Gå til innhold

Slaveri i Sverige! Hva mener du?


Anbefalte innlegg

Jobber for 37kr timen - Hver natt, 7 dager i uken - Med skole på dagen

 

Hva er det som skjer?! Hvordan kan de drive på slikt?

Syns dette minner om slaveri og utnytting av innvandrere, som tror de bare må finne seg i slikt. Det er feil. Umoralskt og engang tilby en voksen person denne lønna på slike arbeidsvilkår. Håper hele kjeden blir lagt ned og de ansvarlige straffet hardt! :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde DLF fått makten, så hadde nok mange flere fått "gleden" av slike arbeidsforhold.

Du fortsetter korstoget ditt mot DLF, ser jeg. :wee:

 

Jaja, det er trist at noen må jobbe under sånne forhold, men jeg har litt vanskelig for å tro at arbeidsmarkedet i Sverige er så stramt at man de ansatte ikke kan finne andre jobber?

Lenke til kommentar
Det er jo endel som rett og slett har vanskelig får å skaffe seg jobb. Derfor mener DLF at det er flott at folk kan få jobb til 37 kroner timen, da det fører til at man kan få folk i jobb som ingen ville ha ansatt for 100 kroner i timen.

Jeg hadde heller svelget stoltheten og gått på trygd enn å jobbe under forhold som det der. Jeg sier ikke at jeg støtter DLFs økonomiske politikk, men folk har da selv ansvar for å gå bort ifra situasjoner hvor man regelrett misbrukes av arbeidsgiver?

Lenke til kommentar
Men med DLF vil ikke svake bli presset ut av arbeidsmarkedet og vi vil få ekstrem konkurranse som btyr at det blir billigt å være fattig.

 

Det er sannelig bedre å bli presset ut av arbeidsmarkedet og få uføretrygd, enn å jobbe for 37 kroner timen i en skikkelig drittjobb med elendige arbeidsforhold.

 

Når det gjelder den ekstreme konkurranse, så hjelper ikke den de fattige noe, da ting blir billigere nettopp fordi de fattige tjener mye mindre. Dess større forskjeller det er, dess vanskeligere blir det for de på bunnen å få råd til tjenestene til folk høyere opp i status.

Lenke til kommentar

Det verste her er at slike saker ikke er sjeldne. Jeg jobbet i sommer på en pallebåt som seilte opp og ned norskekysten. Her traff jeg på en Fillipiner, som hadde tittelen Oiler. Han kunne fortelle at han hadde jobbet sammenhengende 9 måneder om bord på båten. Han jobbet 12 timer om dagen, 6-timers vakter, og hadde en lønn på 1500 dollar i måneden, som etter kursen da var på 9000 norske kroner.

 

Et lite regnestykke

9000 kroner delt på 31 dager i måneden

= 290 kroner dagen fordelt på 12 timer arbeid

= 24 kroner timen.

 

Stort verre er det ikke mulig å få det i kongeriket Norge. Båten hadde norsk kaptein, og norsk reder, og registrert under Panama.

 

I forbindelse med denne saken lurer jeg på hvor jeg kan finne IMO's reguleringer av minste-lønn for sjøfolk.

Endret av Woodhome
Lenke til kommentar
Det verste her er at slike saker ikke er sjeldne. Jeg jobbet i sommer på en pallebåt som seilte opp og ned norskekysten. Her traff jeg på en Fillipiner, som hadde tittelen Oiler. Han kunne fortelle at han hadde jobbet sammenhengende 9 måneder om bord på båten. Han jobbet 12 timer om dagen, 6-timers vakter, og hadde en lønn på 1500 dollar i måneden, som etter kursen da var på 9000 norske kroner.

 

Et lite regnestykke

9000 kroner delt på 31 dager i måneden

= 290 kroner dagen fordelt på 12 timer arbeid

= 24 kroner timen.

 

Stort verre er det ikke mulig å få det i kongeriket Norge. Båten hadde norsk kaptein, og norsk reder, og registrert under Panama.

 

I forbindelse med denne saken lurer jeg på hvor jeg kan finne IMO's reguleringer av minste-lønn for sjøfolk.

 

Hadde jeg vært deg villejeg gjort noe med saken. Jeg syns synd på personer, voksne menn som jobber for 1/5-1/7 av lønnen min,under verre forhold, og jeg er 16 år.... det er urettferdig!

 

Det verste er at jeg ikke er fornøyd med lønna mi...

Lenke til kommentar
Det verste her er at slike saker ikke er sjeldne. Jeg jobbet i sommer på en pallebåt som seilte opp og ned norskekysten. Her traff jeg på en Fillipiner, som hadde tittelen Oiler. Han kunne fortelle at han hadde jobbet sammenhengende 9 måneder om bord på båten. Han jobbet 12 timer om dagen, 6-timers vakter, og hadde en lønn på 1500 dollar i måneden, som etter kursen da var på 9000 norske kroner.

 

Et lite regnestykke

9000 kroner delt på 31 dager i måneden

= 290 kroner dagen fordelt på 12 timer arbeid

= 24 kroner timen.

 

Stort verre er det ikke mulig å få det i kongeriket Norge. Båten hadde norsk kaptein, og norsk reder, og registrert under Panama.

 

I forbindelse med denne saken lurer jeg på hvor jeg kan finne IMO's reguleringer av minste-lønn for sjøfolk.

 

Hadde jeg vært deg villejeg gjort noe med saken. Jeg syns synd på personer, voksne menn som jobber for 1/5-1/7 av lønnen min,under verre forhold, og jeg er 16 år.... det er urettferdig!

 

Det verste er at jeg ikke er fornøyd med lønna mi...

 

 

Ja, har tenkt å gjøre noe med saken, men må først finne ut hva minste-lønnen til sjøfolk som jobber i internasjonal fart er, slik at jeg har noe å henvise til.

 

Så hvis noen vet hvor jeg finner IMO's reguleringer til minste-lønn for sjøfolk, så setter jeg stor pris på det.

Lenke til kommentar
Hadde jeg vært deg villejeg gjort noe med saken. Jeg syns synd på personer, voksne menn som jobber for 1/5-1/7 av lønnen min,under verre forhold, og jeg er 16 år.... det er urettferdig!

 

Det verste er at jeg ikke er fornøyd med lønna mi...

 

Du bør kanskje justere dette etter kostnadsnivået i landet. 9000 kroner er ikke stort i lønn i Norge, men på Filipinene gir det deg endel mer i kjøpekraft.

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar
Hadde jeg vært deg villejeg gjort noe med saken. Jeg syns synd på personer, voksne menn som jobber for 1/5-1/7 av lønnen min,under verre forhold, og jeg er 16 år.... det er urettferdig!

 

Det verste er at jeg ikke er fornøyd med lønna mi...

 

Du bør kanskje justere dette etter kostnadsnivået i landet. 9000 kroner er ikke stort i lønn i Norge, men på Filipinene gir det deg endel mer i kjøpekraft.

 

 

Fikk akkurat det samme for de 4 ukene jeg jobbet ombord. Og jeg gikk ikke etter faste vakter, men jobbet da vi var i havn. En gang var det 4 timer søvn og 36 timer med jobbing i løpet av 48 timer.

 

Edit: kan være verdt å nevne at de polakkene som jobbet som matroser om bord, hadde samme lønn. Overstyrmannen som også var polakk, hadde 4500 dollar i måneden.

Endret av Woodhome
Lenke til kommentar
Men med DLF vil ikke svake bli presset ut av arbeidsmarkedet og vi vil få ekstrem konkurranse som btyr at det blir billigt å være fattig.

Det vil nok bli billigere å kjøpe mat, men helsetjenester og utdannelse blir det neppe, og vil måtte betales av egen lomme. Det betyr at fattige ikke får råd til skikkelig utdannelse og helsetjenester, og at barn av fattige har mye større sansynlighet til å være dømt til fattigdom resten av livet. Befolkningen som helhet blir dermed mindre produktiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...