Gå til innhold

Test: Ipod Classic


Anbefalte innlegg

Nei, det er et faktum at iTunes krever litt selvdisiplin i forhold til et ryddig musikkbibliotek. Om man slipper 20.000 nedlastede happydancetrancehousetechnosyrepop-låter (taget med cyber-navnet og webadressen til grass-bonden som rippet det en gang på 90-tallet) i iTunes så blir det bare rot. Da ville jeg også foretrukket drag-and-drop.

 

Musikkbiblioteket mitt er stort og velorganisert med tags, albumbilder og det hele. Det har det vært i mange, mange år og jeg kjøpte min første iPod for 2 måneder siden. Langt ifra sikkert at jeg skal ha iPod nestegang, bare sånn for å understreke at jeg ikke hører til i noen fanboy-leier. iTunes eller liknende program som kan holde styr på musikkbiblioteket mitt skal jeg derimot tviholde på.

 

For meg er det så lett som å fjerne haken forran sangen/albumet/artisten jeg ikke vil ha synket mot poden. Så lett.

 

 

iHate er en snodig livsstil..

 

EDIT:

leif

9624953[/snapback]

 

Nå er det ikke problem (for meg) å ha en ryddig musikk samling med mapper. Jeg ser på avhengigheten av idtags som en negativ ting siden jeg ikke bare kan kopiere mappene mine rett inn på spilleren. Og jeg har en musikksamling som ikke hadde gått inn på to iPod Classic. Jeg føler ikke behov for å ha et eget program for å organisere musikk/lyd.

 

Vosonic gir meg muligheten til å bare flytte over via en filbrowser. Den har 160 GB minne og fungerer perfekt for meg. Får vi derimot en spiller med mere enn 160 GB så er den aktuell. Jo mere av samlingen jeg får innpå, jo bedre.

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man vil jo fremdeles kunne kopiere via drag-and-drop om man har filer med tags, de følger jo tross alt med. Ingen avhengighet i det heletatt sånn sett? Jeg gjorde ihvertfall det på min gamle Creative Zen Touch uten stress.

 

Men om man klikker på en mappe og drar den over til et vindu i windows eller om man slipper den i iTunes, det må jo gå ut på det samme? Det er jo bare å drite tynt i å bruke resten av funksjonaliteten i iTunes det? Blir litt som å si at "jeg bruker ikke excel, powerpoint osv, så jeg vil ha en office"pakke" som bare inneholder word". iTunes gir muligheter til de som vil bruke dem samtidig som man glatt kan la vær. Selv har jeg aktivert 'poden for diskmode og på disken har jeg lagt inn install-filer for iTunes, iDump, Videora og mye mer. Alt jeg trenger dersom jeg plutselig skulle ønske å koble 'poden til en annen pc.

 

Men det er godt vi har forskjellige behov! :) Hadde ikke vært så fordømt engasjerende (og interessant) å diskutere sånt som dette om alle hadde vært enige. ;)

Lenke til kommentar
Selv har jeg aktivert 'poden for diskmode og på disken har jeg lagt inn install-filer for iTunes, iDump, Videora og mye mer. Alt jeg trenger dersom jeg plutselig skulle ønske å koble 'poden til en annen pc.

 

Men det er godt vi har forskjellige behov! :) Hadde ikke vært så fordømt engasjerende (og interessant) å diskutere sånt som dette om alle hadde vært enige.  ;)

9626116[/snapback]

 

Ja, der har vi forsåvidt mye av argumentasjonen mot iTunes. Du må fortsatt ha med deg og installere programmer.

 

Det kommer forsåvidt frem at man kan bruke den som drag'n'drop, men at du fortsatt må ha idtags er dumt. Jeg har ikke idtags på alle mine mp3'er. Med mindre det finnes 3dje parts programmer som kan legge inn slikt noe mer automatisk/effektivt enn ved 1 og 1 i f.eks winamp, begynner det å bli mye jobb når man skal legge inn slikt på opptil mange tusen sanger.

 

Men som ..Bjørnar.. sier, helt klart en artig diskusjon.

Lenke til kommentar
Man vil jo fremdeles kunne kopiere via drag-and-drop om man har filer med tags, de følger jo tross alt med. Ingen avhengighet i det heletatt sånn sett? Jeg gjorde ihvertfall det på min gamle Creative Zen Touch uten stress.

 

Men om man klikker på en mappe og drar den over til et vindu i windows eller om man slipper den i iTunes, det må jo gå ut på det samme? Det er jo bare å drite tynt i å bruke resten av funksjonaliteten i iTunes det? Blir litt som å si at "jeg bruker ikke excel, powerpoint osv, så jeg vil ha en office"pakke" som bare inneholder word". iTunes gir muligheter til de som vil bruke dem samtidig som man glatt kan la vær. Selv har jeg aktivert 'poden for diskmode og på disken har jeg lagt inn install-filer for iTunes, iDump, Videora og mye mer. Alt jeg trenger dersom jeg plutselig skulle ønske å koble 'poden til en annen pc.

 

Men det er godt vi har forskjellige behov! :) Hadde ikke vært så fordømt engasjerende (og interessant) å diskutere sånt som dette om alle hadde vært enige.  ;)

9626116[/snapback]

 

Jeg bruker en filbowser til å browse video/bilder/tekst/pdf osv. Derfor liker jeg å bruke samme pogrammet til lyd også.

 

Creative sine spillere krever bare at filene skal ligge under musikk mappen på spilleren. Så der kan man bare flytte over om idtags er i orden. Men iPod gør det på en annen måte. Den sorterer filene på en måte jeg ikke helt skjønner.

 

Det er vel du som har fått deg ny iPod classic? Gå inn på spilleren. Noe ala ipod_control/music (mulig denne mappen er skjult) og du finner musikkfilene under mapper som f00/f01/f02 osv med filnavn som ikke stemmer med orginale filnavn.

 

Legger du musikk direkte dit via en filbrowser så vil ikke iPoden finne dem.... tror jeg.

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

Det stemmer, den finner den ikke om du bare legger dem over. Og mappesystemet er det jo ikke meninga at man skal skjønne seg på. Det er jo en del av hele "man skal ikke dele musikk med hele verden" systemet. Derfor jeg har med meg en versjon av iDump på 'poden. Det er bare en .exe du kjører som viser deg alt du har på 'poden og lar deg velge hva av det du evt vil kopiere til PC-en du sitter på.

 

Men det er jo her vi er litt grunnleggende uenige da :) For meg er det ikke viktig overhode at jeg kan koble spilleren til en hvilken som helst maskin og sitte på den maskinen å bla i musikken min som filer. Jeg setter derimot veldig pris på en spiller med ryddig grensesnitt (stort pluss til både Apple og Creative for det) som sorterer musikken min automatisk etter album, artist, sjanger osv helt uavhengig av hvordan det ligger strukturert i mapper på PC-en min. For meg så er det idtag-delen som betyr orden, for deg så er det mappestruktur som er ensbetydende med orden.

 

iPoden ga meg alt jeg trang: Stooor HDD, laaaang batteritid, god byggekvalitet og et enkelt og godt brukergrensesnitt i en relativt liten innpakning. Det var heller ikke et minus at man kan kjøpe Tetris :love: til den! :p Creative hadde ingen alternativer, Archos hadde ingen alternativer med like bra batteri og på samme størrelse, og slik fortsatte det. Når da iTunes og "manglende" dra-og-slipp er ett ikke-problem for meg var ikke valget så vanskelig. For meg er det et større problem at Apple slenger med de dårligste proppene sør for nordpolen enn at de "tvinger" meg til å bruke iTunes.

 

EDIT:

Og Limbeck, jeg kan ikke la vær:

 

Jeg bruker en filbowser til å browse video/bilder/tekst/pdf osv. Derfor liker jeg å bruke samme pogrammet til lyd også.

 

Så dra-og-slipp i filbrowseren da. Det er bare å legge til mappen du kaller musikk/mp3/whatever i musikkbiblioteket ditt, så oppdateres det automatisk når du slipper nye mapper i denne mappen ved bruk av hvilken som helst filbrowser du nå måtte bruke til all mulig browsing. Og hver gang du da gjør en endring under musikkmappen din vil den automatisk kunne synkroniseres med spilleren din når du kobler den til. Jeg forstår kanskje at det kan være et problem at når man kobler spilleren til en pc så kan man ikke forstå hvor hva ligger, men man kan virkelig bruke en hvilken som helst filbrowser til å bestemme hva som skal ligge på spilleren via musikkbibliotekmappen. Minuset med at spilleren ikke viser mappestruktur er godkjent og helt forståelig om det er slik man vil organisere musikken sin. Det er igjen individuelt. Men overføringsmetoden mener jeg er marginalt forskjellig altså. :)

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Bytt headset. Det sier jeg til alle med mp3 spillere. bla opp 3-4 hundrelapper og man kan få en helt annen musikkopplevelse.

 

Jeg synest det er veldig enkelt å få samme orden med mapper som "basic" idtag. Genre/Artist/album/file. Det som blir verre er ekstra artister og composer og litt mere alternative ting som hvem som synger på de filene. Det kan man programere inn i idtag for de som vil ha det.

 

Vosonic ga meg det jeg ville ha. Største minnet på markedet 160gb, lenge før iPod Classic. Den støtter idtags men har også en vanlig filbrowser. Samme med Sonos spilleren jeg har hjemme koblet på anlegget.

 

Det iDump programmet virker bra da, slik at andre kan hente ned musikk fra spilleren din. Apple ble vel egentlig presset til å gjøre det sånn for å hindre kopiering. Urettferdig at ikke andre produsenter måtte gjøre det, men det er vel sånn når man har så stor markeds andel.

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

Ja, det er lettere å glefse etter Apple med deres markedsandel innenfor mp3-spillere. Det er jo mye av samme grunn til at det var lett å glefse etter MS i den nylig avsluttede "hva skal følge med et OS" saken.

 

Hodetelefonene er byttet alt, ta det helt med ro! :) De som fulgte med ligger urørt i esken.

 

Det virker som om vi er veldig enige om at det er å foretrekke å ha orden i musikksamlingen. :)

Lenke til kommentar
iPod Classic har samme lyd som forrige generasjon, ifølge de fleste anmeldelser jeg har lest. Det er ingen hemmelighet at dette ikke er topp lydkvalitet, men det fungerer meget fint for de aller fleste.

 

Dette er direkte feil. Ipod classic har en helt ny digital til analog konverter og en annen analogkrets enn gamle 5g IPOD. Den nye kretset er unik for Classic.

 

 

http://homepage.mac.com/marc.heijligers/au...asurements.html

 

CD

Lenke til kommentar

Archos har mediespillere med mye minne

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=62671

https://prisguiden.no/product.php?productId=79742

https://prisguiden.no/product.php?productId=77866

https://prisguiden.no/product.php?productId=68443

 

Hvis du har ei skjorte å betale med så har vosonic spillere som man instalerer 2,5" harddisker i. Må være p-ata disker.

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=34202

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=43093

 

Merk at ingen av dem har over 160GB minne.

Lenke til kommentar
Og jeg har en musikksamling som ikke hadde gått inn på to iPod Classic. Jeg føler ikke behov for å ha et eget program for å organisere musikk/lyd.

9625854[/snapback]

Intet vondt ment, men med såpass spesielle behov er det ikke rart man føler at en test måler feil parametre. iPod/iTunes-kombinasjonen fungerer utmerket godt for de som ikke ønsker å fikle med noe som helst (dvs. de aller fleste).

 

At spilleren mangler støtte for sære formater (som sikkert kan være gode, for all del) blir ikke en uting når en ser det gjennom den rette lupen; det er en fordel som gjør spilleren enklere i bruk.

Lenke til kommentar

Phoncible: Her er noen linker om vosonic

http://reviews.cnet.co.uk/digitalmusic/0,3...49288472,00.htm

 

Vosonic VP8390 har bedre skjerm enn VP8360 som jeg har. Ellers er de temmelig like. Lyden er på linje med iPod Classic og Creative. Hverken bedre eller værre.

Jeg venter på at Vosonic skal lage en spiller med støtte for s-ata disker. Vi er vel oppe i 250 gig på en 2,5" s-ata nå.

 

Eukild: Med iTunes så må man fikle med idtags da.......

 

edit, hehe Vosonic vp5500 kommer i slutten av måneden med s-ata støtte :) Fant det ut nå.

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
"Menyen er basert på lister og undermapper, og ligner de du finner på eldre iPod-er. Du kan velge mellom å vise musikken etter artister, albumer, sjangre eller komponister".

 

160gig uten mulighet for å bla på rent mappenivå? Happy tagging!

En mulig redning: Støtter den Rockbox? Altså; hvordan hardware sitter det i den.

Og så, selve rosinen i pølsa: Kan man.... <trommevirvel> bytte batteri? Oppklaring for vante Applebrukere følger: ... <trommevirvel> .... på egen hånd?

 

Hva er det forresten dere snakker om oppi der? Dere som sier den ikke støtter Drag'n Drop? Blir forvirra... den kan kobles til maskina som en vanlig harddisk...? Mener dere det er sperre mot å flytte musikk i denne modusen?

Den ka brukes med Drag'n drop teknikken, batteriet kan byttes av http://www.ipodbatteri.no og problemer med ipod er vanligvis ZERO

Lenke til kommentar

Hvis du er så veldig "glad" for det så hvorfor hjelper du ikke til med å porte rockbox til Classic eller åpner opp og undersøker/researcher om info til chippene? Dette hadde vært til stor nytte for de som eier en Classic og vil ha Rockbox på iClassicen sin. pluss at du også ville lære mye og kanskje få en Classic med Rockbox som du selv har hjulpet til med? Det gir en god følelse..

Lenke til kommentar

Det er bra at du donerer til rockbox på denne måten. RockBox er et utrolig bra prosjekt ser jeg gjennom maillisten deres og gjennom testing jeg selv har utført med min nå savnede ipod Nano. Jeg kjøpte Nano for musikk, men etter hvert fant jeg ut at det fantes noe som het RockBox, og det er jeg utrolig glad for idag.

Men hvordan kunne jeg vite at du hadde en ipod med video?

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...