Gå til innhold

Hvordan kan jeg bli mer miljøvennlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville varmepumpe kontra oljefyring være noe? Koster ca 200 000 for familien min å bytte.

Sparer kanskje 20 000 i året, men må låne penger da... Men hvor mye energi vil den kompressoren kreve i året, og hvor mye olje blir det for å produsere den mengden? Vi bruker idag ca 5 000 liter olje i året til fyring.

Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke, det håper jeg noen andre svarer på. Regn ut med strømleverandøren hvor mye det vil koste for dere. Pris i øre/100x8 765 = totalt for oppvarming for ett år om dere har fastpris, eller nei det går ikke siden den ikke vil gå 100% hele tiden. En varmepumpe kan varme et helt hus hvis den er plassert rett, og riktig størrelse. Tror man kan få folk til å sjekke huset for hvor det er best, og hvor kraftig den bør være. Lar noen andre som kan dette bedre svare.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar

Er visstnok jordvarme da. Eller noe sånt. Aner ikke, men skal visstnok være økonomisk forsvarlig og mindre risiko for miljøet (ikke klimaet) siden oljetanken kan sprekke når som helst og slippe ut rundt 1000 liter olje til nærmiljøet. Noe hverken jeg eller øya vil.

Prinsippet er at et stoff komprimeres, og avgir varme, når en tynnere åpning og tar imot varme fra omgivelsene.

Men 1000 W, jaha? Hva mener du med det (snakker ikke om begrepet)? Og hvorfor multiplisere øreprisen med 87,65? Sett at den går 100 % hele tia da.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte slik. Den trekker 1kW. Prisen for å kjøre noe på 1kW i en time er 42 øre. Jeg deler 42 på 100 for å få det i kroner, altså 0,42 kroner. Så ganger jeg det med 8 765 som er antall timer i året. Det koster altså 3681,3 kroner å drive den 100% hele året. Vet kun at en varmepumpe for luft fungerer som et omvendt kjøleskap, og gir 3kW varme hvis man tilfører 1kW strøm. De koster vel mindre og, 10-20.000. Jeg trodde slike jordvarmere fungerte med at de drillet jævlig langt ned, og ekstrakterte varmen fra jordens indre men har ikke sett mer på det enn de grunnleggende tegningene.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva du snakker om jeg Chokke. Leste en plass at å bruke varmepumpe vil koste ca halvparten enn for oljefyring ved samme energibruken. Men dette avhenger av vikningsgrad på oljefyren, oljepris og strømpris.

 

Dersom du installerer med jordvarme er du jo sikret en bra virkningsgrad på varmepumpen selv om det er kaldt ute.

Endret av Ponzi
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan en varmepumpe fungerer, er bare det. Så prøvde å forklare (med min lille forståelse innenfor temaet) om hvordan vi hadde det, og hvordan det blir.

For å sette det opp systematisk:

Vi har idag en oljefyring, den bruker ca 5000 L olje i året, og prisen er rundt 7 kr/L, altså rundt 35 000 i året.

Vi skal bytte til varmepumpe og bruke jordvarme. Det vil koste rundt 200 000,- kroner og vi må ta lån.

Fikk akkurat vite at det koster rundt 10 000 kroner å varme huset med jordvarme og varmepumpe kontra oljefyring.

De 20 000 vi "sparer" i året vil betale lånet på instalasjonen av pumpa, så vi vil tjene økonomisk på det om 10-12 år.

 

Men ser ut til at spørsmålene mine er besvart av både fruktkake og foreldra mine.

Untatt: Hvor mye olje må til for å få 1 kW?

Finnes det noe ENØK-lån fra kommunen eller noe? De vil vel gjerne at folk blir mer miljøvennlige regner jeg med? Eller gir de blanke bare folk betaler inn avgifter/av egen lomme?

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Jeg er faktisktalt lei av alt styret rundt miljøutslipp og "hvordan vi kan redusere dem", vi vanlige mennesker. Vel, man kan begynne med å la statsoverhoder begynne med å gå til jobben, og sykle til store møter, fremfor at de får privatbil og privafly hele tiden.

 

Man kan og slutte med all krigingen, for jeg tviler på at alle gassene dette produserer er noe som er direkte godt for miljøet. Men det hører man heller ikke noe om.

 

Nei da skal man heller sette CO2 målere på kua, legge ekstra avgifter på vannkraft og mange små idiotiske ting for å begrense miljøet.

 

Jeg gjør ikke mye for å begrense miljøutslippene min, jeg fiser like mye som jeg gjorde før, spiser kjøtt som aldri før og kjører bil til og fra jobb som jeg gjorde før. Kanskje verdens lederne kan sette seg ned og bli enige om fred først slik at man begrenser de utslippene i første omgang, så kan man snakke om hva vi vanlige mennesker kan gjøre for å hjelpe.

Lenke til kommentar

Det kan stemme sånn ca, kanske litt i underkant.

 

9.50 kWh * 5000liter = 47500 kWh

 

Det er ca det dere bruker i dag, om dere har samme behov i fremtiden og varmepumpen har, som Fruktkaken påstår en virkningsgrad på 1:3 så må varmepumpen tilføres ca

 

47500 : 3 = 15900 kWh

 

 

Dette er ett veldig ca regnestykke, og det avhenger jo av flere faktorer en det som er oppgitt, men tror ikke det er et altfor ille estimat.

Endret av Ponzi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...