Gå til innhold

Hva syns du om USA?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke gjør dette til en konspirasjonsteorietråd.

 

Påstanden din om at USA bare er en stormakt på grunn av teknologi er helt på jordet og ignorerer andre vesentlige faktorer - stabilt og effektivt styresett, et samlet og dyktig folk, gode ressurser, praktisk geografisk plassering, sterk økonomi, også videre. Geez.

Lenke til kommentar
USA, well. Jeg hater hvordan de tror de eier Sør Amerika. Du har jo også The School of the Americans (tror jeg den heter) som sier litt om hvilke hemmeligheter de har. De er det eneste landet som har brukt atombomber. Takler ikke de uber nasjonalistiske patroitene i Sør Usa.

 

Er så lei av historieløse som kommer med den samme gamle "USA er de eneste som har brukt atombomber" kortet for å spre sitt antiamerikanske oppgulp. Gå på historieforumet der er det en egen tråd for det.

Lenke til kommentar

Det kommer vel an på hvor langt man vil gå tilbake. Norge hadde vikingene for over tusen år siden, Tyskland hadde nazister for 60 år siden og Rwanda hadde folkemord for 10 år siden. Når skal man slutte å mislike et land basert på historiske hendelser? Personlig ser jeg ikke på et land, i dette tilfellet USA, som en president og en hær, men som en samling av 300 millioner mennesker som sammen har skapt et av de viktigste landene i verden. Enten det er kultur, idrett, utdanning, forskning, osv så finner du noen av de viktigste institusjonene i landet, så hvorfor man oppsummerer med atombomben forstår jeg ikke. USA taper ikke så mye på det, ignoranse skader i dette tilfellet den som tenker det mer.

Lenke til kommentar
Det kommer vel an på hvor langt man vil gå tilbake. Norge hadde vikingene for over tusen år siden, Tyskland hadde nazister for 60 år siden og Rwanda hadde folkemord for 10 år siden. Når skal man slutte å mislike et land basert på historiske hendelser? Personlig ser jeg ikke på et land, i dette tilfellet USA, som en president og en hær, men som en samling av 300 millioner mennesker som sammen har skapt et av de viktigste landene i verden. Enten det er kultur, idrett, utdanning, forskning, osv så finner du noen av de viktigste institusjonene i landet, så hvorfor man oppsummerer med atombomben forstår jeg ikke. USA taper ikke så mye på det, ignoranse skader i dette tilfellet den som tenker det mer.

 

Helt enig.

Lenke til kommentar

USA er verdens stormakt og punchingball. Skjer det noe ondt i verden skylder man på Yankee svinene, men er der noen som trenger hjelp men hvor USA ikke stiller opp skylder man likevell på Yankee svinene.

 

Folk har alt for lett å sette seg ned å bedømme andre land, men jeg tror de må være litt flinkere med å feie fremfor sin egen dør før de feier fremfor andres. Joda, USA har gjort en del rare ting, som krigen i Irak som aldri blir ferdig, men man har nå sotti her i lille Norge og sytet og klaget over terroristene og at noe må gjøres, men likevell er man uenig i krig. Hvordan kan man ta ned islamistiske militante grupper som er innstilt på å dø for landet sitt uten å krige? Springe inn i Osamas hule med blomster, konfekt og glorier og synge herrens ord?

 

Vi vender våre ansikter mot USA når vi trenger hjelp og vi skylder på USA når ingen ting skjer. Uansett hva USA gjør, du kan banne på at de gjør det feil, de Yankee svinene.

Lenke til kommentar
Det kommer vel an på hvor langt man vil gå tilbake. Norge hadde vikingene for over tusen år siden, Tyskland hadde nazister for 60 år siden og Rwanda hadde folkemord for 10 år siden. Når skal man slutte å mislike et land basert på historiske hendelser? Personlig ser jeg ikke på et land, i dette tilfellet USA, som en president og en hær, men som en samling av 300 millioner mennesker som sammen har skapt et av de viktigste landene i verden. Enten det er kultur, idrett, utdanning, forskning, osv så finner du noen av de viktigste institusjonene i landet, så hvorfor man oppsummerer med atombomben forstår jeg ikke. USA taper ikke så mye på det, ignoranse skader i dette tilfellet den som tenker det mer.

Her er du inne på noe veldig viktig. Det virker som om mange rundt omkring i samfunnet tror på arvesynden, at man kan arve forfedrenes synder, men strengt tatt kan man på ingen måte kan holdes ansvarlig for noe som skjedde mens man var barn eller tilogmed før en ble født.

 

Jeg synes at USA er et flott land. Det er rikt på kultur, har mange hyggelige mennesker, masse vakker natur, mange flotte byer. Jeg har vært der noen ganger før men har fortsatt like lyst til å dra tilbake.

 

Og noe de fleste burde lære seg å skille mellom er en innbygger i et land, og de styrende i landet. I USA var det faktisk omtrent halvparten som ikke stemte på Bush, derfor kan man ikke si at alle er ansvarlige for krigen.

Lenke til kommentar

Jeg synes USA er et genialt land å være i øvre middelklasse og oppover, og forferdelig land å være fattig i (i forhold til de som ikke er fattige i samme land, og andre industrialiserte land)

 

Jeg synes USA har alt for lite omsorg for innbyggerne sine. Veldig mye av det vi anser som selfølgligheter i norge (som ferie, greie arbeidsuker, sykepenger, betalt pappapermisjon osv osv) er bare drømmer for de fleste i USA.

 

Jeg synes USA på den ene siden har et veldig liberalt samfunn, men på den andre siden har et veldig begrensende samfunn. Feks,du kan si hva du vil, så lenge det ikke er noen i nærheten med resursser til å saksøke deg for det. De har mye heftigere sensur enn norge, men viser grovere ting på nyhetene enn det vi gjør i norge.

 

Det jeg ser i media tyder på at det er større grupperinger av tullinger med mer makt enn tilsvarende grupper i norge. Det er negativt

Det jeg ser av mine slektninger i USA tyder på at det ikke er fullt så ille som media skal ha det til. Det er jo positivt.

 

Individuellt er folk folk uansett, men jeg mistenker en tilfeldig gruppe amerikanere for å være hakket dummere enn en tilfeldig gruppe nordmenn. (selv om det sikkert er fordi jeg er nordmann selv :))

Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på hva du sikter til. Man må skille mellom ulike miljøer i landet.

Når jeg ser på den sittende adminstrasjonen får jeg en følelse av avsky. Det samme kan sies om den konservative delen, og den kristne delen. f. eks jesus camp klippene, fedre som skal beskytte døtrenes uskyld, anti-abort, anti-homo osv.

Noe annet jeg ser ned på er skolevesenet, som igjen går på adminstrasjon.

Nå er det jo Moore som har fått det på film, så vet jo aldri, men når det var oppe i 40%(?) som ikke kunne finne Storbritannia på kartet er noe galt.

Ellers har vi rettsvesenet, sosial-delen, lobbyisters makt over politikere, manipulasjon av befolkningen.

 

Men med tanke på at det er mange millioner innbyggere der vil jeg tro at det finnes veldig mange hyggelige mennesker i USA også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...