Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye teller størelsen på basskassene?


Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å kjøpe meg en sub eller to til bilen min. Jeg orker ikke bygge kasse så skal kjøpe ferdig. Men hvor mye har 2-4liter +/- å si? Elementene det er snakk om er CV Stroker 12" som skal ha 31,1L(Lukket) og 51L (Bassreflex)

Fant kasser på Bilradiospesialisten lukket på 33L (2x33L) og Bassreflex (2x47L)

 

Hva vil da være best? en lukket kasse om er 1.9 liter for stor eller en bassreflex kasse som er 4 liter for liten?

 

Er nokså grønn på anlegg egentlig.

 

Og kan noen anbefale et bra sett med 6x9 høytalere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lukkede kasser er minst kritiske med tanke på variasjoner i kassevolumet. Hva som er best kommer egentlig mest an på hvilken kasse du synes lyder best. Litt vanskelig å si med mindre du bygger begge såklart. Og det antar jeg du hadde håpet å slippe ;)

 

Jeg tror jeg ville anbefalt deg å bygge bassreflekskassa. Skulle du IKKE like lyden fra den er det enklere å tette igjen porten og minske volumet i kassa.

 

6x9-tommere: hva slags lyd er du ute etter? Skal du spille pent, høyt eller begge deler? Og ikke minst; hvor mye penger har du tenkt å bruke?

Lenke til kommentar
drit i 6x9, og kjøp noe bra å ha foran isteden, det blir mye bedre... med forsterker til selvfølgelig.... stroker er ikke noe element som spiller skikkelig dyp bass, så kassa har ikke SÅ mye å si... jeg ville helt klart tatt den lukkede kassen ;)

Er nokså blank på bilstereo, og enda mer blank på montering. Tenkte 6x9 i starten fordi det er enklere for meg å montere. Bilen er som i signaturen en Legacy 93 4 dør. Foran er det 6.5" coax tror jeg. Fikk ikke av dekslet så har ingen anelse hva som er under der. bra er det hvertfall ikke. Bak har jeg en 4/5" Blaupunkt som spiller greit inntilvidere. Er ikke helt sikker på hvilke merker hvilke komponenter/forsterkere etc. jeg skal gå for. skal hvertfall få bedre lyd en det som er nå. Men må fikse de småfeilene og lappen først.

 

Tenkte noe til 10-20000 inkludert forsterkere. Spiller kjøper jeg en kenwood jeg får billigere en nettbutikkpris. 7"touch og dvd. fordi da kan jeg beholde cd-skifteren jeg har bak setene allerede.

Lenke til kommentar

Kjøp Pioneer-spiller i steden for Kenwood. Soundstream har gode komponentsett, så anbefaler deg å kikke på noe fra den produsenten. Med det budsjettet så har du ja ganske mange alternativer når det gjelder sub.

 

Angående kasse, så er kassa svært viktig for at subben skal spille best mulig. Det beste er å bygge etter produsentens spesifikasjoner hvis du ikke har så veldig god peiling.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar
Kjøp Pioneer-spiller i steden for Kenwood.

Blir nok en http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334367

Får denne ny fra lokal levrandør til 7500. Og de hjelper meg med monteringen.

Maximum Output Power : 50W x 4 (MOSFET Power IC)

3 Preouts with 5V Pre-output Level (Front/ Rear/ Subwoofer)

1 RCA AV Output (PAL or NTSC according to the source)

1 RCA AV Inputs (PAL/NTSC Automatic Selection)

1 RCA Video Input with Mirror Mode function for Rear View Camera

Video Input Signal Automatic Detection Mode (Normal/ AUTO)

RGB Input for Navigation System

System E's+ (Built-in HPF/LPF)

System Q (Preset Sound Control)

Dual zone source & volume control

Attenuator(-20dB) with smooth volume return

Installer & Backup Memory (Store & backup audio & video settings)

Tenker på gps senere så da kan jeg oppgradere denne. og jeg kan koble til ipoden.

Så kan jeg også bruke den cd-skifteren jeg har, eventuelt oppgradere til en nyere. eller ha 2 skiftere.(ikke at jeg ser noe poeng i det med mindre jeg ska på en skikkelig langtur.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...