Gå til innhold

Hva syns du om USA?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hadde det ikke vært for USA hadde vi prata tysk nå.

 

 

Uten Tyskland og Russland hadde vi sikkert snakket Engelsk. Tror dere liksom at om USA ikke hadde deltatt i annen verdenskrig, så ville Tyskland enda hersket oss og tvunget alle til å snakke tysk. Tror ikkje det hadde skjedd akkurat... Hadde ikke USA vært med i historien ville alt sett annerledes ut, og andre styrer hadde muligens dominert.

Lenke til kommentar

Må si jeg er lei av alle som har gjort seg opp en mening om USA utifra den informasjonen de får via media. Det gjelder spesielt sutrete tenåringer som tar på seg palestinaskjerfet og går i demonstrasjonstog fordi det er ''in'' å hate USA. The fact is, at uten USA hadde verdensbildet sett helt annerledes ut idag. Det ville selvfølgelig gjort det hvis USA ikke hadde eksistert også, men da på en enda mer negativ måte.

Man kan på en måte si at USA er et nødvendig onde. Noe går skeis i verden, USA kommer å retter det opp. Hvorfor? Fordi ingen land her i verden har kapabiliteten til å gjøre det USA gjør.

 

Hva vil dere helst? Risikere at Irak hadde masseødeleggingsvåpen å dermed la Saddam sitte ved makten og dermed risikere at Irak hadde startet en atomkrig? Jeg sier ikke at det VILLE skjedd, men var en mulighet.

Lenke til kommentar
Vel, uansett hva du mente om Irak-krigen så må man nesten være enig i at utførelsen var utrolig dårlig. Jeg støttet krigen i begynnelsen og angrer ikke, men det har vært så mange tilfeller av inkompetanse at akkurat "bedre med Saddam?"-argumentet faller vekk.

Ja, jeg vil også si at utførelsen var dårlig og USA har vært litt triggerhappy og drept for mange sivile borti Irak, men som jeg sa, invasjonen var nødvendig.

Lenke til kommentar
Må si jeg er lei av alle som har gjort seg opp en mening om USA utifra den informasjonen de får via media. Det gjelder spesielt sutrete tenåringer som tar på seg palestinaskjerfet og går i demonstrasjonstog fordi det er ''in'' å hate USA. The fact is, at uten USA hadde verdensbildet sett helt annerledes ut idag. Det ville selvfølgelig gjort det hvis USA ikke hadde eksistert også, men da på en enda mer negativ måte.

Man kan på en måte si at USA er et nødvendig onde. Noe går skeis i verden, USA kommer å retter det opp. Hvorfor? Fordi ingen land her i verden har kapabiliteten til å gjøre det USA gjør.

 

Hva vil dere helst? Risikere at Irak hadde masseødeleggingsvåpen å dermed la Saddam sitte ved makten og dermed risikere at Irak hadde startet en atomkrig? Jeg sier ikke at det VILLE skjedd, men var en mulighet.

 

 

Vet du hva? Det problemet hadde vi ikke hatt om USA var en liten stat eller ikke hadde eksistert. Ting går skeis i verden nettopp pga. USA som så absolutt skal prakke på andre land den jævla "friheten" deres. Jeg ser ikke problemet med at folk andre plasser i verden bare kan leve på sin måte. USA må leke verdenspoliti, fordi de selv har tuklet alt for mye med verden. Slik USA holder på skapes det grobunn for terrorisme, grunnen til at vi også nå er et mål for terrorisme er at vi er USA's allierte. Når skal det sies at jeg er svært glad vi ble "reddet" fra Sovjetunionens kommunisme mye på grunn av USA. Det skal også sies at jeg bare har dette synet på USA's utenrikspolitkk. Jeg har ingenting imot folket eller hvordan de styrer og steller "over there", snarere tvert imot.

 

Edit: Ellers vil jeg også si at Irak krigen var totalt unødvendig. Ja, vi ble kvitt en forferdelig diktator, men tapene på begge sider var store. Spesielt blant sivile var tapene høye. Irak krigen har kjørt to land i grus; USA og Irak og atpåtil så ble krigen utkjempet på feil grunnlag! FN hadde våpeneksperter som skulle undersøke om Irak hadde masseødeleggelsesvåpen. Ettersom de ikke fikk utført oppgaven sin pga. USA så fant man ikke ut før etterpå at Irak faktisk ikke hadde masseødeleggelsesvåpen alikevel. En mulig krig kunne vært avverget.

Endret av Saltvann
Lenke til kommentar
Det jeg mener med ytringsfrihet FTW er at jeg liker at jeg kan si det jeg mener uten og bli straffet?

Men hva har det med saken å gjøre?

 

SE på den, SE og les! Dette er hva jeg synes USA er dritt for!

Jeg skjønner fortsatt ikke. Grunnen til palestinernes situasjon er at de angrep Israel, og har fortsatt angrepene i alle år.

 

Israel ble grunnlagt av FN på britisk jord. Landområdet Palestina var aldri noen egen nasjonalstat, men var eid av britene. De tok over landområdet fra de tysk-allierte osmanerne mot slutten av første verdenskrig med hjelp fra arabiske nasjonalister. I landområdet Palestina bodde både jøder og arabere.

 

I det øyeblikk Israel ble grunnlagt (i områder med jødisk flertall), gikk flere araberstater til militært angrep, samtidig som arabere i Israel angrep landet innenfra. Dette uten at Israel hadde rukket å gjøre noe som helst.

 

Du er tydeligvis feilinformert. Se på denne filmen om Pallywood:

 

 

Eksempel - OPPSTANDELSE:

 

http://www.youtube.com/watch?v=ZKmbIphpQgA :D

Lenke til kommentar
Man kan på en måte si at USA er et nødvendig onde. Noe går skeis i verden, USA kommer å retter det opp. Hvorfor? Fordi ingen land her i verden har kapabiliteten til å gjøre det USA gjør.

 

Nå kan man vel egentlig si at det meste av store hendelser som har gått "skeis" etter tusenårsskiftet er hovedsaklig USA som har sørget for. Men sant nok, USA som hegemon har vært ett "nødvendig" onde.

 

Hva vil dere helst? Risikere at Irak hadde masseødeleggingsvåpen å dermed la Saddam sitte ved makten og dermed risikere at Irak hadde startet en atomkrig? Jeg sier ikke at det VILLE skjedd, men var en mulighet.

 

Først og fremst. Irak hadde ikke atomvåpen, USA hadde ikke bevis for atomvåpen, de hadde ikke den "lovlige" retten til å gå inn og nå er landet i kaos. Mildt sagt.

 

Forøvrig så hadde de heller ingen linker mellom Hussein og internasjonale terrorister. Ifølge en hentesveiskar som har uten tvil gjort mye forretninger i området, så hatet Saddam terrorister og fanget dem når han kunne.

Lenke til kommentar

Det er mye rart i USA: Våpengærninger, fanatiske kristne, alt for feite folk, spinnville erstatningssøksmål, stor uvitenhet.

 

Og det er kanskje ofte dette nordmenn merker seg ved. Problemet er imidlertid at USA er et så stort land, med 300 mill innbyggere og med store kulturelle forskjeller fra sted til sted. Så man finner nærmest alt mulig rart bare man leter godt nok. Men det betyr selvsagt ikke at det er typisk amerikansk å ha femti våpen i huset, veie 200 kilo og saksøke folk i hytt og vær.

 

De amerikanerne jeg har møtt, har vært veldig hyggelige og trivelige. Derimot har jeg møtt mange europeere som gjerne virker temmelig arrogante.

Lenke til kommentar
Kan jo hende de lagde en film av den begravelsen da -.- Action. CUT!

Nei, det er godt dokumentert hvordan palestinerne fabrikerer slikt.

 

uansett, Hvis jødene eier landet, hvorfor skal USA hjelpe dem ?

Fordi de er omringet av fiender som er ute etter å utslette dem.

 

Palestinerne var der først (me said)

Nei, det var de ikke. Forøvrig eksisterte ikke "palestinere" før PLOs grunnlov ble underskrevet i 1968. Før det var de "vanlige arabere". Hvordan kan en folkegruppe som ikke eksisterte før 1968 ha vært der før jødene når Israel ble grunnlagt i 1948?

Lenke til kommentar
USA har:

 

Gjort Japan til et av verdens beste land å bo i.

 

Fått Iraks økonomi til å vokse 52% i 2004.

 

Gjort at Afghanistan har en av verdens høyeste økonomiske vekst.

 

Straffet massemordere som svært få andre land gjør.

 

Hindret at fascistene vant krigen.

 

Osv.

 

Hvordan har de gjort Japan verdens beste land å bo i? Særlig med tanke på at nordiske land og Luxumburg og diverse ligger over de i alle kåringer?

 

Ja, ganske lett å få til høy økonomisk vekst når man har knust den i fillebiter først.

Lenke til kommentar
USA har:

 

 

Gjort at Afghanistan har en av verdens høyeste økonomiske vekst.

 

Det er fremdeles et av verdens fattigste land og sikkert det verste landet i verden å bo i også. Uansett vil den økonomiske veksten synke igjen etterhvert som dyrkingen av opium blir stoppet. Hele økonomien raser nok i grus da ja..

Endret av Saltvann
Lenke til kommentar
USA har:

 

Gjort Japan til et av verdens beste land å bo i.

 

Fått Iraks økonomi til å vokse 52% i 2004.

 

Gjort at Afghanistan har en av verdens høyeste økonomiske vekst.

 

Straffet massemordere som svært få andre land gjør.

 

Hindret at fascistene vant krigen.

 

Osv.

 

Hvordan har de gjort Japan verdens beste land å bo i? Særlig med tanke på at nordiske land og Luxumburg og diverse ligger over de i alle kåringer?

 

Ja, ganske lett å få til høy økonomisk vekst når man har knust den i fillebiter først.

 

Nå sier han tross alt at de har gjort Japan til et av verdens beste land å bo i. Selv om USA løftet Japan inn i den industrielle revolusjon ville jeg ikke gitt USA all æren for det Japan er i dag.

Lenke til kommentar

Jeg har selv stor erfaring fra det amerikanske samfunnet etter å ha hatt et lengre opphold der, og det er uten tvil både positive og negative sider ved dette landet.

 

Det som jeg reagerer mest på etter å høre nordmenn og folk generelt utenfor USAs grenser, er at mange kommer med uttalelser om USA kun utifra det de har sett og hørt i media. Mange har aldri pratet med en amerikaner eller vært i USA, og har generelt ingen anelse hva de prater om. Dette synes jeg er veldig synd, fordi at media kan fremstille USA og hvilket som helst annet land utifra det de ønsker. Men det de fleste forbinder USA med er krig og storbyer, og da blir jeg ofte oppgitt.

 

Men så kommer politikken, og her må jeg gi medhold i hva mange mener. Å ta opp det jeg liker og ikke liker med politikken deres er et såpass stort emne at jeg aldri ville kunnet avslutte dette innlegget, men jeg føler at det amerikanske samfunnet og den amerikanske politikken er helt forskjellig. USA oppfører seg uten tvil som verdens herre og at de skal "redde" alle de andre landene. Deres stolthet og ære kan ta overhånd, og jeg mener at at USA ofte kan ta begret "jeg er stolt over å være en amerikaner" litt for langt, og det er ikke rart at de mister respekt rundt om i verden.

 

USA er et land hvor man finner alle typer mennesker, og det er hvilke mennesker du møter under ditt opphold som fører til hvilket inntrykk du sitter igjen med. Selv synes jeg at mange amerikanere er et meget bra folkeslag hvor åpenhet og respekt står høyt, men man kan også bli kvalm av hvor viktig status og egenskaper spiller inn i det daglige liv. Men jeg har selv truffet noen av de mest hyggelige menneskene i USA - dog kan man også treffe de verste menneskene i USA.

 

Ingen må likevel tro at alle mennesker i USA støtter krig og andre elendigheter! Jeg er sikker på at mange er uenige i mitt innlegg, men etter å ha vært mye i USA føler jeg at samfunnet og politikken er helt forskjellig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...