Gå til innhold

NVIDIA 780i chipsett


Uglegutt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nvidia driter på draget om de overser Intel som samarbeidspartner og tror de kan kjøre sine produkter uten støtte for Intel. OC er høyt aktuelt, og mange av de som kjøper disse high end hovedkortetene kommer til å ønske å klokke CPU. De som kjøper ferdig bygde maskiner er ikke den målgruppen som får et slikt hovedkort, for å si det sånn.

 

Synes det er sjukt dumt at Intel sine brikkesett ikke har SLI støtte. Hvor mange her er det som har Intel brikkesett fremfor Nvidia? Skulle gjerne hatt en poll på noe slikt.

Lenke til kommentar
Synes det er sjukt dumt at Intel sine brikkesett ikke har SLI støtte. Hvor mange her er det som har Intel brikkesett fremfor Nvidia? Skulle gjerne hatt en poll på noe slikt.

 

 

Grunnen er at Nvidia ikke vil la Intel legge inn SLI støtte, det kan jeg godt skjønne - da hadde de ikke fått solgt Nvidia baserte S775 hovedkort til andre enn hardcore fanbois og veeeeldig uvitende.

Uansett hvor mye man måtte mislike Intel - å lage gode chipset - det KAN de virkelig!

Lenke til kommentar

Virker som hk bare gjenkjenner og bruker én kjerne (og ikke fire) når jeg setter FSB-en (QDR) til rundt 1500 MHz. Har et "gap" på hk hvor den ikke vil boote. Ligger mellom 1260 og 1460. Alt under det klokker kjempestabilt, mens alt over er totalt ustabilt. Har 1244 MHz FSB (QDR) stabilt nå (=2800 MHz), som er det jeg pleier å ha, men skulle gjerne sett mer.

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar
Nvidia driter på draget om de overser Intel som samarbeidspartner og tror de kan kjøre sine produkter uten støtte for Intel. OC er høyt aktuelt, og mange av de som kjøper disse high end hovedkortetene kommer til å ønske å klokke CPU. De som kjøper ferdig bygde maskiner er ikke den målgruppen som får et slikt hovedkort, for å si det sånn.

 

Synes det er sjukt dumt at Intel sine brikkesett ikke har SLI støtte. Hvor mange her er det som har Intel brikkesett fremfor Nvidia? Skulle gjerne hatt en poll på noe slikt.

Mhm. Hadde Nvidia fått gode OC egenskaper på Yorkfield så hadde et Nforce chipsett vært kjøpt på dagen.

hadde et Intel hovedkort fått SLI støtte så hadde jeg nok kjøpt dette på dagen.

Og pga Nvidia og Intel sin barnslige krangel så vår vi verken eller. :hrm:

For min del ble det 34% høyere CPU frekvenser, fremfor SLI støtte.

 

Får håpe på at de klarer å få til en enighet før X48 / 790i... Da jeg uansett ikke skal ha 780i. :p (bruker DDR3)

Lenke til kommentar
Nvidia nforce 780i: Nei fordi overklokking blir dårlig på penryn

Nvidia nforce 790i: Nei fordi ddr3 er tull (idag) og dårlig overklokking i penryn

Intel x48: Nei, ddr3 :p

Da gjenstår det bare x38? Er dette virkelig fremtids chipset for oss som bryr oss om overklokking?

780i: Klokker antageligvis dårlig med Yorkfield(quad) (780i er en revidert 680i-kjerne og PCI-E 2.0 kontroller).

790i: Vet vi ikke, vil forhåpentligvis klokke bra med Yorkie (790i er et helt nytt chipset).

 

DDR3 er jo fremtiden(til et visst punkt, til neste generasjon Ram), og skal man ha X48/790i så må man ganske enkelt investere i det (man må uansett det senere, selvom det er ekstremt dyrt i forhold til DDR2 i disse dager).

Når Nehalem, altså neste generasjon CPUer ifra Intel kommer(Q4 2008) blir DDR3 et direkte krav, pga. integrert minnekontroller i prosessoren.

 

Jeg avventer nok oppgradering til Nehalem og nVidia sin nye generasjon. Forhåpentligvis har DDR3 sunket litt i pris til da. :)

 

Andrull: Du hadde vel mer eller mindre ikke noe valg. :p

Lenke til kommentar
Andrull: Du hadde vel mer eller mindre ikke noe valg. :p

:p hehe, jojo. Det var vel egentlig det mest riktige rent økonomisk for meg ja, men det forblir en annen sak. :p

 

Men nå må det jo sies at DDR3 begynner å komme på greit prisnivå. :)

En 2100kr for minne med 1333Mhz er jo ikke SÅ altfor værst.

 

Jeg husker godt hvor mye DDR2 minne kostet for ikke så altfor lenge siden. ;) (1 1/2 år siden) Da måtte du jo nesten ut med en 2000kr for vanlig PC6400 minne. Så jeg tror faktisk DDR3 prisene dropper mer enn det DDR2 gjorde i sin tid.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Andrull: Du hadde vel mer eller mindre ikke noe valg. :p

 

Jeg husker godt hvor mye DDR2 minne kostet for ikke så altfor lenge siden. ;) (1 1/2 år siden) Da måtte du jo nesten ut med en 2000kr for vanlig PC6400 minne. Så jeg tror faktisk DDR3 prisene dropper mer enn det DDR2 gjorde i sin tid.

Sant nok, men nå er det bare 1mnd og noen dager igjen til penryn kommer, og da må man bestemme hvilket hovedkort man skal gå for, tviler da at ddr3 prisene kommer til å stige ned så dramatisk på så kort varsel.

Ca 2000-2500kr for 4gb ddr3 ram av bra type så henger jeg meg på bølga, men ikke før...

Jaja, får håpe 790i gjør det bra med penryn denne gangen ellers blir det visst x38.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...