Gå til innhold

Valuta -- Dollar=8,50 Kr | Euro=9,50 Kr | Pund=12,95 Kr


kilik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et veldig komplekst svar på det, men kort sagt går norsk økonomi bra mens amerikansk økonomi går dårlig.

 

Lavere dollar gjør at norske forbrukere får billigere importvarer, mens norske eksportbedrifter får mindre inntekter.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Nå ble jeg nysgjerrig. Hva da?

 

Det med en av de største prisforskjellene mellom norge og usa jeg har vært borti.

Klokker. Rolex, Invicta, Tag heuer mm. fås lett for under halv norsk pris, og dette er ikke fra bakgårdsselgere.

 

Skjønt bakdelen med at det ikke er fra bakgårdsselgere, er at de er relativt kjipe med å sette lav verdi på pakken, men selv med det i bakhodet blir det latterlig billig.

 

Sjekket med den lokale breitlingforhandleren for å få et visst inntrykk av hvor stor forskjellen var, og en klokke de skulle ha tredve laken for går for i underkant av tre tusen dollar på internett.

 

Her, om noen er oppriktig interessert: http://cgi.ebay.com/NEW-BREITLING-COCKPIT-...bayphotohosting

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Når vi snakker prisforskjeller så er det ingenting som slår bil. En 2005 Jeep Grand Cherokee går for rundt 50 000 kroner ($10,000) på Ebay. En kjapp titt på finn.no tilsier at norsk pris ligger på rundt 600 000 kroner.

 

Nå koster det riktignok noe å få importert bilen inn til Norge...

Lenke til kommentar
Når vi snakker prisforskjeller så er det ingenting som slår bil. En 2005 Jeep Grand Cherokee går for rundt 50 000 kroner ($10,000) på Ebay. En kjapp titt på finn.no tilsier at norsk pris ligger på rundt 600 000 kroner.

 

Nå koster det riktignok noe å få importert bilen inn til Norge...

 

Jepp, hadde det bare vært snakk om momsen hadde det gått greit. Man lurer på hva de egentlig tjener i det landet siden flere fortsatt putrer rundt i biler fra nittitallet som selv da var billige.

Lenke til kommentar

Gjennomsnittlig arbeiderlønn i USA ligger såvidt jeg husker på $36 000 (182 500 kr) brutto. Man betaler da ca. 25% i skatt, så man sitter igjen med 137 000 kr netto. Altså ikke så verst.

 

Problemet er at 35 millioner amerikanere lever for mindre enn $10,000 (50 500 kr) i året. En person som tjener $10,000 i året betaler ca. 15% skatt og sitter bare igjen med 43 000 kr. Det er ikke nok til en Jeep Grand Cherokee engang...

 

Generell minstelønn i USA er $5.85 (29,6 kroner) i timen.

 

 

 

Ned på 5,06 i dag forresten.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Det blir litt feil av deg å sammenligne sånn, husk at amerikanerne er vant med at dollaren har vært mye mer verdt.

 

La oss bruke 7 som kurs som kan sies å være et greit mål, jeg husker selv jeg kjøpte dollar i banken for 8.88kr. Det gir over 250 000kr, og når vi sammenligner med at prisene på varer i USA er mye lavere enn i Norge gir det dem et ganske så godt grunnlag for høy kjøpekraft. Det er mange fattige i USA skyldes den ekstreme ulovlige innvandringen fra søramerika de siste årene som må ta til takke med lav lønn og dårlige boforhold.

 

http://e24.no/makro-og-politikk/article1849375.ece

Lenke til kommentar

Ja, men så kommer ting som høyere utdanning og helse. Dette er gratis i Norge, men koster penger i de fleste andre land og det er spesielt dyrt i USA.

 

Og om ikke innenlands varer i USA har økt noe særlig i pris, så har typiske importvarer som f.eks. bensin doblet seg i pris på kort tid. Vi lever i en global verden og amerikanernes kjøpekraft har fått seg en kraftig knekk, mens vi nordmenn aldri har hatt det bedre økonomisk.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Joda riktig analyse det der, men vi igjen får et stort problem den dagen oljenprisen ikke blir vår venn lengre. Eneste grunnen til at Norge klarer seg så bra er kun takket være oljen, de fleste norske varer er så høyt priset at man heller velger varer ifra andre lavkostland som Kina, India og nå tydeligvis USA. Ellers så ville vi hatt eksportunderskudd som igjen ville ført til lavere kronekurs.

Lenke til kommentar
Når vi snakker prisforskjeller så er det ingenting som slår bil. En 2005 Jeep Grand Cherokee går for rundt 50 000 kroner ($10,000) på Ebay. En kjapp titt på finn.no tilsier at norsk pris ligger på rundt 600 000 kroner.

 

Nå koster det riktignok noe å få importert bilen inn til Norge...

Det vil koste 323.576,- å importere denne bilen til Norge, da er ikke frakt og forsikringskostnader frem til norskegrensa tatt med.

 

Totalpris blir da rundt 400.000,- godt under det den koster her i Norge :)

Lenke til kommentar
Når vi snakker prisforskjeller så er det ingenting som slår bil. En 2005 Jeep Grand Cherokee går for rundt 50 000 kroner ($10,000) på Ebay. En kjapp titt på finn.no tilsier at norsk pris ligger på rundt 600 000 kroner.

 

Nå koster det riktignok noe å få importert bilen inn til Norge...

Det vil koste 323.576,- å importere denne bilen til Norge, da er ikke frakt og forsikringskostnader frem til norskegrensa tatt med.

 

Totalpris blir da rundt 400.000,- godt under det den koster her i Norge :)

 

Jepp, det skal tross alt være dyrt å kjøpe en sikker bil man kjører barna til barnehagen med her i landet. (Nå sier jeg ikke at du trenger en jeep cherokee, men gjerne en bil av nyere årgang enn 94)

 

Men, man skal ikke henge seg opp i alt som er feil med avgiftsnivået, vi kan heller glede oss over at... vel, at vi har god råd er i det minste ikke politikerenes feil.

 

Det er vel ingen land i verden der skattebetalere blir så grundig rævkjørt som i Norge, selv med inntektsnivået tatt i betraktning, hele avgiftssystemet virker på meg som et kontinuerlig eksperiment for å finne ut hvor mye penger man teoretisk kan kreve før folk til slutt går berserk.

 

Og når flere offentlige tjenester er enten underbemannede eller fullstendig privatiserte (f'eks tannhelsetjenesten) ler jeg like godt hver gang jeg leser et innlegg i avisa om hvorfor i alle dager folk stemmer frp, som er så kjipe og onde. Det offentlige fungerer ikke, og det private er dyrt, så hvorfor i helvete betaler man fortsatt for det offentlige?

 

Men jeg skjønner jo at de må hente operahuspengene sine ett sted ifra.

 

/end rant

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...