Gå til innhold

NVIDIA 780i chipsett


Uglegutt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tatt fra guru3d, XFX 780i test.

 

Overclocking:

Now I'm not going to make this a long story. There's nothing more easy than overclocking on a 780i. I removed our ES sample QX9770 and inserted a Q6600 G0 stepping. I could have used the 1400 USD Core 2 Extreme QX9770 for this, but overclocking an Intel Engineering Sample processor .. wouldn't be entirely fair. This however is a retail version Q6600 processor.

 

Now in the BIOS you want to disable everything CE1 and SpeedStep related and make sure your memory is set asynchronous from the FSB.

 

Usually you guys end at 3 GHz 3.2 GHz on a Core 2 Quad Q6600 quad-core right ? Now we are going to try and break that 3.2 GHz limit with the help of an air cooler, the stock Intel cooler you receive with your Intel processor. Here's what I did .. I put the FSB to 1600 MHz, the multiplier to 9 and furthermore did noting, no voltage increase noting. Everything was set yo automatic in the BIOS except the variables mentioned above. Et voila .. a stable 3600 MHz on all four cores on STOCK cooling.

 

Granted temps where a little high at 55 C idle up to 73 degrees C 100% utilized .. but I'm merely stating nothing more than this .. overclocking is peanuts on this mainboard. Imaging what you can do with some better cooling.

 

Hvis det blir sånn med yorkfield også da vet jeg hva jeg skal kjøpe for å si det sånn :w00t:

Det resulterer dog i ganske høy Vcore, og det er bedre å låse denne til noe lavere. Siden det er stock kjøler er dette absolutt anbefalt. F. eks låse Vcore til 1,35V. Burde gå på flere G0 prosessorer.

Lenke til kommentar

 

hmmmm.. morrsomt: model: 780i og chipset 680i?????

HEHE, avslørt!

 

Trodde det var slik at det var bare den ekstra "200" chippen som gir pci-e 2.0 som var forskjellen mellom 680i og 780i

Jo stemmer det, pluss støtte for yorkfield/wolfdale? Cpu-z er nok ikke oppgradert til å lese 780i chipsettet riktig antar jeg. Vet forøvrig ikke hvor "støtten" "ligger" eller hva som fysisk gjør at 780i støtter 45nm mens ikke 680i gjør det.

Lenke til kommentar
Mener å huske at jeg leste at Evga sa at støtten lå på hardware nivå og ikkje software, som bios.

Ja da er det jo nærliggende å tro at støtten ligger i "200" chippen siden resten er identisk med 680i.

 

(Eller vi tar helt feil og 680i chippen er revidert mer enn vi tror :))

 

Slik jeg har forstått det er nf200 kun for å gi støtte for PCi 2.0, noe den bare infrir delvis da den ikke gir full båndbredde for PCIe 2.0 standarden. 780i og 680i er identiske, men nividia har endret noe for å støtte 45nm cpuer, men i praksis samme chipen.

 

Er enig i at MSI P7N Diamond er det mest attraktive 780i kotret. Har bestillt det på komplett.no. Håper det kommer i begynnelsen av januar :dribble:

 

Her er et bilde av den endelige versjonen.

 

 

P7N_Diamond_phbo.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...