Gå til innhold

DC-DC converter. Hvordan lage? Billig?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg er ikke noen elektronikknerd, så jeg håpte å finne noen her?

 

Altså det jeg vet er at jeg trenger å gjøre 1,2 V fra to solceller om til 6 eller 9 V som eventuelt kan drive en elektromotor og resten av radiostyringen på en fjernstyrt bil.

 

Jeg vet omtrent hva en DC-DC-converter er for noe, men har ikke noe lur måte å lage den på.

 

I labben har vi kretser som lett lager et nydelig sinussignal fra 12 V DC. Så derfor håper jeg at noen her kan hjelpe meg. Jeg ser for meg at jeg skal bruke en oscillator for å lage AC, så transformere det opp med en liten transformator og så likerette signalet igjen. Om dette er mulig eller korrekt vet jeg ikke...

 

Noen som kan slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler sterkt på at solcellene vil levere nok strøm til å drive en "normal" fjernstyrt bil hvis ikke den skal gå usannsynelig sakte. (Hvis det er snakk om solceller som skal sitte på bilen.)

 

Uansett vil en LM2623 fint klare oppgaven å booste 1,2V til 6 eller 9 volt. Dog kan den ikke trekke mer enn 3A fra kilden (LM2623).

 

space

Lenke til kommentar
I labben har vi kretser som lett lager et nydelig sinussignal fra 12 V DC. Så derfor håper jeg at noen her kan hjelpe meg. Jeg ser for meg at jeg skal bruke en oscillator for å lage AC, så transformere det opp med en liten transformator og så likerette signalet igjen. Om dette er mulig eller korrekt vet jeg ikke...

9637701[/snapback]

 

Denne metoden ser nok strålende ut. Et annet alternativ er switchmode strømforsyning, men din metode er nok den billigste.

Lenke til kommentar

Switchmode (buck/boost step up) basert på en integrert krets vil både være enklere, billigere og mer effektivt. LM2623/2621 og MAX857 er to kretser som bør klare oppgaven fint.

 

Utfordringen din kommer dersom spenningen fra solcellene faller under 1,2-1,0V. Det er ikke de fleste SWPS IC'er beregnet for. Jeg ville nok seriekoplet to solcellepanel, og ladet opp batterier på utgangen av IC'en.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Tviler sterkt på at solcellene vil levere nok strøm til å drive en "normal" fjernstyrt bil hvis ikke den skal gå usannsynelig sakte. (Hvis det er snakk om solceller som skal sitte på bilen.)

 

Uansett vil en LM2623 fint klare oppgaven å booste 1,2V til 6 eller 9 volt. Dog kan den ikke trekke mer enn 3A fra kilden (LM2623).

 

space

9637916[/snapback]

Wow! Den lille dingsen gjør alt jeg ville meget billig jo! :D

Ved 9V kan solcellene bare gi meg ca 1A uansett :)

Får se om jeg stikker bortom elfa eller snakker med professor/veilederen min :)

Lenke til kommentar

Du bør lese databladene for IC'ene. Da vil du se av MAX857 med 1,5V input kun klarer 90mA max på utgangen ved 5V og det med en effektivitet på under 50%. Med 1-1,2V input vil det se enda verre ut. Grunnen til dette er at den har max input strøm på 500mA.

 

LM2623A har max input strøm på minimum 2200 mA (2850mA typisk) og vil derfor klare mye høyere last dog ikke mer enn ca. 250mA ved 6V ut med 1V inn.

 

space

Lenke til kommentar

Tror nok det beste hadde vært å få tak i flere mindre solceller slik at spenningen fra disse blir høyere. Da vil IC'ene klare å levere mer strøm samtidig som effektiviteten går opp. Dobler du spenningen inn vil du dobble strømmen som IC'n klarer å levere.

 

Tror nok mye av cluet ved denne oppgaven blir å lage hele det fjernstyrte bilen ektremt strømgjerrig. Kanskje bruke mindre motorer eller lavere spenning til motoren.

 

Hvis cellene dine tilsammen kan levere maks 3,6W (=1,2V *3A) burde en LM2623A passe godt til oppgaven. Dog kan det være greit å bruke flere for å øke effektiviteten. F.eks. en til motoren og en til resten.

 

Kan de levere 3,6W hver (meget høy effektivitet, monokrystalinske celler?) kan det i alle fall være greit å bruke minst 2 stk kanskje 4 stk.

 

 

space

Lenke til kommentar

Jeg har to stykker, ikke flere dessverre. Hver er spesifisert til 3,6 W. Målte de selv til 0,6 V hver (med multimeter fra biltema...).

 

Jeg har tenkt på tanken å bruke mindre motorer og sånn ja. En 3 V -minimotor, sånn som var inni alt leketøyet vår når vi var små (ja, jeg plukket fra hverandre alt!), kan jo fungere bra? Men fins det "billig" radiostyring som krever lite strøm? Kanskje jeg bare skal stikke ned på første og beste lekebutikk og se om de har en bil som ikke har så mange batterier i seg, men da kommer problemet at den sikkert er for liten til å ha 2 store solceller på seg. .. ..

Mange ting som skal stemme her :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...