knee joint, the body will alter the natural bar pathway during a free-weight squat to accommodate efficient movement at the knee. A fixed bar pathway doesn't allow alteration of the plane of motion for efficient movement of the joint, thereby predisposing the knee to harmful overload via lack of accommodation. And, for all of you that like to put your feet out in front of you, in addition to the COG problems outlined above, if your feet are out in front of you, you tend to push back against the bar. Doing so changes the function of the hamstrings role in the move, removing it’s stabilizing, protective effects on the knee joint. The result is an increased sheering force on the knee. Again, over time, chronic injury, and even possible traumatic knee injury.

So. Now that you’re armed with the facts, you know to stay away from the Smith (actually any machine that locks you into one plane or arc of movement, but we’re taking about the Smith here). Do yourself a favor and get acquainted with the barbells and dumbbells this fine establishment has to offer.

@ATI Radeoen

Bra form, spesielt bakside skuldre!! Stå på :)

Lenke til kommentar

Takk takk for alle komentarer, artig å se at det er litt aktivitet i loggen min:)

Dagens trening: Rygg

Markløft:

100kg8x2

150kgx6

160x2

170x1

Chins:

10-8-8-8

nedtrekk:

160 på plata 8x4

stående roing:

50kg 10x4

Roing:

500meter = 1.52min.

Markløfter var lett i begynnelsen, har aldri tatt 170 før, så skulle maxe i dag.

Fikk den opp, men tok bittelitt tid. Eller var chinsen utrolig lett.

Noen som veit sånn ca hvor rask folkene i NM i AF ror 500meter på?

Uansett så kjenner jeg at jeg trenger litt mere trening på 500meter roing,

kjente at jeg brukte føtterne unødvendig mye, noen som har tips?

Tror jeg skal begynne å trene chins og dips sånn her:

Chins: til failure-8-8-8

og det samme på Dips.

Og 500meter roing etter hver rygg økt.

tips/kommentarer?

Endret av ATi-Radeon
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Folka i NM ror vel på rundt 1.30, tror det var litt lavere, om jeg ikke husker feil. I sånn romaskin er det beina som skal brukes mest, det er ikke som vanlige styrketreningsroøvelser.

Lenke til kommentar

Dagens økt: Skuldre

Militærpress:

52,5kg 6x4

Fronthæv (hantler):

22,5kg pr. manual 8x4

Lateral rais (bøy i kneerne):

12,5kg 8x4

Upright row

130 på plata, 12x4

Shrugs:

90kg 12x3

500meter roing, 1.50min.

Er ikke helt blitt bra igjen, er fortsatt prega av en sterk forkjølelse eller en influensa, preger treninga littegrann dessverre.

Lenke til kommentar

Dagens økt: Rygg

Markløft:

100kg 8x2

140kg 6reps

150kg 4reps

150kg 4reps

Chins:

8x5

Nedtrekk:

165 på plata, 8x3

Stående roing med stang:

50kg 8x4

500meter chill roing

Chinsen føltes utrolig lett, tror jeg klarer 20 chins nå. Skal teste det ut neste ryggdag.

Stående roinga kjørt jeg ikke helt ut på, lenge siden jeg har tatt den øvelsen så måtte bare finne ett standpunkt.. Rod greit i dag, kjente jeg ble fort anpusten og melkesyra kom å tok meg, men ellers greit. Neste trening blir det 500meter forteste jeg kan!

Lenke til kommentar
Stangroinga, det er helt vanlig stangroing slik som dette?

http://www.coopersguns.com/videos/exercise...-bent-over-row/

I såfall høres det ut som om du har ganske lite belastning på i forhold til markløftene dine, men regner med at du har mer å gå på?

Ka sånn der ja, følt at 50kg var i det letteste laget. Var første gang på lenge jeg gjorde den øvelsen. Så jeg kjørte ikke så tungt bare for å få inn rytmen, om du skjønner:P Kan gå opp noen 10-kiloer ja

Lenke til kommentar

Dagens trening: Føtter

Knebøy:

60kg 8x2

80kg 6

85kg 6

90kg 5

Legextension:

160 på plata 8x4

legcurls:

105 på plata 10x3

tåhæv:

max på maskinen 16x2

og litt mage på slutten av økta

Økta var grei, knebøyen føltes utrolig lett, hadde litt lyst å prøve en 100 eller en dobbel på 100, men lot være. Hærlig bøy! Brukte ikke pute på nakken, for første gang. Og det føltes så mye bedre uten den puta. Tok også mage på slutten av økta, lenge siden sist, var helt grei, tok bare 2 sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...