Gå til innhold

Hva syns du om USA?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 kapittel i filmen, handler om etter frigjøringen, bank virksomhet , innenriks og utenriks de siste 100 årene.

 

Oi, jeg svippet litt gjennom den for å finne kapittel tre og kom til.

 

"The 9/11 Myth"

 

Og da ringer det bjeller. Ikke en kilde jeg vil anbefale trådstarter å bruke, finn noe ordentlig vitenskapelige kilder. Lokale biblioteket er ett fint sted å begynne.

 

Ellers har du jo mange sine personlige meninger i denne tråden, men de gir ikke akkurat ett representativt syn på nordmennenes syn på USA.

Lenke til kommentar
USA har:

 

Gjort Japan til et av verdens beste land å bo i.

 

Fått Iraks økonomi til å vokse 52% i 2004.

 

Gjort at Afghanistan har en av verdens høyeste økonomiske vekst.

 

Straffet massemordere som svært få andre land gjør.

 

Hindret at fascistene vant krigen.

 

Osv.

 

Hvordan har de gjort Japan verdens beste land å bo i? Særlig med tanke på at nordiske land og Luxumburg og diverse ligger over de i alle kåringer?

 

Ja, ganske lett å få til høy økonomisk vekst når man har knust den i fillebiter først.

 

Sa et av...

 

 

USA har:

 

Gjort Japan til et av verdens beste land å bo i.

 

Fått Iraks økonomi til å vokse 52% i 2004.

 

Gjort at Afghanistan har en av verdens høyeste økonomiske vekst.

 

Straffet massemordere som svært få andre land gjør.

 

Hindret at fascistene vant krigen.

 

Osv.

 

Hvordan har de gjort Japan verdens beste land å bo i? Særlig med tanke på at nordiske land og Luxumburg og diverse ligger over de i alle kåringer?

 

Ja, ganske lett å få til høy økonomisk vekst når man har knust den i fillebiter først.

 

Nå sier han tross alt at de har gjort Japan til et av verdens beste land å bo i. Selv om USA løftet Japan inn i den industrielle revolusjon ville jeg ikke gitt USA all æren for det Japan er i dag.

 

Nå tenkte jeg på da USA liberalisterte Japan under okkupasjonen på 50-tallet.

Lenke til kommentar
USA har:

 

Gjort Japan til et av verdens beste land å bo i.

Japan har den høyeste selvmordsraten blant alle industrialiserte land. Faktisk ligger den rett under tidligere østblokkland som Latvia og Litauen.

 

Straffet massemordere som svært få andre land gjør.

Huh? Dette blir kun svada når du ikke utdyper og eksemplifiserer.

 

Hindret at fascistene vant krigen.

Noe et land gjorde for 60+ år siden med en helt annen regjering og en ganske annen befolkning er ikke representativt for hva landet er idag. Det argumentet med at man må være takknemlige for innsatsen er bare latterlig når det ikke er snakk om de invidene som faktisk gjorde det. Det at noen er etterkommere av statsledere og soldater som hjalp Europa for 60 år er rett og slett ikke relevant i denne diskusjonen.

 

Før noen kritiserer meg for å være en USA-hater: USA er et fint land, men dine argumenter holder ikke mål.

Lenke til kommentar
Japan har den høyeste selvmordsraten blant alle industrialiserte land. Faktisk ligger den rett under tidligere østblokkland som Latvia og Litauen.

Det betyr ikke at Japan er et mindre velferdssland som han påpekte. Japan har også alltid hatt en historie med masse selvmord. Se på Samuraiene og andreverdenskrig.

 

Noe et land gjorde for 60+ år siden med en helt annen regjering og en ganske annen befolkning er ikke representativt for hva landet er idag. Det argumentet med at man må være takknemlige for innsatsen er bare latterlig når det ikke er snakk om de invidene som faktisk gjorde det. Det at noen er etterkommere av statsledere og soldater som hjalp Europa for 60 år er rett og slett ikke relevant i denne diskusjonen.

Les i ettertid også kansje? USA har også holdt USSR i sjakk og hindret noe som kunne blitt en invasjon mot vest Europa. Vi burde også være veldig takknemmelige for at Kubakrisen endte som det gjorde.

 

Og hvorfor er det ikke riktig å være takknemmelig for USA sine handlinger under andreverdenskrig? Skal vi bare glemme det? Kan man heller ikke være takknemmelige for at England sendte soldater til Norge da Tyskerne invaderte oss eller Norske frihetskjempere som kjempet for vår frihet?

 

Snakker jeg med en sosialist om USA under andreverdenskrig så er det atombomben det første de nevner. Alt annet er glemt.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar
Japan har den høyeste selvmordsraten blant alle industrialiserte land. Faktisk ligger den rett under tidligere østblokkland som Latvia og Litauen.

Det betyr ikke at Japan er et mindre velferdssland som han påpekte. Japan har også alltid hatt en historie med masse selvmord. Se på Samuraiene og andreverdenskrig.

Når et land har en så høy selvmordsrate blir det galt å kalle det et av verdens beste land å bo i.

 

Les i ettertid også kansje? USA har også holdt USSR i sjakk og hindret noe som kunne blitt en invasjon mot vest Europa. Vi burde også være veldig takknemmelige for at Kubakrisen endte som det gjorde.

Hvis det var snakk om i ettertid er ikke den korrekte betegnelsen fascister, men kommunister.

 

Og hvorfor er det ikke riktig å være takknemmelig for USA sine handlinger under andreverdenskrig? Skal vi bare glemme det? Kan man heller ikke være takknemmelige for at England sendte soldater til Norge da Tyskerne invaderte oss eller Norske frihetskjempere som kjempet for vår frihet?

Jeg har da ikke skrevet noe om at man ikke kan være takknemlige for England sendte soldater til Norge? Jeg sier bare at man ikke kan takke Gordon Brown og dagens England for det. Og de nordmennene som dannet motstandsbevegelsen var modige menn som absolutt fortjener vår respekt, men det betyr ikke at et av barnebarna deres gjør det.

 

Å takke dagens USA for innsatsen under andre verdenskrig blir akkurat det samme som å fortsatt bære nag til Tyskland.

 

Snakker jeg med en sosialist om USA under andreverdenskrig så er det atombomben det første de nevner. Alt annet er glemt.

Jeg er ikke en sosialist. Og akkurat som jeg ikke mener at man kan takke det nåværende USA for hjelp i andre verdenskrig, mener jeg at man ikke kan klandre dem for at besteforeldrene deres slapp atombomber.

Lenke til kommentar
Uansett vil den økonomiske veksten synke igjen etterhvert som dyrkingen av opium blir stoppet.

Hvordan vet du at det er opiumsdyrkingen som er grunnen til veksten? Myndighetene prøver jo å bekjempe det.

 

 

Se en film som heter zeitgeist, kan lastet ned på piratbay.

Der får du forklart det du ikke får vite i historie boken

Eh nei. Ikke se denne filmen hvis du vil ha et nyansert bilde på verden. Denne filmen er en propagandafilm, intet annet.

Lenke til kommentar
Uansett vil den økonomiske veksten synke igjen etterhvert som dyrkingen av opium blir stoppet.

Hvordan vet du at det er opiumsdyrkingen som er grunnen til veksten? Myndighetene prøver jo å bekjempe det.

 

 

Se en film som heter zeitgeist, kan lastet ned på piratbay.

Der får du forklart det du ikke får vite i historie boken

Eh nei. Ikke se denne filmen hvis du vil ha et nyansert bilde på verden. Denne filmen er en propagandafilm, intet annet.

 

 

Ja de prøver, men det er allment kjent at opiumsdyrking er stort i Afhganistan, derfor antar jeg at det er stor sannsynlighet at dette vil svekke den økonomiske veksten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...