Gå til innhold

Half Life 2 Episode 2 er KONGE :) Inneholder Spoilere !


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Det må være årets beste FPS, episode eller ikke. Har aldri i min kariere som gamer opplevd et FPS med så mye dypde og følelse.

 

Nå er det bare å lide seg gjennom ventetiden til episode 3 :(

Endret av SynSwitch
Skrevet (endret)
Du er vel litt over halvveis tror jeg cybervision_ :)

Tror snarere han er heilveis.

Føler vell egentlig at team fortress gav mer valutta for pengene, men her er min oppsumering.

 

4,3 timer, 55% achivments.(viste egenlig ikke hva disse achivmentsa var før jeg var ferdig, tankte det var noe 360 ripp off, som det egenlig var)

 

Ep 2 starter noe tregt, så løsner det midtveis og mot slutten.

 

Flott grafikk, men hva skal vi ligge og grave i de kjedelige gangene etter, når vi kan ha skog og skuddvekslinger fra hus ute i den store fine verden som grafikkmotoren gir?

Faen hvor lei jeg er av å krype i viftekanaler, heldivis var det lite av det denne gangen.

Like mye kasser å knuse som alltid, dette er jeg og enormt lei av(det er bare for å drøye spillelengden)

Herre min skaper med ammo og medkit som er lagt ut, man går jo IKKE low på liv en eneste gang.

Dulle langdryge sekvense, ja jeg vet en del av dere forguder historien, men det er jo ikke et jævla rolle spill.

Alt for lite skyting mot the opposing force, særlig hvite soldater savnet jeg, da disse er litt mer utfordrende en de svarte.

Det tar ikke det beste fra tidligere og legger til nytt. Det tar med det "gamle" fra tidligere og legger til minimalt nytt.

 

Så litt posetivt:

Syns det har gjort en flott jobb med grafikk/ fysikk motoren i EP2, ikke minst måten det viser det frem på(men det kunne vert mer)

Får våpnene i en grei rekkefølge.

Det del teasere/oppgaver som gjør at man tenke litt, kansje tenke mye også til tider, på hvordan skal løses.

God humor, kan ikke si jeg husker han ene doktoren der fra BM, men det var ivertfall underholdene.(minner meg om at jeg må spille Hl1 igjenn)

Noen nye måter å lage kampsituasjoner på. Trivllig å møte Huntere, de kan være en pain, spesielt når der er 3 av dem og du er uten hardskyts.

Spillet blir mye bedre mot slutten, vet ikke hva som gjør at det løsner litt mer da. Ivertfall så føler jeg spillet blir litt friere, det blir mer action. Det er penere å se på.

 

Sist men ikke minst, det å trykke "mousebutton2" , mens du har hagla kilstret opp i trynet på type granatZombie gir en merkelig følelse av uovervinnelighet. Med visse paraleller til en viss Duke.

 

MEN forsatt venter jeg på den helt store WOW effekten, så HL "hypen" skal gi meg :)

7/10 Bedre en HL2 og EP1.

Endret av guttorm
Skrevet

Jaja, får pløye gjennom en gang til med kommentarer på :)

 

Jeg synes grafikken har blitt meget bra også, blant annet gørret som spruter ut av headcrabs og zombier så jo utrolig "ekte" og oppløst ut rent grafisk. ååååå, kommer EP3 før jul tror dere? :innocent:

Skrevet
Dulle langdryge sekvense, ja jeg vet en del av dere forguder historien, men det er jo ikke et jævla rolle spill.

Det er jo et rollespill på et vis. et RP-FPS, siden du spiller rollen som Gordon Freeman i en historie som utvikler seg.

 

Vis du bare vil skyte, drepe, skyte, drepe, skyte osv. så kan du jo holde deg til CS og CS:S.

Skrevet

Hva var det carmac sa " a story in a FPS is like a story in a porn movie, its not that important, but its expected to be there".

Mye sant i det, til og med doom har historie, så jeg er ikke enig med deg. Cs, huff. Jeg ønsker da flott grafikk og store verdner med fysikk effekter mm. Det får du ikke i cs, prøv å vær litt saklig da.

 

"siden du spiller rollen som Gordon Freeman i en historie som utvikler seg"

Slik går de fleste FPS.

Gjest Slettet-t9DveYkZ
Skrevet
Hva var det carmac sa " a story in a FPS is like a story in a porn movie, its not that important, but its expected to be there".
Og hvor mange spennende spill har id software gitt ut de siste fem årene som er single player? Det har skjedd mye siden iD revolusjonerte sjangeren, og jeg synes det er få utviklere som står i samme liga som Valve - eneste jeg kommer på i farta er vel Blizzard. Ved å kjøpe spill fra en av disse to er man som regel garantert kvalitet, noe som dessverre ikke lenger gjelder dersom iD sin logo står på boksen eller det er fra en av deres velkjente serier.
Skrevet
Hva var det carmac sa " a story in a FPS is like a story in a porn movie, its not that important, but its expected to be there".
Og hvor mange spennende spill har id software gitt ut de siste fem årene som er single player? Det har skjedd mye siden iD revolusjonerte sjangeren, og jeg synes det er få utviklere som står i samme liga som Valve - eneste jeg kommer på i farta er vel Blizzard. Ved å kjøpe spill fra en av disse to er man som regel garantert kvalitet, noe som dessverre ikke lenger gjelder dersom iD sin logo står på boksen eller det er fra en av deres velkjente serier.

 

Helt enig med deg. Alt som kommer fra Carmac nå er bare renspekket piss. De eneste utviklerne jeg vet av som har kommet med kun fantastiske spill er Valve, Rockstar Games og Blizzard. Ingen av spillene deres har noensinne feilet, og alle har en stor fanskare.

Skrevet

Det at Id ble trukket inn var bare et eksempel, dere må ikke ta helt av nå.

Jeg har ikke sammenlignet Id og Valve. Blizzard? Ja hva skulle man med RP elementene i WC3? Det er et strategispill. Enig at historien er veldig bra i WC, historien i HL er og bra. Det er mer måten det blir brukt i spillet som irriterer meg.

Jeg tar heller en filmsekvens en den endløse sinkingen til alle tider, det blir så oppstykket spillopplevelse. Jeg vil ha Action.

Tombraider og slikt er mer sånn RP-FPS spør du meg.

 

Forsåvidt enig i at ID har skuffet Gansterpanda men dette var ikke en del av diskusjonen.

Skrevet

Og synonymt blant dem er at de tar seg GOD tid på spillene sine :D Gjør ikke meg noe, men vil helst ha et nytt Half life spill med en ny gfx motor snart. Source i EP2 ser jo bare dødsbra ut, MEN en Source2 grafikkmotor hadde vært konge i et nytt spill :love:

Skrevet (endret)
Det at Id ble trukket inn var bare et eksempel, dere må ikke ta helt av nå.

Jeg har ikke sammenlignet Id og Valve. Blizzard? Ja hva skulle man med RP elementene i WC3? Det er et strategispill. Enig at historien er veldig bra i WC, historien i HL er og bra. Det er mer måten det blir brukt i spillet som irriterer meg.

Jeg tar heller en filmsekvens en den endløse sinkingen til alle tider, det blir så oppstykket spillopplevelse. Jeg vil ha Action.

Tombraider og slikt er mer sånn RP-FPS spør du meg.

 

Forsåvidt enig i at ID har skuffet Gansterpanda men dette var ikke en del av diskusjonen.

Forskjellen mellom Valve og andre designere er at de spilltester veldig mye (gjelder også Blizzard). At det er pauser mellom sekvensene er noe som er valgt i fra et designstandpunkt. Spilltestere har gått igjennom spillet og fortalt Valve at når de har fått nok av action og på den måten fått laget en bedre balanse i spillet.

 

Pausene er der for at du ikke skal bli trett av action hele tiden. Det er ikke godt spilldesign å slenge inn actionscener etter actionscener, selv om du liker action eller ikke. Alle spill har sine pauser, Valve sine er bare mer tydelige og mer designet rundt handlingen.

Endret av TCi
Gjest Slettet-t9DveYkZ
Skrevet
Det at Id ble trukket inn var bare et eksempel, dere må ikke ta helt av nå.

Jeg har ikke sammenlignet Id og Valve. Blizzard? Ja hva skulle man med RP elementene i WC3? Det er et strategispill. Enig at historien er veldig bra i WC, historien i HL er og bra. Det er mer måten det blir brukt i spillet som irriterer meg.

Jeg tar heller en filmsekvens en den endløse sinkingen til alle tider, det blir så oppstykket spillopplevelse. Jeg vil ha Action.

Tombraider og slikt er mer sånn RP-FPS spør du meg.

Jeg har ikke spilt Warcraft III godt nok til å uttale meg om disse RP-elementene som der er til stede, og jeg vil ikke si at Half-Life har så mye av det jeg forbinder med rollespill i seg. Poengene mot id Software står fremdeles, da du tydligvis dro dem frem som et eksempel på hvordan sjangeren burde håndteres. Dersom du er ute etter et rendyrket actionspill er neppe Half-Life for deg, da (som TCi påpekte) Half-Life tilbyr en fin blanding av både action, historie og puzzles. Vent heller på Duke Nukem Forever, det vil jeg tro har action stikkende ut av hver pore. Dersom det kommer.

Det Half-Life derimot har er en meget godt utviklet historie og et meget spennende persongalleri, slik at du faktisk bryr deg om karaktene du møter i spillet og setter pris på at ikke alle rundt deg blir slaktet som kyr uten konsekvens.

At selv FPS-spill har begynnt å få historie og godt utviklede karakterer vil jeg anse som en naturlig utvikling, da sjangeren nå begynner å modnes og teknologien åpner for det.

 

Forresten - Tomb Raider ble vel kategorisert som Action-Adventure sist jeg sjekket, da det hverken er et RP eller FPS-spill ;-)

Skrevet (endret)
Hva var det carmac sa " a story in a FPS is like a story in a porn movie, its not that important, but its expected to be there".

Mye sant i det, til og med doom har historie, så jeg er ikke enig med deg. Cs, huff. Jeg ønsker da flott grafikk og store verdner med fysikk effekter mm. Det får du ikke i cs, prøv å vær litt saklig da.

 

"siden du spiller rollen som Gordon Freeman i en historie som utvikler seg"

Slik går de fleste FPS.

 

Carmack kan gå å vogge for min del, ID revolusjonerte verden med Wolfenstein 3D og Doom, Valve har nå videreført dette og gitt oss skytespill med ufattelig kraftig enormt fenomelant galant fortalt historie.

 

Jeg har spillet mange FPS, men Episode 2 er det første spillet som har rørt meg så dypt. Da rulleteksten kom opp, satte jeg med tårer i øyenkroken, en klump i halsen og et "det er ikke sant" gående i hodet. Half-Life 2 har gjort FPS til noe mer enn meningsløs slakting av monster. Det er noe ID og Carmack aldri har klart, for dem har det alltid vært slakting av monster fra start til slutt, uten egentlig noen grunn.

 

Om du ikke har fullført Ep 2, ikke åpne spoileren. Gjør det på eget ansvar om du ikke har fullført Ep2.

 

 

Det at du først blir "introdusert" med hvordan det var rett før 7 timers krigen er en god start på det hele. Det går bare oppover når Alex blir stukket ned av Hunteren, da begynte klumpen å komme.

 

Det at du og blir mer introdusert til Vortigauntenes verden før de ble slepet inn som slaver for combines var og et fiffig element.

 

Men slutten, ingen ting i et FPS slår den slutten. Det båndet du har fått til Eli gjennom Alex er meget sterkt. Det at Eli og sier "cant blame a old man for wanting grand children" var og et snedig men klart tegn på det "båndet" som nesten har blitt mellom de 3. Ufattelig godt gjort av Valve det her. Da Eli ble drept av den tingsten (husker ikke hva den het) kjente jeg at jeg nesten ble kvalm, jeg ble helt paralysert. At episoden kunne ende så tragisk etter alt som hadde skjed var for meg uforståelig. Jeg kunne ikke tro det.

 

Endret av Bear^
Skrevet

Veldig bra oppsummert Bear^, 100% enig på alle punkter. Hvis det er noe Valve virkelig klarer, så er det å få spilleren knyttet til NPCene. Høres sikkert jævla nerd ut, men jeg har aldri blitt så glad i noen spillfigurer i et spill før. Kingdom Hearts 2 har vært veldig nære, men er fremdeles litt unna å nå Valve.

Skrevet

Jeg ser på det som en film nærmest. En god film hvor slutten kommer brå og plutselig. Slik oppsumerer jeg Ep 2, du tror alt ordner seg, at du faktisk skal leve "lykkelig i alle dager", så kommer virkeligheten og voldtar deg i rompa så det svir.

Skrevet

Nå skal det jo sies at jeg forventet en cliffhanger også i Episode 2, som i den første. Men det var rimelig sykt det som skjedde ja. Er ikke sikkert at det blir en lykkelig slutt i episode 3 heller. Hadde jeg vært Valve ville jeg ikke ha lukket boken riktig enda..

Skrevet
Nå skal det jo sies at jeg forventet en cliffhanger også i Episode 2, som i den første. Men det var rimelig sykt det som skjedde ja. Er ikke sikkert at det blir en lykkelig slutt i episode 3 heller. Hadde jeg vært Valve ville jeg ikke ha lukket boken riktig enda..

 

Nå er Ep 3 kun siste episoden i Half-life 2 serien. Etter det kommer Half-life 3.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...