Gå til innhold

Hva syns du om USA?


Anbefalte innlegg

USA og andre land har bare de facto topartisystemer. Andre partier er ikke ulovlige, de når bare ikke fram på grunn av valgreglene. Jeg sier bare at det kan være noe slikt Saltvann sikter til.

 

Jeg har aldri sagt at USA er udemokratisk, så det blir bare et dårlig forsøk på stråmannsargumentasjon.

 

Det var et spørsmål.

 

Ett topartisystem betyr ikke at andre partier er ulovlige, definisjonen er at to partier får såpass mye oppslutning og er såpass sterke at andre partier (som dog er fullt lovlige) ikke har sjangs til å konkurrere med de. Slik at det alltid står mellom disse to partiene.

 

USA er ikke udemokratisk, demokrati blir vel definert som en sentralisert legitim makt, valgt og anerkjent av folket.

Så de er jo i all forstand det, men i min mening finnes det bedre eksempler på demokratier. Hovedsaklig pga. valgsystemet de tar i bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
USA og andre land har bare de facto topartisystemer. Andre partier er ikke ulovlige, de når bare ikke fram på grunn av valgreglene. Jeg sier bare at det kan være noe slikt Saltvann sikter til.

Ja? Jeg har ikke argumentert mot systemet, men hvordan de forslo å innføre det. Å nekte partier å stille til valg/å fjerne dem er ikke noe som hører hjemme i et demokrati.

 

Dessuten synes jeg personlig at valgssystemet vi har i Norge er mer rettferdig enn det som er i USA. Det blir galt når bare de mest populære meningene skal bli hørt.

Lenke til kommentar

Har blandet følelse for USA. Er et flott land, de kan lage gode filmer og har masse god mat. Ellers er jeg ikke en stor fan av nasjonalismen der borte. Ei heller den godeste George W. Bush som er ute på nye eventyr.

 

Er på en måte "blitt litt lei" USA. Slår man på TVNorge etter skoletid er det amerikansk på TV. Samme med TV2. Går litt lei "oh my God! Like, seriously? That's so, like, cool!".

Lenke til kommentar
Har blandet følelse for USA. Er et flott land, de kan lage gode filmer og har masse god mat. Ellers er jeg ikke en stor fan av nasjonalismen der borte. Ei heller den godeste George W. Bush som er ute på nye eventyr.

 

Er på en måte "blitt litt lei" USA. Slår man på TVNorge etter skoletid er det amerikansk på TV. Samme med TV2. Går litt lei "oh my God! Like, seriously? That's so, like, cool!".

 

For noen latterlige påstander for å ikke like et land.. Er du lei av amerikanske tv-serier kan du bare slå av TVen.

 

OT: 40% av amerikaner kan ikke finne sitt eget land i et kart....

 

Dette resultatet tror jeg har sett deg poste før, selvølgelig uten link og resultatet virker for meg helt usannsynlig. Vet ikke om du er ironisk eller ikke her.

Lenke til kommentar
OT: 40% av amerikaner kan ikke finne sitt eget land i et kart....

 

Dette resultatet tror jeg har sett deg poste før, selvølgelig uten link og resultatet virker for meg helt usannsynlig. Vet ikke om du er ironisk eller ikke her.

 

den var ikke retta til meg, men jeg så akkurat Sicko filmen til MM. Der ble det påstått at 65% av skoleelever ikke viste hvor england var. Så om de ikke bruker kart noe særlig så er det kanskje ikke så rart at de ikke finner sitt eget land heller.

Lenke til kommentar
den var ikke retta til meg, men jeg så akkurat Sicko filmen til MM. Der ble det påstått at 65% av skoleelever ikke viste hvor england var. Så om de ikke bruker kart noe særlig så er det kanskje ikke så rart at de ikke finner sitt eget land heller.

 

Selv om akkurat den statistikken kan være vanskelig å finne noen kilde til, viser jo nevnte film et av de aller aller største, nei, det aller aller største problemet med det amerikanske samfunnet.

 

Du får faenmeg ikke den medisinske hjelpen du trenger. Seriøst, jeg så den for bare et par dager siden og ble sjokkert. Jeg trodde at det var de som ikke hadde råd til sykeforsikring som hadde det ille, i seg selv er det forkastelig nok, men jeg ante virkelig ikke at også de som betaler premien sin blir forsøkt lurt og uthalt på alle måter vi ikke kan tenke oss, siden vi bor i et land med universelt helse & omsorgssystem.

 

Utrolig sjukt hvordan de har det der borte. Forsikringsselskapa er ikke mye greiere med andre ting heller, som husbranner eller tyverier, men der kan man i det minste trekke paralleller til mange andre land.

 

Jeg har fremdeles lyst til å dra å se meg litt rundt i USA, men tankene jeg hadde om et lengre opphold i landet fikk seg et bra skudd for baugen når jeg så hvor latterlig det helsesystemet deres er. Er du nylig ankommet utlending og kommer ut for noe kvalm på byen, slik at må oppsøke legevakta, er du altså fucked, på godt amerikansk? Eller i det minste må du avslutte ferien to uker før tiden for å betale legeregninga?

 

Skal ikke engang gå inn på kriminaliteten, Bush, skolesystemet, all kristenfundamentalismen, eller alle de feite dumme folka. Sier seg selv, USA blir et mindre og mindre bra land å leve i, sånn i snitt, for hver dag som går nå. Noe som er helt sprøtt med tanke på alle de ressursene de har.

Lenke til kommentar
OT: 40% av amerikaner kan ikke finne sitt eget land i et kart....

 

Dette resultatet tror jeg har sett deg poste før, selvølgelig uten link og resultatet virker for meg helt usannsynlig. Vet ikke om du er ironisk eller ikke her.

 

den var ikke retta til meg, men jeg så akkurat Sicko filmen til MM. Der ble det påstått at 65% av skoleelever ikke viste hvor england var. Så om de ikke bruker kart noe særlig så er det kanskje ikke så rart at de ikke finner sitt eget land heller.

 

Det er jo fint at du tar kildene til Michael Moore og sammenligner det med et helt annet spørsmål, nå vet jeg heller ikke hvor omfattende denne undersøkelsen var, men jeg tviler på at Michael gikk rundt å spurte alle skolebarna i Amerika. Spør heller skoleelever i Norge om de kan finne Washington, California og Texas på kartet. Jeg kan love deg at et fåtall hadde visst svaret.

Lenke til kommentar
OT: 40% av amerikaner kan ikke finne sitt eget land i et kart....

 

Dette resultatet tror jeg har sett deg poste før, selvølgelig uten link og resultatet virker for meg helt usannsynlig. Vet ikke om du er ironisk eller ikke her.

 

den var ikke retta til meg, men jeg så akkurat Sicko filmen til MM. Der ble det påstått at 65% av skoleelever ikke viste hvor england var. Så om de ikke bruker kart noe særlig så er det kanskje ikke så rart at de ikke finner sitt eget land heller.

 

Det er jo fint at du tar kildene til Michael Moore og sammenligner det med et helt annet spørsmål, nå vet jeg heller ikke hvor omfattende denne undersøkelsen var, men jeg tviler på at Michael gikk rundt å spurte alle skolebarna i Amerika. Spør heller skoleelever i Norge om de kan finne Washington, California og Texas på kartet. Jeg kan love deg at et fåtall hadde visst svaret.

Hvis utgangspunktet var å finne et land, England, så er det ikke en sammenlignbar undersøkelse å be norske barn finne spesifikke deler av et annet land, USA. Om ditt poeng er at norske barn er like uvitende som de amerikanske som angivelig ikke kunne finne England, så må du be norske skolebarn fortelle hvor England er, eller kanskje USA.

 

Det nytter ikke å sammenligne epler og bananer her.

Lenke til kommentar
Har blandet følelse for USA. Er et flott land, de kan lage gode filmer og har masse god mat. Ellers er jeg ikke en stor fan av nasjonalismen der borte. Ei heller den godeste George W. Bush som er ute på nye eventyr.

 

Er på en måte "blitt litt lei" USA. Slår man på TVNorge etter skoletid er det amerikansk på TV. Samme med TV2. Går litt lei "oh my God! Like, seriously? That's so, like, cool!".

 

Men det at de har god mat og gode filmer, er kanskje en del av forklaringen på den amerikanske overvekten..? De sitter hjemme og ser TV og spiser hele tiden ;)

 

Til det siste du sier: Synes ikke det er noe argument mot USA at norske kanaler sender amerikanske serier på løpende bånd.. Det er heller et argument mot Norge!

Lenke til kommentar
OT: 40% av amerikaner kan ikke finne sitt eget land i et kart....

 

Dette resultatet tror jeg har sett deg poste før, selvølgelig uten link og resultatet virker for meg helt usannsynlig. Vet ikke om du er ironisk eller ikke her.

 

den var ikke retta til meg, men jeg så akkurat Sicko filmen til MM. Der ble det påstått at 65% av skoleelever ikke viste hvor england var. Så om de ikke bruker kart noe særlig så er det kanskje ikke så rart at de ikke finner sitt eget land heller.

 

Det er jo fint at du tar kildene til Michael Moore og sammenligner det med et helt annet spørsmål, nå vet jeg heller ikke hvor omfattende denne undersøkelsen var, men jeg tviler på at Michael gikk rundt å spurte alle skolebarna i Amerika. Spør heller skoleelever i Norge om de kan finne Washington, California og Texas på kartet. Jeg kan love deg at et fåtall hadde visst svaret.

 

hehe, fint at du liker det jeg gjør :)

Men ang det om skoleelever i Norge kan finne California på kartet har jeg faktisk testet. Jeg går på lærerutdanning, og i en praksis periode i en syvendeklasse var nettopp det en oppgave de hadde. De fleste klarte det helt fint :)

Endret av noob11
Lenke til kommentar
Må du på død å liv kommentere det jeg skriver?

 

fortsatt ikke rettet mot meg, men når du skriver på et allment tilgjengelig forum så må du nesten regne med at det du skriver utsettes for kritisk vurdering og at det nesten alltid vil være noen som finner det nødvendig å motsi/rette på deg :)

Lenke til kommentar

"For noen latterlige påstander for å ikke like et land.. " Syntes bare det blir litt unødvendig å kommentere det uten å utdype seg mer hvorfor han syntes det er så latterlig.

 

Men ja, jeg vet at jeg befinner meg på et åpent forum, så slikt får man vel heller regne med. Syntes bare det var litt destruktiv kritikk Myagos kom med i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Jeg har sett deg Lurvefranzen kritisere USA her og der enda ikke har peiling på hva du snakker om. På historieforumet kritiserte du USA og kalte dem forjævlige fordi dem brukte bomben mot Japan og like etterpå skrev du at du ikke hadde noe kunskap om temaet og du visste heller ei hva konsekvensene hadde vært. For meg virker du som en som har gått med på "Hat-USA bølgen" noe som tydeligvis er blitt svært populært.

 

Oppgitt.

Lenke til kommentar
Jeg har sett deg Lurvefranzen kritisere USA her og der enda ikke har peiling på hva du snakker om. På historieforumet kritiserte du USA og kalte dem forjævlige fordi dem brukte bomben mot Japan og like etterpå skrev du at du ikke hadde noe kunskap om temaet og du visste heller ei hva konsekvensene hadde vært. For meg virker du som en som har gått med på "Hat-USA bølgen" noe som tydeligvis er blitt svært populært.

 

Oppgitt.

 

Tenkte det var her sammenhengen lå, ja. Jeg gav utrykk om hvor jævlig jeg syntes USA fører utenrikspolitikken. Satte det på spissen, men innlegget mitt ble en total fiasko som jeg ærlig inrømmet. Jeg skrev at jeg ikke har så stor kunnskap (med to n'er forresten, det glemte du) om akkurat det teamet, og sa at jeg var villig til å følge med i tråden for å lære mer.

 

Noe du tydeligvis ikke skjønte. Du kan greit nok være oppgitt, men du behøver ikke vise det i tråder slik som dette, ved å komme med slike kommentarer på innleggene mine som du gjorde ovenfor.

 

Beklager for off-topic.

Lenke til kommentar
...

For meg virker du som en som har gått med på "Hat-USA bølgen" noe som tydeligvis er blitt svært populært.

...

 

Ikke for å blande meg inn, men han sier jo faktisk:

 

"Har blandet følelse for USA. Er et flott land, de kan lage gode filmer og har masse god mat."

 

Og kritikken hans i denne tråden virker da rimelig nok, spør du meg. Så det blir vel litt galt å si at han har gått med på "hat USA-bølgen"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...