Gå til innhold

Canon 50mm f/1.8 - hva, hvor, når og hvor ofte?


Anbefalte innlegg

Hei! Lurer på å kjøpe en Canon 50mm f/1.8. Ha i bakhodet at først på lista står Tamron 17-50mm f/2.8.

 

Spørsmålene kommer på løpende bånd:

 

HVA brukes dette objektivet til? (Sterke & svake sider? Hva egner det seg til?)

HVOR brukes objektivet?

NÅR brukes det?

HVOR OFTE brukes det egentlig? Blir det bare fyll i fotobagen ved siden av 17-50mm, eller blir det mye brukt?

 

 

 

Håper noen tar seg tid til å svare på noen av spørsmålene mine :)

På forhånd tusen takk,

 

//Jacmo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Lurer på å kjøpe en Canon 50mm f/1.8. Ha i bakhodet at først på lista står Tamron 17-50mm f/2.8.

 

HVA brukes dette objektivet til? (Sterke & svake sider? Hva egner det seg til?)

På forhånd tusen takk,

 

//Jacmo

 

Canon EF 50mm f/1.8 er av meget dårlig kvalitet — det koster ikke mye, men byggekvaliteten og de optiske egenskaper er ringe. Det er forsynt med fatning av plast!

Det har vært prøvd her på Akam, men skal blendes ned til f/8 for å tegne skikkelig.

Derimot anbefales Canon EF 50mm f/1.4 USM — det koster noe mere, er det verd :thumbup:

EF 50mm f/1.4 USM kan faktisk brukes på full blendetåpning — prøv ikke det på det andre.

Endret av BL
Lenke til kommentar

Jeg har brukt mitt èn gang, med unntak av "leking", det var i en relativt lyssvak kirke i en situasjon det ikke passet seg med blitz. Bildene blir brukbare de, men autofokusen er treeeg, og egner seg dårlig i situasjoner der ting må gå fort. Og som tidligere nevnt av andre er det en skrøpelig konstruksjon.

Endret av Art_Vandalay
Lenke til kommentar
Hei! Lurer på å kjøpe en Canon 50mm f/1.8. Ha i bakhodet at først på lista står Tamron 17-50mm f/2.8.

 

HVA brukes dette objektivet til? (Sterke & svake sider? Hva egner det seg til?)

På forhånd tusen takk,

 

//Jacmo

 

Canon EF 50mm f/1.8 er av meget dårlig kvalitet — det koster ikke mye, men byggekvaliteten og de optiske egenskaper er ringe. Det er forsynt med fatning av plast!

Det har vært prøvd her på Akam, men skal blendes ned til f/8 for å tegne skikkelig.

Derimot anbefales Canon EF 50mm f/1.4 USM — det koster noe mere, er det verd :thumbup:

EF 50mm f/1.4 USM kan faktisk brukes på full blendetåpning — prøv ikke det på det andre.

Hvis den er elendig på 1.8 så blir den uaktuell.. 1.4 har jeg ikke råd til for øyeblikket..

Lenke til kommentar
Hei! Lurer på å kjøpe en Canon 50mm f/1.8. Ha i bakhodet at først på lista står Tamron 17-50mm f/2.8.

 

HVA brukes dette objektivet til? (Sterke & svake sider? Hva egner det seg til?)

På forhånd tusen takk,

 

//Jacmo

 

Canon EF 50mm f/1.8 er av meget dårlig kvalitet — det koster ikke mye, men byggekvaliteten og de optiske egenskaper er ringe. Det er forsynt med fatning av plast!

Det har vært prøvd her på Akam, men skal blendes ned til f/8 for å tegne skikkelig.

Derimot anbefales Canon EF 50mm f/1.4 USM — det koster noe mere, er det verd :thumbup:

EF 50mm f/1.4 USM kan faktisk brukes på full blendetåpning — prøv ikke det på det andre.

http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ens-Review.aspx

 

"The Canon EF 50mm f/1.8 II Lens delivers very sharp images as inexpensively as Canon lenses get.

..

The drawbacks of the Canon EF 50mm f/1.8 II Lens are easily overlooked when one looks at the price. This lens is not for everyone, but I don't know of a better lens available for twice this price.

"

 

http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...at=2&page=1

 

"

Reviews  Views  Date of last review  
256  226844  Mar 29, 2003  

Recommended By  Average Price  
96% of reviewers  $138.77  

Build Quality Rating  Price Rating  Overall Rating	
6.09						 9.67			8.6

"

 

50mm f/1.8 II vs 50mm f/1.4:

http://photo.net/equipment/canon/ef50/

 

50mm f/1.8 I og 50mm f/1.8 II:

http://www.bobatkins.com/photography/reviews/50.html

 

"You might ask "just how well can a $70 lens perform?" and the answer is quite well!

...

For portrait work, where absolute razor sharpness isn't always an asset (people tend not to want to see their every blemish in high resolution detail!), I have no hesitation in shooting the 50/1.8 wide open on my EOS 20D.

...

Given its low price, small size and light weight, the Canon EF 50/1.8 II is a lens you should always have in your camera bag for those times when you need a fast lens or you want to isolate a subject by having a blurred background and small depth of field. It's small enough and light enough that it's easy to carry it around with you all the time. From a price/performance viewpoint it has to be one of Canon's best lens bargains. "

 

Min egen erfaring og det jeg leser meg til på nettet leder meg til å mene at dette er et objektiv med god optisk ytelse men billig konstruksjon.

 

Jeg bruker det til portrett, til bilder på kveldstid når blits ikke er ønsket, og som turobjektiv når jeg vil ha med kamera men minst mulig å bære på.

 

Det betyr i min bok at det er det perfekte "tillegget" for de som har et rimelig kit-objektiv og som teller på kronene om de skal utvide. Når jeg ser at du (som meg) har tamron 17-50mm i tillegg så bør det kanskje nevnes at dette objektivet blir vesentlig mindre brukt etter at jeg fikk tamron.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Har 1.4 versjonen sjølv og er veldig fornøgd med den. Kjøpte egentlig den mest fordi eg ville ha eit som var litt meir solid enn 1.8 og fordi eg ville ha lysstyrken (og hadde pengane der og då)

Ingenting og klage på den i allefall, og eg regnar med at 1.8 også vil vere eit godt valg så lenge du faktisk bruker den litt. Til å begynne med brukte eg min litt for å teste, så vart den liggande litt, men no i det siste, litt på grunn av oktoberfesten her på akam og fordi eg fekk opp augene litt ekstra for den, så har eg begynt å bruke den omtrent fast. Akkurat no er det den som står mest på objektivet, og så lenge du lærer å bruke den så kan den vere veldig spennande å bruke..

Lenke til kommentar

Jeg lånte en 50mm f/1.8mm, og den var helt fin optisk - kan ikke se at den var noe spesielt bedre eller dårligere enn min 35mm f/2. Flott til bilder av mennesker, men jeg synes ellers at den blir for trang.

 

Byggekvaliteten er ikke all verden, særlig ettersom fatningen er av plast; om det betyr noe, så kan det lønne seg å legge på litt ekstra kroner og gå for en f/1.4.

 

Tom

Lenke til kommentar
Seriøst, definer behovet før du begynner å kikke etter objektiver.

 

For å svare på det du egentlig spør om: 1.8-1.4 er uvurderlig for meg når lyset begynner å forsvinne, spesielt på konserter og lignende. Ellers bruker jeg det lite.

Behov: vil ha noe som gir god DOF (og som i tillegg tegner skarpt) rett og slett ;)

Trodde DOF var "depth of field" (dybdeskarphet?). Dersom du er på jakt etter liten dybdeskarphet er du på rett vei, til konsert foto kan vel både stor og liten DOF være nyttig, alt ettersom. Vet ikke helt hva du er ute etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...