Gå til innhold

Altibox, ikke som forventet....


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har hatt Altibox fra Energiselskapet Buskerud i noen dager nå, og jeg er rett og slett skuffet! Har jeg satt for store krav?

 

Følgende synes jeg suger herfra til evigheten:

-Fjernkontrollen! Trege taster, plastikk-inntrykk.

-Kanalskifte, tregt! Vi lever i 2007 gjør vi ikke?

-Så kommer kanskje det værste.. Generell kvalitet på TV bildene. Jeg synes rett og slett ikke at bilde er så mye bedre enn mitt gamle signal fra GET, levert rett på koax kabel.

Jeg har koblet Altibox'en til TV'en med HDMI kabel, valgt 720p i setup-menyen til Altiboxen, men allikevel kan jeg ikke si at jeg er veldig imponert over bilde.

Jeg sammenlikner med det analoge signalet fra GET (levert på std. koax) og selvsagt fra DVD, koblet til TV'en via komposite kabler.

 

Skal det være sånn?

 

Vi har jo tilbud om filmleie over fibernettet, men søren om jeg vil leie film med så dårlig kvalitet til 39,- eller 49,- pr. stk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har koblet Altibox'en til TV'en med HDMI kabel, valgt 720p i setup-menyen til Altiboxen, men allikevel kan jeg ikke si at jeg er veldig imponert over bilde.

 

Har du noen kanaler som sender i HD?

NRK, TV2 og alle de andre vanlige kanalene sender jo fortsatt i SD.

Canal+ har en egen HD kanal. Discovery har en egen HD kanal, men eller er det vel dårlig?

Lenke til kommentar
-Fjernkontrollen! Trege taster, plastikk-inntrykk.
Hvilken fjernkontroll/dekoder har du? Har EB rullet ut 1910'er enda?

 

-Kanalskifte, tregt! Vi lever i 2007 gjør vi ikke?
Igjen: Hvilken dekoder (boks) har du? 1910 er en del raskere enn 1710/1510.

 

-Så kommer kanskje det værste.. Generell kvalitet på TV bildene. Jeg synes rett og slett ikke at bilde er så mye bedre enn mitt gamle signal fra GET, levert rett på koax kabel.

Jeg har koblet Altibox'en til TV'en med HDMI kabel, valgt 720p i setup-menyen til Altiboxen, men allikevel kan jeg ikke si at jeg er veldig imponert over bilde.

Jeg sammenlikner med det analoge signalet fra GET (levert på std. koax) og selvsagt fra DVD, koblet til TV'en via komposite kabler.

Her må du skylde på de som produserer TV-sendingene. Det er kun noen få HD-kanaler tilgjengelig til oss vanlige norske kunder over fiber, det er Canal+ HD (både sport og den ordentlige, dog LYSE har ikke sport enda), Discovery HD, Lux HD, Voom HD og Silver HD så vidt jeg vet. Skal du først sammenlikne bilde må du gjøre det på noen av disse kanalene.
Lenke til kommentar
En eller annen Motorola. Helt svart.

Den har en stk HDMI utgang, 2 stk SCART, komposite, optisk til lyd.

Høres ut som Motorola 1910. Da er det stort sett så hurtig noen får det til dags dato. Du må huske på at det tar litt tid å sette igang dekodings-prosessen etter at man skifter kanal, IR-sensoren må få litt tid til å reagere, osv. Det er ikke mange kunder som har mulighet til å se HD-sendinger allerede, som har noe bedre tilbud enn deg. Jeg skulle ønske at jeg hadde LYSE-fiber på hybelen i Trondheim selv jeg :)
Lenke til kommentar
til å se HD-sendinger allerede, som har noe bedre tilbud enn deg. Jeg skulle ønske at jeg hadde LYSE-fiber på hybelen i Trondheim selv jeg :)

 

OK.

Det er kanskje jeg som er godt vant til PC og dens hastighet.

 

Jeg har ingen HD kanaler ennå. EB skal i flg. prislista ha 890,- for å etablere HD abn + 99,- pr. mnd. Det ser ikke ut som EB har Canal+ HD movie i sin pakke, og da faller behovet med HD bort for meg en god stund til. Det er jo film som jeg synes er fint å se i HD.

Lenke til kommentar

Canal+ HD (Det er dette den heter i plansjene fra LYSE, egentlig er det kun Canal+ Movie HD), får man om man abonnerer på HD-pakka og Canal+-pakka samtidig, hvertfall gjør man det hos en del andre LYSE-partnere. HD-etableringsavgiften kommer nok snart til å forsvinne tipper jeg, så om du ikke er interessert i å betale ekstra så kan du nok gjøre lurt i å vente.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Altibox har problemer med IR-sensoren på Motorola 1910, det kommer vist noen IR-dongler (som festes med USB-kabel bak på tv-dekoderen). Det kan løse litt.

 

Jeg har forøvrig hørt at 1710/1510 er mer stabil enn 1910. 1910 har problemer med at tv-bildet detter ut per dags dato. Dette skal bli bedre snart da!

 

Husk at du ikke får bedre bilde fordi du bruker HDMI, er signalet SD (Standard Definition) er det det.

Lenke til kommentar

Rart det bare er Dreambox og liknende mottakere som fungerer som "forventet". Med raske kanalskift og responsiv fjernkontroll.

 

Relook gir snart ut en ny IPtv-mottaker. Håper den kan brukes i altibox sitt nett. I så fall skal jeg vurdere å gå over til altibox...(såfremt Relook får fikset bra programvare til denne).

Lenke til kommentar
Altibox har problemer med IR-sensoren på Motorola 1910, det kommer vist noen IR-dongler (som festes med USB-kabel bak på tv-dekoderen). Det kan løse litt.

 

Jeg har forøvrig hørt at 1710/1510 er mer stabil enn 1910. 1910 har problemer med at tv-bildet detter ut per dags dato. Dette skal bli bedre snart da!

 

Husk at du ikke får bedre bilde fordi du bruker HDMI, er signalet SD (Standard Definition) er det det.

OK. Da må jeg høre med EB ang. dette. Takker så mye for tipset.

 

Er kjent med at det er signalet som danner grunnlaget for bilde, men gjør ikke denne boksen en oppskalering av bilde til valgt HDMI oppløsning? Jeg har valgt 720p mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Altibox har problemer med IR-sensoren på Motorola 1910, det kommer vist noen IR-dongler (som festes med USB-kabel bak på tv-dekoderen). Det kan løse litt.

 

Jeg har forøvrig hørt at 1710/1510 er mer stabil enn 1910. 1910 har problemer med at tv-bildet detter ut per dags dato. Dette skal bli bedre snart da!

 

Husk at du ikke får bedre bilde fordi du bruker HDMI, er signalet SD (Standard Definition) er det det.

OK. Da må jeg høre med EB ang. dette. Takker så mye for tipset.

 

Er kjent med at det er signalet som danner grunnlaget for bilde, men gjør ikke denne boksen en oppskalering av bilde til valgt HDMI oppløsning? Jeg har valgt 720p mitt tilfelle.

 

Jo, den oppskalerer, noe som også er grunnen til dårlig bilde. Vi kan ikke bare oppskalere SD til HD og forvente god kvalitet :)

 

Ari

Lenke til kommentar
Jo, den oppskalerer, noe som også er grunnen til dårlig bilde. Vi kan ikke bare oppskalere SD til HD og forvente god kvalitet :)

 

Ari

Burde jeg bruke en annen type kabel mellom TV'en og Altiboksen?

 

 

Oppskaleringen til både 720p og 1080i er kjempefin på min Sony LCD TV på vanlige SD (NRK, TV2) sendinger, men ser grusom ut med samme config på en kompis sin Sharp LCD. TV apparatene er enormt utslagsgivende her.

På begge TV'ene ser HD sendingene tilsynelatende (med mitt utrente øye) likt ut, veldig bra.

 

Det er forresten ny software ute som skal håndtere disse stabilitetsproblemene en har sett på spesielt 1910 boksene i høst. So far so good her i alle fall, har ikke vært nødt til å reboote på flere dager.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det er forresten ny software ute som skal håndtere disse stabilitetsproblemene en har sett på spesielt 1910 boksene i høst. So far so good her i alle fall, har ikke vært nødt til å reboote på flere dager.

 

Jeg har i mellomtiden bytta HDMI kabel, og nå ser det bedre ut. Mer naturlige farger. Jeg trodde rett og slett ikke at dette skulle spille så stor rolle? Digitalt er jo digitalt.... Har virkelig kabelen så mye å si i denne sammenheng?

 

Glenn

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Hei.

 

Jeg har hatt Altibox fra Energiselskapet Buskerud i noen dager nå, og jeg er rett og slett skuffet! Har jeg satt for store krav?

 

Følgende synes jeg suger herfra til evigheten:

-Fjernkontrollen! Trege taster, plastikk-inntrykk.

-Kanalskifte, tregt! Vi lever i 2007 gjør vi ikke?

-Så kommer kanskje det værste.. Generell kvalitet på TV bildene. Jeg synes rett og slett ikke at bilde er så mye bedre enn mitt gamle signal fra GET, levert rett på koax kabel.

Jeg har koblet Altibox'en til TV'en med HDMI kabel, valgt 720p i setup-menyen til Altiboxen, men allikevel kan jeg ikke si at jeg er veldig imponert over bilde.

Jeg sammenlikner med det analoge signalet fra GET (levert på std. koax) og selvsagt fra DVD, koblet til TV'en via komposite kabler.

 

Skal det være sånn?

 

Vi har jo tilbud om filmleie over fibernettet, men søren om jeg vil leie film med så dårlig kvalitet til 39,- eller 49,- pr. stk.

 

 

Må si meg enig i at denne box'en er utrolig treg i forhold til Get sin pvr box og at det skal være nødvendig og nesten sitte med kikkertsikte på fjernkontrollen for at det skal skje noe er også dårlige greier, sitter tros alt bare 3m fra skulle ikke sakt noe om avstanden var 10-15m eller noe slikt. En annen ting er jo gebyret de skal ha for og koble til HD kanaler er også horibbelt da det er snakk om noen tastetrykk, skulle ikke sakt noe om det var nødvendig med ny hardware eller noe men 890kr for noen taste trykk er grådige greier.

 

Glemte og si at HDMI kabelen har endel og si på bilde&lyd dyre kabler er faktisk bedre enn 50/100 lapps kabel. Kjøpte sony kabel til ca 500 siden jeg ogå har sony tv og fikk bedre bilde ene med clas olson kabelen til 190 kr. :-) Utrolig men sandt. :-)

Endret av Digger
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Heisann, jeg sliter med min dekoder, får den ikke til å sende signalene ut av HDMI kabelen. Under instillinger er det ingen valg av videoutgang, står kun video der.

 

Men når jeg restarter dekoderen (tannhjulmenyen) så kommer det bilde på hdmi under oppstartsfasen, men det forsvinner etter at den har startet opp og er tilbake på scart utgangen.... har prøvd å dra ut kontakten på en restart for å fjerne scarten, men allikevel forsvinner signalene fra hdmi....

 

noen som har hatt samme problemet? den er koblet via en forsterker, men det skulle jo ikke være noe problem? Jeg kan prøve å koble direkte i tv, og prøve igjen....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...