Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan ville du reagert om ungen din røyka hasj?


Anbefalte innlegg

Det argumentet at man må ha røyka hasj selv for å skjønne om det er smart å gjøre det eller ikke er så utrolig tåpelig. Vi kan jo si at dere ikke er objektive dere heller pga dere går rundt å røyker hasj hele tiden å. At dere faktisk ikke er i stand til å ha en objektiv mening. At dere ikke ser konsekvensene av det dere gjør. Sier en som er avhengig at han er avhengig? Nei han bagetalliserer det, og rettferdigjør sine handlinger. Jeg har aldri røykt, og har ingen planer om å gjøre det. Jeg ville heller stukket en rusten gaffel i låret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi kan jo si at dere ikke er objektive dere heller pga dere går rundt å røyker hasj hele tiden å.

Jeg har aldri røykt. Men jeg kan se ting objektivt og i perspektiv mot andre ting som f.eks tobakk og alkohol. Når det kommer til rusmidler er jo alkohol mye værre enn cannabis, men hadde du ringt politiet dersom din 17 år gamle ....... hadde innrømmet at han drakk en sixpack forige helg?

Lenke til kommentar

Selfølgelig hadde jeg ikke det, akkuratt som jeg ikke hadde gjort det med kaffe. I overskriften så står det tråden handler om hasj, gjør det ikke? Jeg skjønner du vil få fram et poeng, som et par andre, med å sammenligne hasj med dagligdagse ting. Men når jeg ikke ser på hasj som kaffe, eller øl. Hva er da poenget? For meg er det som å sammenligne en hest med en kengru.

Lenke til kommentar
Vel, altså... det som skremmer meg, er at folk er så fordomsfulle at de ikke engang klarer å tenke selv. Si meg Snublefot, har du noengang engang røyka?

 

Godt poeng. Er helt på kjøret med kaffe i forhold til hva jeg er med cannabis.

 

Snublefot, du er fordomsfull. Har du vært sammen med folk som er høye? Kjenner du noen som røyker, eller har du noen erfaring i det hele tatt å vise til? Påstanden om at vi som har et avslappet forhold til det røyker hele tiden er bare latterlig og like grunnløs som resten av argumentasjonen din hittil.

 

Selfølgelig hadde jeg ikke det, akkuratt som jeg ikke hadde gjort det med kaffe. I overskriften så står det tråden handler om hasj, gjør det ikke? Jeg skjønner du vil få fram et poeng, som et par andre, med å sammenligne hasj med dagligdagse ting. Men når jeg ikke ser på hasj som kaffe, eller øl. Hva er da poenget? For meg er det som å sammenligne en hest med en kengru.

 

Øl inneholder alkohol. Det er ganske kjent som et rusmiddel som medfører mange problemer.

Kaffe inneholder koffein. Koffein er en stimulant som gjør deg kvikk og våken.

Hasj, eller cannabis inneholder THC som er et psykoaktivt stoff.

(edit: alle disse er i grunn psykoaktive)

 

Felles for alle er at man kan ruse seg på dem (ja, ruse seg på et stoff som er i kaffe).

Endret av DoNotWant
Lenke til kommentar

Jeg har sett nok dritt, og negative ting rundt hasj og de greiene der at jeg kunne ikke tenke meg å prøve det selv. Hvist jeg føler at risikoen er at jeg taper 3 ganger så mye ved å røyke enn å ikke gjøre det, hvorfor ta sjansen? Jeg er glad i livet mitt jeg. Jeg trenger ikke hasj eller andre narkotiske stoffer for å ha det bra.

Lenke til kommentar

At du er ganske fiendtlig innstilt, vennen, men jeg kan godt moderere meg til å si at du kanskje ikke er så veldig fordomsfull.

 

Det jeg prøver å formidle, er at jeg har utelukkende gode erfaringer med dette rusmiddelet. Jeg bruker det en gang i blant, kanskje en gang i måneden, og jeg får gode opplevelser og mye moro med gode venner hver eneste gang. Om jeg kunne velge fylla med kompiser eller å røyke med de, så foretrekker jeg det siste.

 

Rusmidler er en naturlig del av oppveksten, og så lenge ting ikke kommer ut av kontroll tror jeg det er en berikende opplevelse for de som vil prøve, og jeg håper jeg aldri nekter barnet mitt å oppleve det.

Lenke til kommentar
Med tiden ja... Men hadde følt meg ekstremt sveket. For alle som kjenner meg vet hvor mye jeg er imot dop, i alle former. Så hvist min egen unge hadde da røykt hasj så hadde det vært som å tråkke på hjertet mitt.

 

Da må du mene det samme om alkohol og nikotin, må være konsekvent.

Lenke til kommentar

Hadde ungen min begynt å røyke vanlige sigaretter så hadde jeg blitt skuffet da å. Hadde han begynt å drikke før lovlig alder, det samme. Men jeg sammenligner ikke hasj med disse to tingene. For dere er hasj det samme som øl og røyk. For meg er det ikke det. Der er vi bare totalt uenige.

 

Problemet er vel at dere har sett de positive sidene, jeg har bare sett utelukkende de negative. Men jeg kan si hundre prosent at de negative veier ikke opp for de posetive, dessverre.

Lenke til kommentar

Hasj er ikke som øl, røyk og kaffe, det eneste de har til felles er at de er rusmidler. Jeg tar en kopp kaffe mens jeg leser lekser(ikke bare for oppkvikkende effekt - kaffe er godt.), drikker øl på fest eller på byen, og en joint i godt selskap (og en røyk hvis jeg er skikkelig drita - nikotin er skikkelig stygge saker :p ).

 

Poenget er at det går an å bruke de med måte.

Lenke til kommentar

Det som er er jo at man begynner å bruke det "med måte". Og siden det i tillegg er godt så får man plutselig lyst på litt til ... Så litt til ... Så litt til ... Og plutselig er det ikke med måte lengre. Eller? Det at noen klarer det, slik som du gjør, DoNotWant, er jo en god ting. Men klarer barnet ditt det?

 

Dersom barnet ditt har "fri tilgang" på godsakene, tror jeg kan føre med at barnet ditt putter det i lomma, drar til en kompis og ... Ja, skjønner du hva jeg mener? :p

 

(Jeg røyker ikke, drikker ikke alkohol, og drikker ikke kaffe)

 

Edit: Er klokka 08:04 nÅ?! O.o gaanske sikker på at den er 07:04 ... wtf?

Endret av notalive
Lenke til kommentar
Det som er er jo at man begynner å bruke det "med måte". Og siden det i tillegg er godt så får man plutselig lyst på litt til ... Så litt til ... Så litt til ... Og plutselig er det ikke med måte lengre. Eller? Det at noen klarer det, slik som du gjør, DoNotWant, er jo en god ting. Men klarer barnet ditt det?

 

Dersom barnet ditt har "fri tilgang" på godsakene, tror jeg kan føre med at barnet ditt putter det i lomma, drar til en kompis og ... Ja, skjønner du hva jeg mener? :p

 

(Jeg røyker ikke, drikker ikke alkohol, og drikker ikke kaffe)

 

Edit: Er klokka 08:04 nÅ?! O.o gaanske sikker på at den er 07:04 ... wtf?

 

Jeg har tenkt å oppdra en unge med respekt for rusmidler, som har et samvittighetsfullt forhold til det. Det er det jeg baserer svarene mine her på. Jeg har på ingen måte planer om å være kilde for hasj for mitt eget barn, men jeg har heller ikke planer om å være naiv og tro at det ikke er lett tilgjengelig.

 

Folk som er utsatt for avhengighet er nettopp det, uansett hvilket rusmiddel det dreier seg om, og alt koker ned til å behandle rusmidler med respekt, og gjøre bevisste valg i forhold til hyppighet av bruk osv. Og om uhellet er ute og man faktisk er svak for rusmidler, så bør man som forelder hjelpe til og forsøke å løse situasjonen. Rusavhengighet er en risiko for enhver som prøver rusmidler, og om den er verdt å ta kan jeg ikke bestemme for andre enn meg selv (selv ikke de jeg er forelder for).

Endret av DoNotWant
Lenke til kommentar
Røyke hasj er bare så totalt meningsløst. Hvorfor gidde bryet?

Sex med prevansjon er så menigsløst. Hvorfor gidde bryet?

Å drikke alkohol er så menigsløst. Hvorfor gidde bryet?

Å se på film er så menigsløst. Hvorfor gidde bryet?

Å spise godteri er så menigsløst. Hvorfor gidde bryet?

Onani er så menigsløst. Hvorfor gidde bryet?

Hotte putekriger med vennindene dine som ender i enda hottere lesebesex er så menigsløst. Hvorfor gidde bryet?

 

 

FORDI DET ER MORRO.

 

 

Har jeg vært rundt mennesker som har vært påvirket av hasj eller andre narkotiske milder? Ja. Kjenner jeg folk som røyker hasj? Ja. Har jeg nære venner som røyker hasj ? Ja. Har jeg folk i familien min som har slitt med hasj eller andre narkotiske stoffer? Ja. Har jeg røykt? Nei. Hva sier det deg vennen? ;)

At du er den kjipeste i vennegjengen.

 

 

 

For å svare på trådstarters spørsmål så ville jeg sagt det samme som moren min sa til meg når jeg ble tvunget av inspektøren på skolen til å fortelle hun at jeg snuser. "Bare ikke gjør det på skolen". Eller som hun sa når jeg fortalte at jeg drikker fra tid til annen "alt med måte". Og den siste har jeg faktisk fult ganske bra må jeg få si =) Har bare vært full en gang o.O

Endret av Lord-Myrrah
Lenke til kommentar

Om ungen min hadde gjort det en gang, angra og kommet seg vekk hadde det ikke brydd meg så mye. Det er jo et godt signal på at ungen har fornuft og kontroll over segselv.

 

Om ungen min hadde røyka hasj regelmessig derimot ville jeg gripet inn. Sannsynligvis trua med anmeldelse om det ikke ble skjerpings. Hadde ikke det hjulpet hadde jeg slått huet i veggen og gått i full depresjon

Lenke til kommentar

Det ble litt mye off-topic i denne tråden. Oppfordrer dere herved til å komme tilbake til sak og ikke diskutere person!

 

On-Topic: Jeg vet ikke hvordan jeg ville reagert siden jeg tross alt ikke har noen unge. Så hvordan jeg eventuelt ville reagert blir jo en ren spekulasjon. Men mennesket liker jo å spekulere "so here it goes". Hasj er i motsetning til alkohol og vanlig røyk ikke fysisk avhengighetsskapende. På mange måter er faktisk hasj mindre farlig enn blant annet alkohol. Om jeg hadde ferska en eventuell fremtidig unge jeg måtte få ik å røyke hasj hadde jeg nok spurt ham/hun litt ut. Først og fremst vil jeg jo ikke at denne eventuelle ungen skal røyke dårlig hasj med skumle tilsetningsstoffer. For det andre vil jeg heller at ungen skal få prøve stoffet i trygge omgivelser (hjemme) enn på en eller annen fest med en drøss skumle folk.

 

Så kort fortalt ville jeg gjort det sikkert for ungen å prøve stoffet. Men dette med forutsetning at det ble lovlig først selvsagt. Å bryte loven, uansett hvor teit den måtte være, er noe jeg ikke ville oppfordret eller tillatt min unge å gjøre.

 

EDIT: Som sagt! Diskusjon rundt brukere stopper fra og med dette innlegget!

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Jeg har sett nok dritt, og negative ting rundt hasj og de greiene der at jeg kunne ikke tenke meg å prøve det selv. Hvist jeg føler at risikoen er at jeg taper 3 ganger så mye ved å røyke enn å ikke gjøre det, hvorfor ta sjansen? Jeg er glad i livet mitt jeg. Jeg trenger ikke hasj eller andre narkotiske stoffer for å ha det bra.

Jeg har sett mye rart selv, og vert sikker på at det var bare hasjen sin skyld. Men så har det kommet fram at det er div andre ting også. Nå vet ikke jeg hva du har sett, men alt er nok ikke bare hasjen sin skyld.

 

Når du sier at du ikke trenger noen narkotiske stoffer, drikker du alkohol?

Alkohol oppfyller flere av kravene til å stå på narkotikalista, enn cannabis. Men forskjellen er at cannabis står på den, mens alkohol ikke....

 

 

 

Når det gjelder røykinga, så er det noe ungen må få velge selv, er poden under 17/18 år, så nei, de vil ikke få lov, men når de er eldre enn det, så har jeg ingen ting å si, og det er helt ok for meg.

 

Narkotikalovgivningen er idiotisk uansett.

Lenke til kommentar

Nei hun jeg kjenner slet nok med dårlig selvtillit og problemer innen familien å. Men det at hun begynte med hasj var liksom det steget som gjorde det andre ok. Jeg stoler mer på et menneske som faktisk har opplevd begge sider med hasjen, enn en som bare har opplevd de positive.

Endret av Snublefot
Lenke til kommentar

Mine foreldre er dritstrenge på det.

Og her jeg bor så røykes det hasj overalt (jeg bor ikke i Norge, bor nære Cuba :p), så alle "gatherings" og fester jeg drar på domineres i stor grad av hasj. Jeg har egentlig ganske så lyst til å prøve, bare en gang, for å se hvordan det er, men jeg vet at mamma og pappa tar randome doptester ;/

 

Så, for å svare på tema; Hvis ungen min hadde røyket hasj, ville jeg ikke tatt så hardt på det egentlig. Bare det ikke hadde blitt til noen vane! Jeg ser stor forskjell på de vennene mine som røyker hver dag, og de som tar seg en blås i helgene liksom.

Men jeg syns det er bedre at ungen får prøve ut ting, sånn egentlig. Lære av egne erfaringer/feil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...