Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC skrur seg av etter 1 sek


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har kommet litt lenger i etterforskningen min:

 

Når man skrur på PC`en sender strømforskyningen en +5 volts "feed" til hovedkortet for å sjekke at alt fungerer, og hvis hovedkortet sier at ting ikke er i orden kutter PSU strømmen. Denne lille "feed`en" får viftene til å kjøre et sekund eller to.

 

Dette skyldes visstnok som oftest at 4pins kabelen ikke er satt ordentlig i, eller at det er noe seriøst galt med PSU`en. Siden jeg har prøvd med to forskjellige, tviler jeg på at det er tilfellet men :(

Lenke til kommentar

Personlig holder jeg en knapp på hovedkortet. En kompis av meg ødela hovedkortet med å presse for hardt ned når han satte fast kjøleribbene. Da slo ikke maskinen seg av men ble stående å gå med alle viftene og harddisker osv. Fikk ikke signal til skjermen da.

 

Jeg er usikker¨på hva som skal skje om man starter en pc uten cpu. Aldri gjort det.

Lenke til kommentar

Teknisk sett så kan det jo muligens også være CPU?

 

Sett at hvis Asus hovedkortet vil skru av PC`en med en gang hvis den registrerer at prosessoren er ødelagt, eller hvis den ikke er der i det hele tatt, så vil jo det si at når jeg bootet opp uten CPU så skulle det skje det som skjedde.. (uff, begynner å bli sent og språket mitt begynner å bli slurvete.. heh)

Lenke til kommentar
Teknisk sett så kan det jo muligens også være CPU?

 

Sett at hvis Asus hovedkortet vil skru av PC`en med en gang hvis den registrerer at prosessoren er ødelagt, eller hvis den ikke er der i det hele tatt, så vil jo det si at når jeg bootet opp uten CPU så skulle det skje det som skjedde.. (uff, begynner å bli sent og språket mitt begynner å bli slurvete.. heh)

9646794[/snapback]

Jeg har samme problemet med mitt ASUS hovedkort og vet ikke hvordan dette kan ha skjedd, og prøver å feilsøke. Men blir bare mer og mer sikker på at det er enten CPU eller hovedkort som er defekt.

 

Problemet mitt ble løs gjennom reset av hovedkortet. Tok ut batterier, flyttet jumper og ventet 10 sek. Satte den tilbake og inn med batteriet.

Endret av etse
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...
Blåser nytt liv i tråden :p sitter med akkurat samme problemet med samme Hk, bare å returnere?

 

Tja det kan være jordingsfeil mot kabinett. Ta HK ut av PC og legge hk på en papp-plate på et bord og fyr det opp der med psu skjerm og tastatur tilkoblet. Da er HK ikke i kontakt med annet metall og du får sjekket om det starter. Fyrer det opp og går i 10-15 sekunder vet du at du ikke har en jordingsfeil/isoleringsfeil i kabinett. Fyrer det heller ikke her er HK kaputt.

 

Dere som mekker pc. Det er noe som heter statisk elektrisistet som det virker som alle pcmekkere gir fullstendig F i.

 

Få av deg alt som heter ull klær og mekk pc et stedet er det ikke er teppe på gulvet. Ta gjerne tak i kran på vask kjøkken eller bad slik at du får ladet ut statisk elektrisitet FØR du begynner å mekke. Legg en hånd på psu på pc du skal mekke. Da vil du og psu ha samme spenning. IKKE ta på komponentene på det du mekker men hold i kantene. IKKE press IKKE bruk makt. Det er ikke lego du leker med selv om det kan virke like enkelt.

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

Jeg brukte ganske mange timer på å fikse problemet. dessverre endte det med at jeg returnerte det, så jeg ville nok anbefalt deg det samme hvis du har nøyaktig samme problem. Les eventuelt raskt igjennom denne tråden og sjekk om noe hjelper.

 

Statisk elektrisitet er naturligvis noe man må være veldig forsiktig med, og husk å alltid legg hendene dine i bunnen av kabinettet eller noe slikt før du begynner.

 

Men spør du meg, tror jeg det letteste er å bare returnere kortet.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Jeg har nøyaktig samme problem nå,PC-en kjører under et sekund og så slår den seg av. jeg prøve å rense cpu og skjermkort og prøvde også å kjøre med bare cpu, skjermkort og ram. Hardware står i signatur. jeg har laget et emne for problemet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=865277&hl=

 

Håper noen har noen tips, takker for kjappe svar.

 

Problemet begynte at PC-en kræsjet i spill only men etter hvert bare døde den og begynte å pipe høyt. Da jeg koblet ut LCD skjermen sluttet den og pipe og så satte jeg en crt skjerm på isteden og den startet helt fint. Men nå som sagt starter den ikke i det heletatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...