Gå til innhold

Hvordan kan jeg bli mer miljøvennlig?


Anbefalte innlegg

Vi får stadig høre at jorda synger på siste verset og vi mennesker ikke kan holde på slik som vi gjør nå. Vi må endre kurs og bli mer miljøbeviste. Men hva kan vi egentlig gjøre?

 

Hva kan jeg gjøre? Hvordan kan jeg bli mer miljøvennlig?

 

Leste nettopp en artikkel fra BBC news som tar for seg GEO 4 rapporten som nylig har blitt evaluert av en hel haug med forskere som alle er enige om noe er allvorlig galt. Dette gjør meg bekymret. :no:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7060072.stm

 

Dette gjør jeg nå:

-Resirkulerer søppla

-Spiser mindre kjøtt

-Kjører ikke bil

-Stemmer miljøpartiet

-Boikotter fly

-Medlem i Miljøorganisasjon

 

Hva mer bør jeg gjøre? Holder dette? :hmm:

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Bruke mindre strøm

- Kjøpe færre varer

- Drikke springvann i steden for noe annet

- Lage ditt eget brød

- Kjøpe lokale matvarer

- Bruke fornybar energi til oppvarming i steden for elektrisk strøm

 

Å stemme miljøpartiet er ikke nødvendigvis en måte å bli mer miljøvennlig på. Det du kan gjøre er å spre dine miljøtips til andre, eller presse partier som har sosiale/økonomiske/politiske syn som det du har til å tenke mer på miljøet.

Lenke til kommentar
- Bruke mindre strøm

- Kjøpe færre varer

- Drikke springvann i steden for noe annet

- Lage ditt eget brød

- Kjøpe lokale matvarer

- Bruke fornybar energi til oppvarming i steden for elektrisk strøm

 

Å stemme miljøpartiet er ikke nødvendigvis en måte å bli mer miljøvennlig på. Det du kan gjøre er å spre dine miljøtips til andre, eller presse partier som har sosiale/økonomiske/politiske syn som det du har til å tenke mer på miljøet.

Det blir vanskelig å endre på så mye nå. jeg ser for meg at det blir enklere i fremtiden når jeg har egen bolig, bedre lønn og er ferdig med studiene.

 

Foreløbig skal jeg bli flinkere til å bruke mindre strøm. Når jeg legger meg i dag skal jeg skru av alle aparater som står å lyser samt alle unødvenige lamper. Dette skal jeg forsøke å gjøre til en vane.

 

Vann drikker jeg mye av. Men Melk er jo et sunt produkt jeg helst ikke vil gå glipp av.

 

Jeg forsøker også så ofte som mulig å spre et visdomsord eller to om miljø til andre. Det hjelper i det små, men noen store endringer i holdninger kan jeg ikke se blandt venner og bekjente. :)

 

Er det foresten miljøvennlig å kjøpe økologisk? Det gjør jeg jo så ofte som mulig.

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar

Med vår overdimensjonerte hjerne skulle man tro vi skjønte litt, men dessverre ser dette ut til å ha hatt motsatt effekt.

 

Klimaet er langt mer ødelagt enn det som har kommet frem i noen rapporter så langt (til og med de få rapportene som har vridd seg unna statskorporativ sensur)

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/miljo/article2064007.ece

 

Og det er gått så langt at det faktisk er for sent å gjøre noe. Om femti til hundre år vil det bryte ut kriger og konflikter verden over som følge av klimaflyktningers press på de stadig mer begrensede levbare områder, og en tid etter det vil Venus-effekten slå inn og jorda vil nokså raskt begynne å koke.

 

Jordas atmosfære klarer bare å ta opp en begrenset mengde energi. Vi idioter prøver å tilføre den en ubegrenset mengde, som øker eksponensiellt for hver dag som går, uansett hva klimaforskere sier.

 

Men siden vi nekter å ta inn over oss at det er for sent og at katastrofen allerede er et faktum, og heller foretrekker å stikke hodet langt ned i sanden som de blinde strusene vi er, så roper vi om boikott av OL i Kina isteden.

 

Vi er den dummeste arten frembrakt i denne planetens historie, og planeten vil måtte betale for vårt dårskap med sin død.

Lenke til kommentar
Sett at denne klimakrisen var så alvorlig burde vi egentlig la folk sulte og dø i konflikter og andre katastrofer. Overbefolkning er den største klimatrusselen.

 

Jeg tror at ca 10 % av verdens befolkning bruker 90 % av resursene, er det disse folkene du mener så inkluderer dette deg og meg. Et viktig og riktig skritt for å være mer miljøvennlig etter min mening er at hver enkelt av oss i den vestlige verden først og fremst forbruker mindre av alt, og blir mindre effektive. Hvor mange er det ikke som har lyst til å jobbe noen timer overtid for å få råd til nytt stereoanlegg eller pc, dette er det første dere kan gjøre jobb mindre og bli mindre effektiv slik at dere ikke har råd til å forbruke så mye.

Lenke til kommentar

Det er mange store inngrep som kan gjøre susen også....

 

Kina f.eks. Bytt ut kull, gå for atomkraft. Det er en stor nøkkel.

Også kan vi gå litt for survival of the fittest og la de dø dem som sulter etc (tenker da mer på kutte utenlandsstøtte mot enkelte land. Ikke sosial støtte i Norge). Og bruke heller disse pengene miljøvennlige løsninger. Ja, det er kynisk. Men noenganger må det være en del av en løsning.

Endret av Wabby
Lenke til kommentar
Vi får stadig høre at jorda synger på siste verset og vi mennesker ikke kan holde på slik som vi gjør nå. Vi må endre kurs og bli mer miljøbeviste. Men hva kan vi egentlig gjøre?

 

Hva kan jeg gjøre? Hvordan kan jeg bli mer miljøvennlig?

 

Leste nettopp en artikkel fra BBC news som tar for seg GEO 4 rapporten som nylig har blitt evaluert av en hel haug med forskere som alle er enige om noe er allvorlig galt. Dette gjør meg bekymret. :no:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7060072.stm

 

Dette gjør jeg nå:

-Resirkulerer søppla

-Spiser mindre kjøtt

-Kjører ikke bil

-Stemmer miljøpartiet

-Boikotter fly

 

Hva mer bør jeg gjøre? Holder dette? :hmm:

 

Uff, klimahysteriet begynner å bli latterlig.

Lenke til kommentar
Uff, klimahysteriet begynner å bli latterlig.

Du er latterlig intill du skjerper deg og forteller meg skikkelig hva som er latterlig med litt omtanke for miljøet rundt oss.

 

Jeg har vært opptatt av miljø siden for mange år siden. På tide at også andre forsøker istedenfor å stikke hodet i jorda.

 

Men dere tenker vel bare:

 

Jaja, jeg er jo død om 50 år så da er det jo ikke så nøye om jorda går under for mitt overforbruk og ignoranse etter den tid.

 

La oss heller diskutere hva vi som enkeltpersoner kan gjøre for å bli mer miljøvennlige enn alt annet tull.

 

Skjerp dere! :nei:

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar
Uff, klimahysteriet begynner å bli latterlig.

Enig.

 

Men skal man ha folk til å bli mere miljøbevisste, så holder det ikke å be folk bli det, men man må legge opp til at folk blir det.

Jeg kjører mye bil, og forurenser mye av all kjøringen. Siden det ikke går busser, så må jeg det.

 

Norge er et lite land. Vi står for 0,01%(?) av klodens forurensing, ved at jeg slutter å kjøre bil, eller uansett hva vi gjør, om vi forbyr allt forurensende, så vil ikke det hjelpe en dritt på den globale oppvarmingen.

Lenke til kommentar

Nå vi er inne på dette har jeg alltid lurt på en ting...

 

Angående litt om strøm

Fra nyttår får vi ny CO2 avgift på strøm... dette lurer jeg da på!

Hvorfor skal jeg betale den avgiften for at danskene fyrer med kull?

De pengene går jo rett i kasa til staten og ikke til å forurense mindre!

Lenke til kommentar
Uff, klimahysteriet begynner å bli latterlig.

Du er latterlig intill du skjerper deg og forteller meg skikkelig hva som er latterlig med litt omtanke for miljøet rundt oss.

 

Jeg har vært opptatt av miljø siden for mange år siden. På tide at også andre forsøker istedenfor å stikke hodet i jorda.

 

Men dere tenker vel bare:

 

Jaja, jeg er jo død om 50 år så da er det jo ikke så nøye om jorda går under for mitt overforbruk og ignoranse etter den tid.

 

La oss heller diskutere hva vi som enkeltpersoner kan gjøre for å bli mer miljøvennlige enn alt annet tull.

 

Skjerp dere! :nei:

 

Hva kan vi gjøre? Ingenting. Å tro at vi redder verdenen ved å ikke spise kjøtt eller boikotte flytransport så må man nesten begynne å lure hva som er galt med folk. Det eneste dere gjør er å gi mennesker komplekser med all hjernvaskingen som er ute å går. Folk blir jo redde når dem går i butikken av angst for hva som er politisk korrekt å kjøpe. Om det ikke kom noe CO2 ut fra Norges grenser hadde det hatt absolutt ingenting å si for utslippene når vi har land rundt oss som Kina, India og USA for å nevne noen få.

 

Spis kjøttet ditt og kos deg i Spania i sommerferien. Noe annet er uhørt.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Min mening ang. Global oppvarming er at det er industrien sin feil at det skjer. Hver eneste dag i norge kaster du, jeg, kameraten din og alle andre i norge rundt 1kg med matprodukter. Industrien har skylda for 25% av utslippet, transport kjøretøy har 22%.

Norge slipper ut 50-60 millioner tonn CO2 i året, vi kaster 9000 millioner tonn søppel, hvor 1300 av disse er mat. 2 millioner tonn CO2 brukes for å varme opp alle husstandene i Norge.

 

Jeg skjønner at trådstarter vil bli miljøvennlig, men det er ikke noe vits å snu hele levestandarden din på hodet for å redusere utslipp, i og med at det vil gjøre en mikroskopisk forskjell.

 

Industrien er bad-guyen og vi får regninga.

Lenke til kommentar

Hahaha, her prøver noen å få i gang en diskusjon om hva han kan gjøre for miljøet og umiddelbart hopper folk på med sitt gode gamle "klimahysteriet suger", "hva jeg gjør hjelper ikke en dritt", "CO2 er ikke farlig", etc..

 

Miljø handler om mer enn CO2, selv om kanskje avisene tror noe annet.

 

Er ikke spesielt flink selv, men jeg har i det siste forsøkt å redusere forbruket mitt (f.eks. kjøper jeg kun klær når jeg faktisk trenger det, bytter ut elektriske artikler bare når de er i stykker o.l.). Er jo også kildesortering der jeg bor og følger det så godt jeg kan med godt humør. Vurderer også å kjøpe mindre/nyere bil som bruker mindre drivstoff men det er vel like mye et økonomisk spørsmål.

Lenke til kommentar
Dette gjør jeg nå:

-Resirkulerer søppla

Har din egen kompostbinge som du bruker til hagen?

Eller har du blitt lurt av sorteringsbløffen? Du er klar over at den siste papirfabrikken i Norge som tok imot papiravfall for resirkulering er stengt for lenge siden. ;-)

-Spiser mindre kjøtt

Du har kanskje hørt historier om at man hugger ned skogen i Amazonas for å ha kvegfarmer der. Kjøttet du kjøper i Norge kommer fra Norge. Du hjelper bare til med å få lagt ned norske småbruk. Var det målet ditt?

-Kjører ikke bil

Det er det eneste reelle miljøtiltaket du har.

-Stemmer miljøpartiet

De ligger ikke ann til å få inn representanter noe sted så det er en bortkastet stemme.

-Boikotter fly

Mindre flytrafikk fører til redusert global dimming. Global dimming motvirker den globale oppvarmingen. Da flyene stod 3 dager på bakken etter 9/11 økte temperaturen i Nord-amerika over 1 grad. Ønsker du virkelig økt global oppvarming?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...