Gå til innhold

Tips til kalibrering?


Anbefalte innlegg

Ettersom jeg nesten alltid finpusser litt på bildene mine i Photoshop, er det desto mer irriterende når de ender opp blasse og kontrastløse (på andres skjermer), eller for mørke (på printeren min). På enkelte utskrifter av f.eks av tegninger, kan det dukke opp fargefelter som var usynlige på skjermen.

 

Jeg har en Toshiba LCD-monitor.

 

Spørsmålet mitt er derfor: hvordan synkroniserer jeg alt sammen? Adobe RGB virker visstnok ikke på LCD. Bør jeg gå til innkjøp av en ordentlig kalibrerer, eller klarer jeg meg med en gratisløsning til mitt hobbybruk?

Setter pris på alle tips.

Endret av TaraldR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En hardware løsning er nok det beste, man får en Colorvision Spyder Xpress til under tusenlappen som gjør en grei jobb.

Det hjelper selvsagt bare for deg, hvis du da ikke tar den med til alle skjermer du skal vise frem bilder på.

Ang. printeren trenger du en fargeprofil for den, jeg har selv en Canon IP4300 og der følger fargeprofiler for canon sine fotopapir med og min kalibrerte skjerm matcher utskriften meget bra.

Lenke til kommentar

Det er mange som har justert istykker gode bilder ved bruk av ukalibrerte skjermer.

 

For å kunne kalibrere skjermer må du ha egen hardware som kan "lese" lyset og farvene skjermen viser. Disse fungerer også på LCD-skjermer. Manøvrene må gjentas periodevis. Hvor ofte er avhengig av hvordan farvene "glir" over tid på din skjerm/maskinoppsett. Fotovideo har denne type utstyr.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...