Gå til innhold

Hvilket redigeringsprogram er best for deg?


Anbefalte innlegg

Jeg er i samme situasjon, ønsker å bruke tiden på fotografering - ikke dagesvis med photoshop. Valget mitt falt på DxO optics pro raw konverter som kan gjøre det meste automatisk med gode resultater. I 99% av tilfellene blir konvertingen gjennom DxO, bedre enn jeg klarer gjennom andre rawkonvertere, ved å konvertere på full auto. SAmtidig falt valget på elements 6.0, som har de viktigste funksjonen jeg trenger. I tillegg har den organiseringsverktøy som virker rimelig bra. Dette dekker mine behov som amatør godt nok. Var innom Corel's alternativ men syntes ikke det var stabilt nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er i samme situasjon, ønsker å bruke tiden på fotografering - ikke dagesvis med photoshop. Valget mitt falt på DxO optics pro raw konverter som kan gjøre det meste automatisk med gode resultater. I 99% av tilfellene blir konvertingen gjennom DxO, bedre enn jeg klarer gjennom andre rawkonvertere, ved å konvertere på full auto. SAmtidig falt valget på elements 6.0, som har de viktigste funksjonen jeg trenger. I tillegg har den organiseringsverktøy som virker rimelig bra. Dette dekker mine behov som amatør godt nok. Var innom Corel's alternativ men syntes ikke det var stabilt nok.

 

Så elements 6.0 er greier og mer oversiktlig enn photoshop? Antok, uten å ha testet det, at det også har en høy "bli-kjent-terskel" da det er bygger på PhotoShop. Tar jeg feil her?

 

Tar i dag ikke alle bilder på RAW. Bruker en del JPEG rett og slett fordi jeg da kan smekke alle bildene inn på hvilket som helst mediasenter og vise dem rett på tvskjerm osv. Det blir veldig mye blider av unger og ymse situasjoner og jeg gidder ikke justere hvert bilde. Auto rawkonverter som du nenver høres ut som noe eg bør kikke på.

 

En fulg hvisket meg i året at også Picasa skulle være et greit alternativ for "lett" redigering med kurrant resultat. Noen kommentarer til dette?

Lenke til kommentar

Jeg bruker DxO mest for å korrigere CA og objektivets "innebygde" fortegninger. Kjører alt i batch gjennom uten å forandre på fargebalanse, uten DxO's "smart lighting" eller hva det heter (som gir grisemye støy i skyggene med D70s) og uten Noise Removal (som ikke ser noe bra ut). Deretter åpner jeg i Adobe Camera Raw og fikser på resten der (mtp raw-konvertering). ACR er mye bedre (imo) til å bevare detaljer, og til å redusere fargestøy. Så bærer det ad til Photoshop, der jeg bearbeider dem videre (og sjelden i mer enn 10 minutter).

 

Litt kronglete, men jeg er fornøyd.

 

edit: muligheten for perspektivkorrigering i DxO er kjempefin når man trenger den.

 

1870950516_9f2c39a6f1.jpg

større versjon

 

Dette er tatt fra gatenivå og oppover, men er korrigert slik at det ser ut som om det er tatt "rett på". Tok ikke mer enn 5 sekunder å ordne det heller ;D

Endret av flippant
Lenke til kommentar
Corel PaintShop Pro Photo X2 har en mye gunstigere pris og er topp å bruke til det meste, støtter masse raw format

 

Jeg leste følgende om x2 på www.digitalcamerareviw.com :

 

Very limited RAW editing capability (almost useless for RAW)

 

Er det noen som vet hvilke kamerar som støttes? Jeg har ikke greid å finne det ut. Dette programmet kan jo lastes ned fra USA for en svært billig penge, og er et røverkjøp for dem som kan bruke det. Det støtter til og med HDR reklameres det med.

Lenke til kommentar
Corel PaintShop Pro Photo X2 har en mye gunstigere pris og er topp å bruke til det meste, støtter masse raw format

 

Jeg leste følgende om x2 på www.digitalcamerareviw.com :

 

Very limited RAW editing capability (almost useless for RAW)

 

Er det noen som vet hvilke kamerar som støttes? Jeg har ikke greid å finne det ut. Dette programmet kan jo lastes ned fra USA for en svært billig penge, og er et røverkjøp for dem som kan bruke det. Det støtter til og med HDR reklameres det med.

 

Men det finnes da gratisprogrammer som fikser overgang fra RAW til TIFF (tror jeg da). Om så ikke, så har man Bibble Lite til kun $69 som fikser dette, og det støtter så godt som alle RAW-standarder.

 

Jeg har lenge vurdert å kjøpe PS CS3, men det er og blir for dyrt. Ender vel opp med PSP, tenker jeg. Eneste draw back er mangel på litteratur (som det finnes flust av for CS3).

Lenke til kommentar
Corel PaintShop Pro Photo X2 har en mye gunstigere pris og er topp å bruke til det meste, støtter masse raw format

 

Jeg leste følgende om x2 på www.digitalcamerareviw.com :

 

Very limited RAW editing capability (almost useless for RAW)

 

Er det noen som vet hvilke kamerar som støttes? Jeg har ikke greid å finne det ut. Dette programmet kan jo lastes ned fra USA for en svært billig penge, og er et røverkjøp for dem som kan bruke det. Det støtter til og med HDR reklameres det med.

 

Men det finnes da gratisprogrammer som fikser overgang fra RAW til TIFF (tror jeg da). Om så ikke, så har man Bibble Lite til kun $69 som fikser dette, og det støtter så godt som alle RAW-standarder.

 

Jeg har lenge vurdert å kjøpe PS CS3, men det er og blir for dyrt. Ender vel opp med PSP, tenker jeg. Eneste draw back er mangel på litteratur (som det finnes flust av for CS3).

 

Ingen problem å konvertere raw. Det jeg tenkte på var at paintshop pro photo x2 kanskje var et råbillig program som kunne REDIGERE rawbilder. Jeg tror det var i denne forbindelsen at kompatibliteten var begrenset.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ser at Phtoshop har en nær monopolsituasjon. Selv bruker jeg Picasa til arkivering og enkel redigering, og gratisprogrammet GIMP (www.gimp.org) til mer omfattende redigering. Har fulgt med det i flere oppgraderinger, og i siste relesase er også .icc profilhåndtering inkludert.

 

Det er et svært program, og jeg kan ikke alle funksjonene, men det er sterkte funksjoner for fargejustering med kurver, nivåer osv. kloning og etter det jeg forstår det meste av det Photoshop kan, lag, masker, kanaler. Det beste er at det er open source freeware, med en stor brukerskare som yter god og rask support, skriver tutorials, wiki osv. Finnes for alle plattformer, og er oversatt til mange språk (også norsk).

 

Hører gjerne synspunkter fra noen som kjenner både nyere versjon av GIMP og PS og kan evaluere forskjeller.

 

Vilde

Lenke til kommentar
Jeg bruker DxO mest for å korrigere CA og objektivets "innebygde" fortegninger. Kjører alt i batch gjennom uten å forandre på fargebalanse, uten DxO's "smart lighting" eller hva det heter (som gir grisemye støy i skyggene med D70s) og uten Noise Removal (som ikke ser noe bra ut). Deretter åpner jeg i Adobe Camera Raw og fikser på resten der (mtp raw-konvertering). ACR er mye bedre (imo) til å bevare detaljer, og til å redusere fargestøy. Så bærer det ad til Photoshop, der jeg bearbeider dem videre (og sjelden i mer enn 10 minutter).

 

Litt kronglete, men jeg er fornøyd.

 

edit: muligheten for perspektivkorrigering i DxO er kjempefin når man trenger den.

 

1870950516_9f2c39a6f1.jpg

større versjon

 

Dette er tatt fra gatenivå og oppover, men er korrigert slik at det ser ut som om det er tatt "rett på". Tok ikke mer enn 5 sekunder å ordne det heller ;D

DxO er 110% genialt. Har det selv, og det fungerer utmerket. Bruker for det meste PS CS2, Adobe Camera Raw, DxO, Lightroom og Photomatix. Alt til sitt bruk, men DxO og CS2 brukes helt klart mest. :)

Lenke til kommentar
Lightroom til organisering og RAW konvertering. Lightroom er konge, gode organiseringsmuligheter, topp på svart-hvitt konvertering, meget god RAW motor. Photoshop brukes sjelden da Lightroom gjør det meste av det jeg trenger å redigere.

 

Som om jeg skulle sagt det selv.

 

Har installert LR, men etter å prøvd å åpnet et bilde fant jeg ikke hverken crop, lys/fargejusteringer eller skalering så nå ligger den bare å tar plass. Blir nok avinstallert i løpe av uken.

 

Dette var fordi du befant deg i "Library"-modusen, bare klikk på "Develope" oppi venstre hjørne så er du igang. Jeg anbefaler deg at du tar deg tid til å sette deg inn i LR. For en person som deg, som tar så mye bilder, tror jeg LR er helt perfekt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har prøvd mange forskjellige bilderedigeringsprogrammer, og for øyeblikket er det Photoscape som er et gratis alternativ. Det kan ikke måle seg med mange andre jeg har prøvd, men det duger. Photofiltre er et bra redigeringsprogram, det har en eldre versjon som er gratis, og en nyere som har 30 dagers prøvetid, anbefales.

 

Har også prøvd forskjellige utgaver av Photoshop, men det var ikke noe for meg. Også har jeg prøvd GIMP, men det var vel heller ikke noe for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...