Gå til innhold

PC vs CD-spiller, og digitalt vs Analogt


Anbefalte innlegg

Ja, det er lett å slå av. Og støyen forsvant da jeg gjorde det. Kilder kan jeg ikke henvise til da det er egen erfaring med en HP laptop.

For min del har det gjort meg overbevist om at signalforstyrrelse forekommer også på en PC.

9585113[/snapback]

 

Ingen har vel protestert på at signalforstyrrelse kan forekomme på PC også? Er bare å ta en hvilken som helst PC med et kjipt innebygd lydkort, så er det ofte forstyrrelser introdusert på den analoge delen av utstyret pga forstyrrelser fra andre komponenter, en HP-laptop kan vel være et bra eksempel.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er i tvil om forstyrrelsen er analog eller digital, men hvordan skal CPU kunne påvirke analoge deler av lydkortet? Støyen er borte med en gang denne funksjonen skrus av.

9585157[/snapback]

 

Fordi endringen i hvor mye effekt CPUen trekker fører til elektromagnetiske forstyrrelser av signalet, billige lydkort er dårlig skjermet og ligger nærme forstyrrende komponenter, speseielt i en trang bærbar. På man slike billig-kort kan man høre når harddisken jobber ganske tydelig også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Begynner å bli en dyr PC som skal erstatte brunevarene og avspille musikk "uendelig" mer evnefullt.

9585289[/snapback]

 

Særlig dyr trenger den ikke å være, men som nesten alt annet med PC, så holder det ikke å slenge sammen en haug med deler, og satse på at den gjør en spesialisert oppgave bra, man må tenke igjennom hvordan man gjør det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men det er fortsatt en PC, og ikke en dedikert avspiller for lyd. Dette kan sikkert diskuteres i det uendelige uten at man kommer frem til noe som helst. Men det er stor uenighet om hvor vidt en PC er like godt egnet som en brunevare. Eksempel

9585531[/snapback]

 

Om den er dedikert eller ikke er vel relativt uviktig om den gjør jobben bra? Det er forøvrig stor uenighet om det meste blant audio-fans, som desverre som gruppe har alt for liten sans for saklige objektive og vitenskaplige kriterier.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du er ikke en audio-fan tydeligvis, og da skjønner jeg ikke hvorfor du i det hele tatt engasjerer deg i spørsmålet. Det er folk som rister på hodet av svært engasjerte hifi-entusiaster som gjerne bruker millionbeløp på anlegg i huset, men de som rister på hodet er de som ikke forstår det. Det er lett å undergrave disse entusiastene, men jeg tviler på at det er berettiget.

Nei, takke meg til rørforsterker, vinyl og et par solide Nautilus. PC-en er og blir annenrangs i et high-end-oppsett. For dem som ikke bryr seg om lyd, og som ikke har kjærlighet for fantastisk god lyd, er en PC helt sikkert en grei nok lydkilde.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Men det er fortsatt en PC, og ikke en dedikert avspiller for lyd. Dette kan sikkert diskuteres i det uendelige uten at man kommer frem til noe som helst. Men det er stor uenighet om hvor vidt en PC er like godt egnet som en brunevare. Eksempel

9585531[/snapback]

 

Det er vel ikke et veldig godt eksempel. Det står ingenting om hva slags CD-spiller som brukes, ei heller om den er koblet analogt eller digitalt. Dermed er det godt mulig at dette er en sammenligning mellom dacene i cd-spiller og receiver. Det står heller ingenting om hvordan PC-en er satt opp, om lydbehandlingen i Windows er avslått og lignende.

 

Selvsagt er det uenighet om pc er en god løsning i et anlegg, som ATW sier, krangler audiofile om det meste. Se bare de knallharde diskusjonene som som omhandler kabler! Men uansett hvordan du ser på det, har pc fått fotfeste innen audio, også highend, og vil nok øke veldig i årene som kommer.

 

Frode

Lenke til kommentar
Nei, takke meg til rørforsterker, vinyl og et par solide Nautilus. PC-en er og blir annenrangs i et high-end-oppsett. For dem som ikke bryr seg om lyd, og som ikke har kjærlighet for fantastisk god lyd, er en PC helt sikkert en grei nok lydkilde.

9585717[/snapback]

 

Her har du bilde av et par norske, annenrangs anlegg med pc. Jeg har forresten ingenting imot rør og vinyl. B&W derimot, kan jeg styre min begeistring for.

 

Frode

 

DOWNUNDERLCcomp2.jpg

 

theStig25092007-22.jpg

Endret av fhl
Lenke til kommentar

Creative X-Fi med analog ut gruses hvertfall av en kjip NAD C521BEE.

 

En PC lager hvertfall mer støy enn det en CDspiller gjør. Det er viktig å ha det stille i et rom du skal bruke til musikklytting.

 

Edit: fhl: De har også vinyl dersom du ser etter.

Endret av ersa
Lenke til kommentar
Creative X-Fi med analog ut gruses hvertfall av en kjip NAD C521BEE.

 

En PC lager hvertfall mer støy enn det en CDspiller gjør. Det er viktig å ha det stille i et rom du skal bruke til musikklytting.

9585773[/snapback]

 

Jeg har PC-en plassert i et annet rom. Avspilling av musikk er vel heller ikke særlig krevende for en pc, og det er ikke noe problem å bygge en tilnærmet lydløs maskin.

 

EDIT: Jeg har som sagt ikke noe imot vinyl, og ser heller ingen motsetning i å ha begge deler. Den første sier at pc-løsningen er den beste digitale avspiller han har vært borti. Den andre bruker faktisk PC-en som RIAA, altså digitaliseres alt fra platespilleren og går igjennom PC-en. Han påstår det er forskjell på vinyl og cd selv om begge avspilles igjennom PC-en.

 

Frode

Endret av fhl
Lenke til kommentar
Du er ikke en audio-fan tydeligvis, og da skjønner jeg ikke hvorfor du i det hele tatt engasjerer deg i spørsmålet. Det er folk som rister på hodet av svært engasjerte hifi-entusiaster som gjerne bruker millionbeløp på anlegg i huset, men de som rister på hodet er de som ikke forstår det. Det er lett å undergrave disse entusiastene, men jeg tviler på at det er berettiget.

Nei, takke meg til rørforsterker, vinyl og et par solide Nautilus. PC-en er og blir annenrangs i et high-end-oppsett. For dem som ikke bryr seg om lyd, og som ikke har kjærlighet for fantastisk god lyd, er en PC helt sikkert en grei nok lydkilde.

9585717[/snapback]

 

HVa får deg til å mene at jeg ikke er en audio-fan? Problemet er ikke at folk bruker mye penger i seg selv, men at de bruker mye penger på et tynt grunnlag, og prater om effekter som ikke lar seg bevise.

 

Vinyl og rør forvrenger gjerne lyden mer enn andre kilder, at folk liker denne forvrengningen og kaller det "varme" er greit nok, men det finnes billigere og bedre måter å oppnå "varme" på.

 

AtW

Lenke til kommentar
Creative X-Fi med analog ut gruses hvertfall av en kjip NAD C521BEE.

 

En PC lager hvertfall mer støy enn det en CDspiller gjør. Det er viktig å ha det stille i et rom du skal bruke til musikklytting.

9585773[/snapback]

 

Jeg har PC-en plassert i et annet rom. Avspilling av musikk er vel heller ikke særlig krevende for en pc, og det er ikke noe problem å bygge en tilnærmet lydløs maskin.

 

EDIT: Jeg har som sagt ikke noe imot vinyl, og ser heller ingen motsetning i å ha begge deler. Den første sier at pc-løsningen er den beste digitale avspiller han har vært borti. Den andre bruker faktisk PC-en som RIAA, altså digitaliseres alt fra platespilleren og går igjennom PC-en. Han påstår det er forskjell på vinyl og cd selv om begge avspilles igjennom PC-en.

 

Frode

9585798[/snapback]

 

Er meget enkelt å lage en komplett støyfri pc med passive kjølere som kan spille av alt av lydformater tilgjengelig. Elektrisk støy er jo det største problemet, med mindre man er fornuftig og flytter DACen utenfor PC.

 

 

Forøvrig syns jeg ikke neitakk driver en diskusjon. Han er mer opptatt av "følelsen" av å åpne et CD-cover enn hva som faktisk kommer ut av anlegget. Noen av kommentarene han lirer av seg minner mer om religion enn en teknologidebatt.

Lenke til kommentar
Creative X-Fi med analog ut gruses hvertfall av en kjip NAD C521BEE.

 

En PC lager hvertfall mer støy enn det en CDspiller gjør. Det er viktig å ha det stille i et rom du skal bruke til musikklytting.

 

Edit: fhl: De har også vinyl dersom du ser etter.

9585773[/snapback]

 

X-fi er et møkkalydkort for stereo-musikk. Det er liten tvil om at det finet er mulig å bygge et PC-basert oppsett som lager dårlig lyd. Men det betyr ikke at PCer er uenget til lydreproduksjon.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er meget enkelt å lage en komplett støyfri pc med passive kjølere som kan spille av alt av lydformater tilgjengelig. Elektrisk støy er jo det største problemet, med mindre man er fornuftig og flytter DACen utenfor PC.

9585837[/snapback]

Joda, vi kunne sikkert bygget heis til månen også... Men akk så mye enklere å sende opp en rakett.

 

Forøvrig syns jeg ikke neitakk driver en diskusjon. Han er mer opptatt av "følelsen" av å åpne et CD-cover enn hva som faktisk kommer ut av anlegget. Noen av kommentarene han lirer av seg minner mer om religion enn en teknologidebatt.

9585837[/snapback]

Nei, det er ikke noe jeg er opptatt av. Det er faktorer jeg trekker frem... Verden er ikke sort/hvit.

Lenke til kommentar
Joda, vi kunne sikkert bygget heis til månen også... Men akk så mye enklere å sende opp en rakett.

 

Jeg har selv en pc som er passiv, uten vifter. Det var ikke så komplisert som å bygge heis.. Tåpelig kommentar.

 

En PC som har en prosessor som varierer tilgjengelig CPU-kraft kan i enkelte tilfeller gi støy på lybildet. Hvordan forklarer du det?

Hva støyer forresten mest ut i rommet av en PC og en SACD-spiller?

 

En PC er en multimediaenhet, ikke en dedikert enhet for high-end-lyd.

9585039[/snapback]

 

Med volum på maks er det ingen støy i høyttalerne mine (lydkort koblet direkte til monoblokker).

Lydkort til pc kan fås med SNR på rundt 130. Kan ikke se at støy er et argument mot pc som lydkilde.

Lenke til kommentar
Er meget enkelt å lage en komplett støyfri pc med passive kjølere som kan spille av alt av lydformater tilgjengelig. Elektrisk støy er jo det største problemet, med mindre man er fornuftig og flytter DACen utenfor PC.

9585837[/snapback]

Joda, vi kunne sikkert bygget heis til månen også... Men akk så mye enklere å sende opp en rakett.

 

Men i dette tilfellet er "heisen til månen" billigere og bedre, om enn noe mer kompleks å lage.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...