Gå til innhold

MSI tar i bruk RD790-brikkesettet


Anbefalte innlegg

Er AMD brikkesettene blitt mer aktuelle en tidligere? Stort sett har det jo vert Nvidia all the way på dette forumet, og jeg ser ikke helt grunnen til at det skal bli anderledes nå?

 

Nå blir vist tydeligvis Temeratur og vifte støy en faktor, men det hjelper ikke om ytelsen ikke er der.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ytelse har ikke vært et problem på brikkesett for AMD-prosessorer siden K7. Grunnen er at minnekontrolleren hadde mye å si på ytelsen i K7-tidene og tidligere. Samt for intel-prosessorer helt frem til nehalem lanseres om et par år. Se f.eks på ytelseforskjellen mellom Intels 965P og P35.

 

Her er en liten liste over faktorer jeg mener har vært med på å bestemme hvilket brikkesett man skal velge for AMD-prosessorer (ikke i noen spesiell rekkefølge):

- Støtte for SLI

- Støtte for Crossfire

- Innebygget støtte for Gbit/s LAN

- Støtte for PCI express eller AGP

- Antall og ytelse på USB-portene

- Antall og ytelse på SATA-portene (og evt støtte for Raid)

- Overklokkbarhet av HTT-bussen

- Varme (watt)

- Støy (behov for viftekjøler)

- Stabilitet (bugs)

- Integrert grafikk eller ikke

- OS-støtte (drivere)

 

Nforce har vært ganske populære her på forumet og det tror jeg i stor grad skyldes støtte for SLI og god overklokkbarhet, men de har jo også hatt ulemper som stor varmeutvikling/støy, stabilitetsproblemer på LAN og manglet integrert grafikk inntil for ikke så lenge siden. ATI brikkesett har slitt litt med USB-ytelsen tidligere samt overklokkbarhet mens Via og SiS har rett og slett en annen målgruppe: budsjett og OEM. ATI har slitt med dårlig støtte for Linux men det ser ut til å snu nå som AMD står ved roret. Via har nok også vært litt skadeskutt på grunn av dårlig rykte fra K7-tiden.

 

Snur man ryggen til historikken og ser fremover så virker det som 7xx-brikkesettene fra AMD blir svært bra og kan bli den nye favoritten blant oss på forumet. Nforce kan altså rykke ned til en god andreplass. Sis og Via vil nok forbli liggende langt bak både AMD 7xx og Nforce.

Lenke til kommentar

Via ja, gud forby!

 

Tror det blir Nforce på de fleste, selv om amd kansje har flere gode kort på hånden en på lenge.

 

Lagt merke til at alle skal ha SLI hovedkort selv om bare 2 % kjører SLI. Rart det der, men nå har ofte disse "topp" kortene de extra godis som er kjekt og ha. Flere sataporter, dualGB lan, flere usb osv.

 

Normalt bytter jeg alltid ut chipsett kjølingen, da orginal kjøler ofte bråker, og har altfor mye termisk gugge på seg. Så det blir ikke det beste argumentet om å bytte for min del.

 

Blir veldig spennede å se hvordan amd brikkesettene klokker osv. Så foresten at de fikk veldig skrøyt for siste brikkesette de laget til Intel, omtalen sa det var synd at det nå var slutt.

 

- Støtte for PCI express eller AGP

 

Dette er vell strengt tatt ikke så relevant lenger. Er jo begravet for opptil 2 år siden i entusisastmarkedet.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...