Gå til innhold

Intel-skepsis til AMDs trekjerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er perfekt med Tukwila?

Systemarkitekturen. Du får native quad core med 4 FB-DIMM kanaler og 5 eller 6 Quickpath linker. Routing skjer ved en switch for rask intern kommunikasjon på brikken og en dedikert router for mer optimalisert kommunikasjon med andre sokkler, videre har en cache directories for å redusere coherency trafikken og en MESIF coherency protokoll som reduserer coherency forsinkelse i multi sokkel systemer.

 

Selve kjernene i prosessoren er bygd på det samme konseptet som er blitt brukt de 5 siste årene på IPF, men disse er kraftig nok i massevis og får antagelig et lite frekvens løft med Tukwila.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
CSI/Quickpath som tilsvarer HTT hos AMD har altså stor betydning. Native Quad Core, tilsvarende AMDs Barcelona type design? Intern minnekontroller får liten betydning?

Tukwila og Barcelona har mye til felles om du ser på systemarkitekturen, og det skyldes rett og slett at de begge implementerer det som er best fra et ytelses perspektiv. Tukwila har en del ekstra som kommer til nytte når en har 4 sokkler eller mer, men som egentlig er litt i veien på 1 og 2 sokkel systemer. Dvs. de ekstra linkene, directory og router.

 

Den største forskjellen mellom systemarkitekturen til Barcelona og Tukwila er vel minnekontrolleren som er en del grovere på Tukwila. Den vil støtte 8 ganger mer minne og 1,66 til 2 ganger høyere båndbredde med marginalt høyere forsinkelse ved lav båndbredde og samme eller lavere forsinkelse ved høy båndbredde. Fremtidige Barcelona versjoner kan få DDR3 RDIMM, G3MX interface eller FB-DIMM som jevner dette ut.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Selvfølgelig sier han det. Han jobber jo for Intel, og vil jo neppe

si noe bra om deres sterkeste konkurent. Litt unødvendig å ha den delen

med i det hele tatt, for synspunktet til Rattner er upartisk.

 

Nei, la dem komme ut med 3 kjerners, og overlat det til oss kunder om

det er godt nok eller ikke.

 

Ja selvsagt bør dem komme ut med disse,men har nok tro for at de ordene du siterer har mye for seg,for har vi behov for 3 kjerner når vi i dag faktisk allerede snakker om 4 eller flere som det som gjelder.

Nok en gang tror jeg dessverre amd kommer med et produkt i seneste laget :hmm:

Lenke til kommentar

Snekkern har delvis rett.

 

K10 burde optimalt vært klart da c2d kom, AMD hadde inga svar da 4 kjærner kom, og i og med at de er så sent ute med k10, og dermed kommer også 3 kjerner sent. K10 burde vært AMDs svar på c2d og c2q 65 nm, og ikke nest 45 nm og 1666 fsb produkter, det går fort i svingene. Men jeg har all respekt for AMD å ha ledet teknologisk over flere år mot et firma som kan bruke mer en det AMD omsetter på utvikling.

Lenke til kommentar

Jo, trekjerner er forsinket/forsent siden k10 var sen. Slikt sett har du rett. Synd AMD ikke har råd til å ha dårligere produkter slik som intel har hadd stort sett hele netburst tiden. Håpet bare bolson har rett at de kan tjene på brukbart på serversiden. Skal selv vente å se strømforbruket , ytelse på tulian før jeg bygger meg medie pc, samt om den nye revisjon av AMDs grafikkbrikker kan kjøre med passiv kjøling. For å si det slikt skal vente til spiderplattformen kan vise hva den er god for. Etter det jeg har sedd er mye av programvaren for en mediepc klar for flerkjerne, og det hadde jo ikke gjort noe om den kunne dra litt spill også......., men et absolutt krav til en slik mediepc er tinærmet lydløs, og her kommer behovet for kjøling inn, mest mulig ytelse med minst mulig kjøling/støy , plasert i et desktop kabinett med standard hi-fi mål på kabinett.

 

Siden agena 2,4 skal ha 85 w (husker jeg korrekt) er mitt håp at tulian skal ligge på rundt 60 w. Noe som burde gir rom for en kjøler med 8 cm vifte med rpm under 1500.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Jeg synes AMD timet DDR2 veldig fornuftig. Vi har jo diskutert det før så jeg ser ikke noen grunn til å ta opp det igjen. Er det DDR2 hele "nok en gang"-sitatet bygger på?

 

Andre ting er jo nevnt ovenfor så det skulle ikke være nødvendig å gjenta,spes når en vet at det blir "flisespikket" om en nevner noe som kan oppfattes som negativt om amd :D

 

Det som er et faktum er at amd gikk ut og så at de ikke ville støtte DDR2 i starten dette noterte folk seg samtidig som butikkene hypet opp nettop DDR2,dette førte til at folk trodde amd ikke støttet det lege etter at de hadde tatt det i bruk.

Således har det heller ingenting med pris å gjøre,i alle fall ikke for den perioden da begge aktørene hadde det, da kunne man vel heller le av at amd haddeet produkt som ikke mannen i gate visste om :cool:

Men nok om det,da jeg ser denne tråden også bare blir en amd/intel debatt om en lufter sin mening.

Takk for meg her :cool::cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...