Gå til innhold

Anews Oktoberfest - Nikon D70, D200 og Sigma 30/1.4


Anbefalte innlegg

Kanskje litt uskarpt?

Ja, mot høyre er det det. Jeg måtte stikke kameraet inn bak et stillas for å ta bildet, så jeg hadde ikke helt kontroll på fokus. Skjermen på D70 er ikke egnet for å kontrollere sånt, så jeg så det ikke før jeg kom hjem, men jeg hadde like vel lyst til å bruke dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går trått om dagen. Det merkelige med å være småbarnsforeldre er at det er helgene som er mest slitsomme - da er ikke barna trygt forvart på skole og i barnehage. Søndagens bilde er et situasjonsbilde fra kjøkkenet til en kamerat, som i våres fant ut at livet hans ikke var på riktig spor, så han hopppet...

 

Nok en gang holdt dagens låt på å bli Hon flytta' ut till Bergsjön, og nok en gang ble det litt for søkt (noen alenemødre i en drabantby som har lyst til å stå modell? ;)), så søndagens (21. oktober) låt blir Lou Reeds Temporary Thing:

 

211659562-L.jpg

 

 

...dagens låt skulle vært of Montreals Suffer for Fashion, men for første gang i Oktoberfesten inneholdt ikke minnekortet noe som kunne brukes - ikke noe som var på høyde med bildet av forsiden på en bok en gang. :no:

Lenke til kommentar

Endelig et bilde jeg føler at sitter! I dag, etter å ha avlevert i barnehage og på skole, tok jeg først turen opp til Thorshovdalen for å få litt morgensol. På veien tilbake så jeg imidlertid at også at toppen av Thorshovparken lå badet i et deilig morgenlys, så jeg parkerte bilen i veikanten og tuslet litt rundt. Til slutt endte jeg opp men en rekke bilder av en flott gammel boble jeg hadde parkert rett bak (uten morgensol). :)

 

Dagens låt: Blur - Beetlebum

212091112-XL.jpg

f/1.4

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Sverrelerre: Nå har jo ikke bobla noen grill, så det hadde jo vært litt småvanskelig å få den med. :) Jeg valgte denne komposisjonen fordi jeg liker at den tomme veien blir midtstilt - å dele bilen i to på midten, om det er det du tenker på, tror jeg ikke hadde fungert så godt, men du kan jo bare stikke ut og prøve - den så ikke ut som om den hadde tenkt seg noe sted...

 

I dag kom D200'en tilbake fra Interfoto, og jeg har bestemt meg for å kjøre resten av Oktoberfesten med den, siden jeg har savnet den. Teknikeren som hadde sett på det trodde åpenbart at jeg enten var smågal som hadde levert inn et nær perfekt kamera (antydning til bakfokus, men innenfor "spec"), men noe skurrer mer enn en liten kalibrering kan ordne... Dagens bilde er derfor kraftig frontfokusert (fokus lå på øyet, men det er så vidt ute av fokus - det skjer aldri med D70'en) - jeg har planer om å jobbe litt med dette, og se om jeg kan finne noe mønster. Av 3 bilder var de to andre i fokus, men de inkluderte ikke kona, som snek seg inn i dette...

 

Dagens låt: Nico - Wrap Your Troubles in Dreams

212534134-L.jpg

Lenke til kommentar

Det er utrolig deilig å ha fått tilbake D200'en, men det blir utrolig mye søppelbilder når man brenner løs... I kveld var det "familiefest" for førsteklassingene på skolen, og eldstedatteren min fikk sitt første møte med "discolyset". :)

 

Dagens låt pleide vi å gå fullstendig bananas til på fester i studietiden, og den er også temmelig beskrivende for nivået på en fest for førsteklassinger... Jeg anbefaler sterkt at dere hører på dette 2 minutters utdraget av en av tidenes feteste instrumentallåter: Astroburger - Relaxed Atmosphere

212906493-XL.jpg

ISO 400, f/2, 1/10 sek, SB-800 rear sync

Lenke til kommentar

...og så dagens. Dagen i dag har vært preget av... å være inne... hos svigers. Ikke så flust med fotomotiver mao. Derfor et helt enkelt familiebilde, som for sikkerhets skyld er lett bakfokusert. Dagens låt har ikke akkurat en tekst som passer bildet, men tittelen funker: Talib Kweli - The Proud.

 

214103141-M.jpg

f/3.2

Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig å merke at det går mot vinter - lyset forsvinner fort sånn i 16-tiden. I går hadde vi et helt fantastisk flott lys, med en flott, varm glød. Dessverre hadde jeg ikke noe motiv å fange det med, siden jeg satt fanget på kontoret... :wallbash: På veien hjem var bakken for mørk og himmelen for lys, så det ble bare tull. Fikk noen helt ok høstløvbilder, men ved f/2 og 1/30 sek ble det ikke skarpt nok pga. vind. Burde nok ha jazzet opp ISOen der... Derfor blir dagens låt Country Joe & The Fish - Fire in The City (42 plays på last.fm! Blir det særere nå...?)

 

215157793-M.jpg

f/3.2, 1/30 sek, ISO 180.

 

Dagen i dag har ikke vært bedre. Null tid til å se etter motiver, men dette snapshotet fra i dag morges fikk meg til å tenke på en særdeles kul låt fra soundtracket til filmen Velvet Goldmine: The Wylde Ratttz - T.V. Eye

 

215157452-M.jpg

f/1.4, 1/30 sek, ISO 1600.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg må jo få med ett for 31. oktober også! :) Dagens låt kommer fra det som vistnok skal være ett av de tidligste garasjerockbandene, Wailers, med Out of Our Tree. Jeg har låta fra samleboksen "Nuggets 1965-1968, Original Artyfacts From The First Psychedelic Era", som jeg kjøpte på impuls i New York for snart 10 år siden - ett av de beste kjøpene jeg har gjort.

 

215960316-L.jpg

f/4, ISO 1600, ingen støyreduksjon.

 

Som man kan se blir det nå mørkt før jeg kommer meg ut fra kontoret, så det er bra Oktoberfesten nå er over, selv om det har vært utrolig moro! Den største begrensningen har egentlig vært den litt dårlige nærgrensen til Sigmaen, men på den annen side har tilleggsutfordringen min med ett bilde om dagen gitt meg inspirasjon til å ta bilder jeg ellers ikke hadde tatt. Siden mine kunstneriske ambisjoner knyttet til foto for tiden er akkurat null - jeg er normalt utelukkende ute etter å dokumentere - så flyr jeg ikke rundt og fotograferer kaffemaskiner eller slitne folkevogner. Det har jeg tvunget meg selv til å gjøre nå. Det har jo vært ganske moro, men jeg kommer ikke til å gjøre det mer... før neste fest!

 

Edit: også en forsinket takk til alle dere som har sett på og/eller kommentert bildene!

Endret av Anew
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...