Gå til innhold

Den store ASUS Maximus Extreme / Formula tråden


andylove

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Aiai, ser ut som om PSdata har bekreftet dato for dette kortet, 5/10:

http://www.psdata.no/ps.asp?it=134967&mlevel=090702

 

Håper det stemmer!

9612692[/snapback]

 

Lurer på om det kun er Formula og ikke Formula SE som kommer i første omgang. Jeg ble svært i tvil om hvilket kort jeg skal gå for av Maximus serien. Jeg vil ikke kjøpe dyr DDR3 minne, så jeg blir vel "stuck" med Formula og ikke Extreme.

Lenke til kommentar
Ja, jeg er litt i tvil selv. Det ser ut som om disse brikkesettene utvikler en del varme, så vannkjøling hadde vært en fordel. På en annen side lurer jeg litt på kvaliteten på disse vannblokkene Asus bruker. Vært synd om blokka var restriktiv, da resten av systemet mitt er "high-flow".

9614196[/snapback]

 

Hva vil det si at blokka er "restriktiv"? Noen som har googlet opp info om disse kortene og evnt varmeutvikling? Prøvd litt med google selv, men må nok vente litt til de helt store nettsitene har fått testet produktet både med og uten vannkjøling.

Lenke til kommentar
Ja, jeg er litt i tvil selv. Det ser ut som om disse brikkesettene utvikler en del varme, så vannkjøling hadde vært en fordel. På en annen side lurer jeg litt på kvaliteten på disse vannblokkene Asus bruker. Vært synd om blokka var restriktiv, da resten av systemet mitt er "high-flow".

9614196[/snapback]

 

Hva vil det si at blokka er "restriktiv"? Noen som har googlet opp info om disse kortene og evnt varmeutvikling? Prøvd litt med google selv, men må nok vente litt til de helt store nettsitene har fått testet produktet både med og uten vannkjøling.

9614230[/snapback]

At den er restriktiv for vanngjennomstrøming, mao at den senker vanngjennomstrøminga i systemet betraktelig. Jeg tror varmeutviklingen på dette brikkesettet kommer til å bli relativt høy: http://www.tweaktown.com/reviews/1185/14/p...ults/index.html

 

Som du ser bruker det mer strøm enn P35, som allerede er ganske varmt. Tipper det blir godt og varmt under overklokking.

Lenke til kommentar

Min tolkning av denne vannblokken (ut fra foto) er at denne er lite restriktiv, vil gjette på hul kasse med to nipler på (mye ala Swiftech MCW30 i prinsippet). Dvs. high flow blokker som er lite restriktive, men med relativt dårlig varmeoverføring.

 

Jeg er derfor spent på hvordan varmesprederne er i stand til å overføre varme til vannet, kontra egne dedikerte vannblokker på mosfets, NB og SB. :hmm:

 

EDIT: leif

Endret av drbo
Lenke til kommentar
Ja, jeg er litt i tvil selv. Det ser ut som om disse brikkesettene utvikler en del varme, så vannkjøling hadde vært en fordel. På en annen side lurer jeg litt på kvaliteten på disse vannblokkene Asus bruker. Vært synd om blokka var restriktiv, da resten av systemet mitt er "high-flow".

9614196[/snapback]

 

Hva vil det si at blokka er "restriktiv"? Noen som har googlet opp info om disse kortene og evnt varmeutvikling? Prøvd litt med google selv, men må nok vente litt til de helt store nettsitene har fått testet produktet både med og uten vannkjøling.

9614230[/snapback]

At den er restriktiv for vanngjennomstrøming, mao at den senker vanngjennomstrøminga i systemet betraktelig. Jeg tror varmeutviklingen på dette brikkesettet kommer til å bli relativt høy: http://www.tweaktown.com/reviews/1185/14/p...ults/index.html

 

Som du ser bruker det mer strøm enn P35, som allerede er ganske varmt. Tipper det blir godt og varmt under overklokking.

9614267[/snapback]

 

Synes det trekker vannvittig mye strøm. En annen ting er også at man ser helt klart at ytelsen kontra P35 kortene ikke er helt vilt. DDR3 er absolutt veien å gå hvis man skal klokke.

 

Kan jo tenkes at det lønner seg å se hva som gir mest for pengene. Skal jo litt til for at jeg bytter ut mitt P965 oppsett (som jeg er meget fornøyd med).

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg kommer til å vurdere å oppgradere mitt Hovedkort etterhvert, venter litt og har tid :)

 

Og skal da ha X38, hvis ikke X48 har kommet ut enda :w00t::dribble:

Men ihvertfall, Hvilket X38 kort er best?

Skal ikke ha Vannkjøling eller noe dildal som Kontroller osv. Skal bare ha et X38 kort som støtter både DDR2 og DDR3 (selvsagt ikke både DDR2 og 3 på samme gang :nei:)

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg kommer til å vurdere å oppgradere mitt Hovedkort etterhvert, venter litt og har tid  :)

 

Og skal da ha X38, hvis ikke X48 har kommet ut enda  :w00t:  :dribble:

Men ihvertfall, Hvilket X38 kort er best?

Skal ikke ha Vannkjøling eller noe dildal som Kontroller osv. Skal bare ha et X38 kort som støtter både DDR2 og DDR3 (selvsagt ikke både DDR2 og 3 på samme gang  :nei:)

9614452[/snapback]

 

Tar du et raskt søk i prisguiden vil du se at INGEN kort er tilsalgs ennå. Dvs at ingen her har testene noen av dem, og kun et fåtall av tester er gjort utenlands.

 

Vet ikke om det er noen kort som støtter både DDR2 og DDR3 som det er på P35 chipsettet. Jeg har alltid sett på sånne løsninger som "halvgode". Litt som både AGP og PCIe på samme lest.

 

Enkelte tester viser at DDR3 er veien å gå for overklokking og ytelsen generelt. Hvor fakta dette er eller hva det har å si for oss "normale" brukere, gjenstår å se.

Lenke til kommentar
Tar du et raskt søk i prisguiden vil du se at INGEN kort er tilsalgs ennå. Dvs at ingen her har testene noen av dem, og kun et fåtall av tester er gjort utenlands.

Vel, det stemmer ikke helt: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339839

Gigabyte sitt GA-X38-DQ6 er tilgjengelig i store kvanta hos Komplett.

9614675[/snapback]

 

Ups.. my bad :s

 

Vel, uansett lønner det seg vel å vente litt til "alle" har kommet med sine varianter. Det kan jo tenkes det er en nyvinning eller to verdt å vente på.

 

Også bundle er intr og så vidt jeg kunne lese av den testen som ble gjort av Gigabyte kortet, så slo det ikke så all verdens godt til på OC.

Lenke til kommentar
Som du ser bruker det mer strøm enn P35, som allerede er ganske varmt. Tipper det blir godt og varmt under overklokking.

9614267[/snapback]

Skjønner ikke hvorfor det ikke følgte med chipsettvifte (sånn til og sette på "radiatoren" i heatpipesystemet) på mitt P5K-E, det blir jo grisevarmt uten en sånn!, heldigvis hadde jeg en til overs :D

Lenke til kommentar
Som du ser bruker det mer strøm enn P35, som allerede er ganske varmt. Tipper det blir godt og varmt under overklokking.

9614267[/snapback]

Skjønner ikke hvorfor det ikke følgte med chipsettvifte (sånn til og sette på "radiatoren" i heatpipesystemet) på mitt P5K-E, det blir jo grisevarmt uten en sånn!, heldigvis hadde jeg en til overs :D

9615580[/snapback]

 

Sikkert fordi radiatorviften er ment å settes på radiatoren i tilfelle vannkjøling av cpu, siden vannkjøling av cpu medfører fjerning av luftstrøm fra CPU vifte. Her er det jo satt på en vannblokk på haetpipe for å ta bort varmen direkte, dermed vil jo en slik vifte være unødvendig og støyende.

Endret av drbo
Lenke til kommentar
Jepp, tror det nærmer seg nå  :dribble:

ASUS har nå lagt ut Maximus Formula SE på sine offisielle websider  :cool:

9617209[/snapback]

 

Nå begynner det å skje noe! Likte også dette kortet med WiFi.

9617294[/snapback]

 

 

Er det 3 stk pci-e x16 porter på dette kortet, eller er det jeg som ser feil?

 

Edit: Ser ut som 3 pci-e x16 porter. Jeg vil ha p5e(3) deluxe wifi UTEN ddr3, jeg vil ha ddr2! Kan noen fikse det til meg? :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...