Gå til innhold

Slette gamle og ubrukte brukerkonti?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette ble diskutert i en annen tråd for ikke så lenge siden, men jeg finner ikke tråden nå. Uansett ser jeg ikke poenget med å bruke mye tid på å slette disse brukerne - om det er en bruker med ingen besøk på lenge og du ønsker brukernavnet til den brukeren, så bør det gå an å endre brukernavnet til den inaktive brukeren slik at du kan få brukernavnet hans/hennes.

Endret av Jooakim
Lenke til kommentar
Ja, med dagens pris per GB (tross SCSI disker) er det nødvendig å slette disse brukerne. Det er bare å bite i det sure eplet. :)

Diskbruk for vår del går ut fra hvor mye RAM vi har på boksene, ikke diskplass (ytelsesgrunner). Når det gjelder gamle brukere så holder vi på med en intern vurdering på om vi skal starte å slette de eller ikke.

Lenke til kommentar

En av begrunnelsene har vel vært at tråder ville mistet sammenheng siden innlegg ville bli slettet.

 

Man kan f.eks. som nevnt i andre tråder bare endre navnene til de som ikke har vært aktive på så og så lenge med f.eks. å kalle de noe helt ukurant som bruker98745 eller lignende. En annen mulighet er å innføre mail login.

 

De som ikke har bekreftet mailen de fikk, de er vel bare å slette siden de ikke har brukt kontoen sin.

 

Edit: Bra at denne problematikken blir vurdert av forumstyret.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg velger å poste mitt innlegg fra en annen tråd her:

 

Nå skal det sies at ikke alle brukere her er aktive postere, det er mange som bare er innom for å lese... Man burde i alle fall luke ut dem som ikke har postet OG som ikke har logget inn på X antall (mange) dager ...

Dager? Måneder minst. Jeg syns at brukere som ikke har vært aktive på et år, med veldig få innlegg, burde slettes. Det er også en god del brukere som har status som "validating".

 

Litt testing:

Søk på brukere som har færre enn 10 innlegg, som ikke har vært logget inn eller postet et innlegg siden 01-01-2007, med 60 resultat per side får jeg 722 sider, kjapt regnet er det 43,320medlemmer.

Søk på brukere som har færre enn 10 innlegg, som ikke har vært logget inn eller postet et innlegg siden 01-01-2006, med 60 resultat per side får jeg 567 sider, kjapt regnet er det 34,020 medlemmer.

Søk på brukere som har færre enn 10 innlegg, som ikke har vært logget inn eller postet et innlegg siden 01-01-2005, med 60 resultat per side får jeg 437 sider, kjapt regnet er det 26,220 medlemmer.

Søk på brukere som ikke har vært logget inn siden 01-01-2006, med 60 resultat per side får jeg 1,292 sider, kjapt regnet er det 77,520 medlemmer!

Søk på brukere som har status som validating, med 60 resultat per side får jeg 214 sider, kjapt regnet er det 12,840 medlemmer.

 

Jeg vet dette er et stort forum, og statistikk har en del å si for hvor stort det er, men skal vi virkelig samle på "ubrukelige" brukere i evigheten? Personlig syns jeg det er på høy tid med en skikkelig oppryddning, sannsynligheten for at noen med færre enn 10 poster kommer tilbake etter et år med inaktivitet er svært liten, om ikke mikroskopisk. Å rydde er bare positivt, det frigjør også brukernavn til nye brukere.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=9714024

Det ble en diskusjon rundt emnet i den tråden, men vi fikk liksom aldri noe skikkelig svar fra forumstyret, men nå vet jeg hvertfall at de vurderer saken.

Selv mener jeg at brukere bør slettes etter en viss tid med inaktivitet, men les litt i den andre tråden for å se hva som ble foreslått.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ja, med dagens pris per GB (tross SCSI disker) er det nødvendig å slette disse brukerne. Det er bare å bite i det sure eplet. :)

Diskbruk for vår del går ut fra hvor mye RAM vi har på boksene, ikke diskplass (ytelsesgrunner). Når det gjelder gamle brukere så holder vi på med en intern vurdering på om vi skal starte å slette de eller ikke.

 

La det være. Jeg synes det er mange gode grunner for å beholde en historikk på forumet. Det vil bare bli forvirring hvis gamle brukernavn blir resirkulert.

Lenke til kommentar
Søk på brukere som har færre enn 10 innlegg, som ikke har vært logget inn eller postet et innlegg siden 01-01-2007, med 60 resultat per side får jeg 722 sider, kjapt regnet er det 43,320medlemmer.

Søk på brukere som har færre enn 10 innlegg, som ikke har vært logget inn eller postet et innlegg siden 01-01-2006, med 60 resultat per side får jeg 567 sider, kjapt regnet er det 34,020 medlemmer.

Søk på brukere som har færre enn 10 innlegg, som ikke har vært logget inn eller postet et innlegg siden 01-01-2005, med 60 resultat per side får jeg 437 sider, kjapt regnet er det 26,220 medlemmer.

Søk på brukere som ikke har vært logget inn siden 01-01-2006, med 60 resultat per side får jeg 1,292 sider, kjapt regnet er det 77,520 medlemmer!

Søk på brukere som har status som validating, med 60 resultat per side får jeg 214 sider, kjapt regnet er det 12,840 medlemmer.

 

Uenig. Jeg er registrert på mange forum der jeg har bare postet et par ganger, og ofte med 1-2++ års mellomrom. Jeg er overhodet ikke interessert i å miste disse kontoene, da det når som helst kan være praktisk å spørre om noe igjen. Jeg ville oppfattet det som veldig useriøst om brukerkontoen min ble slettet etter slike kriterier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvis du ser litt bedre etter i den andre tråden blir det også foreslått at man sender ut en epost for å varsle om at kontoen vil bli slettet om f.eks. 30 dager om du ikke logger inn innen den tiden. På den måten får de som vil beholde kontoen en sjanse til å gjøre noe med det, mens de som allerede er tapte brukere blir ryddet opp i. Det er bare tull å beholde brukere i evig tid, en oppryddning i ny og ne er bra for alle. Om du virkelig bryr deg om et forum logger du inn mer enn en gang i året.

 

Hvor er administratorene for tiden uansett? Svært dårlig med tilbakemeldinger her.

 

Red: Fjernet unødvendig quote.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Du vet aldri om noen av dem kommer tilbake :)
Det tviler jeg sterkt på at disse brukerene kommer til, skulle ikke forundre meg om de ikke husker kontoen.

 

Her en eldre tråd som har tatt opp samme problematikken: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...l=gamle+brukere

 

Mitt forslag er brukere som har vært validating i over 6 måneder blir slettet. Men det er et men her, hardware.no sin prisguide tror jeg har ingen kommunikasjon med biten hvor medlemmene skal godkjenne sin konto. Derfor kan validatingkontoer være i bruk, men kun i prisguiden. Om de brukerne dermed blir slettet kan det skape problem for disse personene. Derfor bør det skapes en bedre kopling (vet riktignok ikke at det jeg sier er rett) mellom medlemsvalideringen på forumet og registreringen i hardware.no sin prisguide. Brukere som ikke har noen poster og heller ikke er validated kan diskuteres for på samme måte. Det en må gjøre i tillegg her er å sjekke når brukeren var sist aktiv.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...