Gå til innhold

Strømforsyningen for dårlig/syk?


Tman

Anbefalte innlegg

Min gamle maskin sliter for tiden. Jeg får stadig freeze eller shutdown, uavhengig av om jeg spiller, surfer på nett eller maskinen bare står for seg selv.

 

Spec:

AMD Athlon 2100+

512 Mb RAM

80 Gb OS-disk

2x200gb disker

60 Gb disk

TI4200 grafikk-kort 128mb (tror jeg)

MSI KT4 Ultra hovedkort (byttet chipset vifte til kjøleelement, ingen forskjell på krasjrate)

Q-Tec 400W Dual Fan Gold PSU

 

Når maskinen har slått seg av må jeg trekke ut kontakten til strømforsyningen før det lar seg gjøre å slå på maskinen med "På"-knappen. Dette gjør at jeg mistenker PSU'en.

 

Noen som har tips til feilsøking/fix?

 

PS! Det krasjer både i Ubuntu 7.10 og Windows XP Home så OS bør ikke ha noe med saken å gjøre.

 

-Tman

Endret av Tman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

 

Noen tips til ny strømforsyning?

 

Dette er jo en gammel maskin (2002) så jeg har bare IDE-disker og tilsvarende eldre produkter.

Visste at Q-Tec ikke akkurat får skryt, men det er surt å legge ut cash for ny PSU hvis det er noe annet som viser seg å være feil...

Lenke til kommentar

Håpte jeg ikke måtte ut med mere enn 500 siden dette er en gammel boks. Men, får jeg en OK strømforsyning så kan jo maskinen leve lenge som filserver i kjelleren.

 

Har en nyere maskin som brukes til daglig, men trenger denne for streaming til Xbox, felles lagringssted osv. da jeg prøver å ha 2 stasjonære, en Xbox og av og til en bærbar i drift hjemme. Veldig greit å ha ett felles lagringssted, men med ustabiliteten jeg nå observerer (dette problemet har egentlig vart lenge, utsatt det til nå ) er det ikke noe å satse på.

 

Må ha OK tastatur og mus til daglig bruk og litt spilling også, så pengene triller ut :-(

Endret av Tman
Lenke til kommentar

 

Tror det gikk litt fort i svingene der dj :-)

 

Jeg vil ha noe til å spille med også, og da ser jeg kun etter utstyr MED kabel (ps2/usb). Men, takk for at du prøver å hjelpe :-)

 

Skal ta en titt på de strømforsyningene. Må finne noen som har gunstig pris på mus, tastatur og strømforsyning i samme nettbutikk så jeg ikke legger ut en "formue" i porto.

Endret av Tman
Lenke til kommentar

Forøvrig så er det ingen som har kommet med noen forklaring på hva som skjer med PC-en. Hva er det som gjør at jeg må trekke ut og sette tilbake igjen strømledningen før datamaskinen vil starte?

 

Fint om noen vet noe så jeg ikke erstatter en PSU som virker (selv om det er Q-Tek)

Lenke til kommentar

Det er en krets på hovedkortet som styrer om PSU er av eller på. Den kretsen får strøm når PSU er tilkoblet nettet. Når du kobler fra ledningen vil stand-by strømmen også forsvinne og den kretsen blir resatt.

Ha selv opplevd at den kretsen måtte resettes slik, dog under ganske andre omstendigheter. Men nøyaktig hvordan og hvorfor den kretsen oppfører seg slik vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

 

Fraråder alle fra å kjøpe Apevia 500W (alternativ til psu valg 1).

Begge Apevia 500W strømforsyningene som ble testet på [H]ard|OCP begynte å smelte ved 75% belastning.

Les testen her

Endret av LAEN
Lenke til kommentar
Har du faktisk PRØVD apevia selv?

 

Nei, men denne testen bekrefter at dette er en strøforsyning man bør holde seg unna.

Den er ikke noe bedere enn Q-Tec og den sliter faktisk veldig selv ved 50% belastning.

 

Her er Apevia ATX-AS500W dårlige sider.

 

-Den har to veldig svake 12v linjer, som bare kan levere maks 300w til sammen.

-Den har utrolig dårlige spenninger på 12v linjene selv ved lav belastning.

-Den har veldig dårlig virkningsgrad, så den bruker mye strøm.

-Den blir sabla varm med 68°C ved bare 75% belastning.

-Den begynte å smelte ved 75% (359w) belastning.

-Den har veldig høy rippel ved 75% belastning.

-Den bruker dårlige Su'scon kondensatorer.

post-49600-1193505631_thumb.jpg

Endret av LAEN
Lenke til kommentar
Men hw.no har jo lagt en egen test av denne: http://www.hardware.no/tester//aspire_atx-as500w/15619

 

 

Hardware.no hadde ikke utsyr på den tiden til å lage en bra test av en strømforsyning.

 

Strømforsyningen som er testet på Hardware.no er en eldere model og den er ikke lik den som er testet på [H]ard|OCP.

 

Se på bildene under så vil du se at de ikke er like.

Den gammle utgaven av Aspire har flere komponenter som den nye ikke har.

post-49600-1193569693_thumb.jpg

post-49600-1193569717_thumb.jpg

Endret av LAEN
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke at det er mer komponenter i en strømforsyning viss komponentene er dårlige, det kan jo vær at folka på [H]ard|OCP fikk en strømforsyning med produksjonsfeil.

 

Jeg synes de ser helt like ut, utenom den nye versjonen har kabel strømper på alle kablene.

 

Noen forsjeller er det nokk, men de store forsjellene tror jeg ikke det er.

Lenke til kommentar
Det hjelper ikke at det er mer komponenter i en strømforsyning viss komponentene er dårlige, det kan jo vær at folka på [H]ard|OCP fikk en strømforsyning med produksjonsfeil.

 

Jeg synes de ser helt like ut, utenom den nye versjonen har kabel strømper på alle kablene.

 

Noen forsjeller er det nokk, men de store forsjellene tror jeg ikke det er.

 

Den største forsjellen er at det i den gammle utgaven er en stor trafo (se øverst på det øverst bildet) som ikke finnes på den nye utgaven.

Endret av LAEN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...