Gå til innhold

Flytte som 16?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har mulighet, men da må du enten få tilatelse av foreldrene dine. Eller ha forrhold hjemme som ikke er gunstige for at du bor hjemme.

 

Regner med at det er PP tjenesten eller Barnevernet eller no som fixer så du kan flytte ut da.

 

Vilje er nok ikke nok om du er bare 16 desvere. (Økonomi osv osv osv.)

 

 

Finns også fler tråder om dette i forumet, så bruk søk funksjonen og leit litt rundt der :)

Endret av Nets
Lenke til kommentar
Joda.. jeg lurer på om det er mulig og flytte når man er 16? liksom.. bo i en leilighet eller.. aner ikke helt.. ikke helt god innen dette området så.. bare spørr litt :p

9567249[/snapback]

 

Du kan jo flytte på hybel. Søke om stipend og greier ;) Ikke det att ein kan leve noe serlig på stipend, men skaff deg en kveld/ helgejobb så går de nokk bra.

Lenke til kommentar

Du kan flytte ut når du vil.

 

...men foreldrene dine kan nekte å signere en leiekontrakt for deg og en leiekontrakt du selv signerer vil ikke være gyldig siden du ikke er myndig. Så da spørs det om du finner et sted å bo. :)

 

Tror også at foreldrene dine kan nekte deg å flytte (les: rømme) selv om barnevernet nok ville være interessert i dine motiver. Om det kun er fordi du er en drittunge som ikke liker foreldrene sine regler så spørs det om du får sympati hos dem.

 

(MERK: Jeg insinuerer ikke at du er en drittunge, det var kun ment som et eksempel)

Lenke til kommentar

Jeg er 16 år, fyller 17 i desember, og går på skole en mil fra hjemmet. Siden mai har jeg bodd knappe en mil fra sentrum av Tromsø med gode bussforbindelser og kun noen få hundre meter fra skolen. Hjemme, der jeg har bodd i 16,5 år var det dårlige bussforbindelser og to mil fra sentrum, noe som i stor grad la bånd på meg både sosialt og i min egen arbeidssituasjon (er frilansjournalist).

 

Nå bor jeg og lever alene. Det går helt fint. Jeg har ikke meldt adresseendring. Leiligheten min er en sokkelleilighet på 40 kvm, og jeg betaler leia på 4000,- selv, pluss alt annet. Mamma og pappa gir meg en 1000-lapp i måneden.

 

Å bo alene krever økonomisk ansvarlighet. Spesielt mat er dyrt for de fleste, for 16-åringer har sjelden spesielt god lønn. Sånn sett er jeg heldig, uten at jeg skal gå mer inn på det temaet. Ellers var det en veldig stor frihet for min egen del å flytte hjemmefra. Nå kan jeg gjøre helt som jeg vil og føler for.

 

For øvrig sliter jeg litt med å komme meg hjem ofte nok. Det er 15 minutters kjøring, men jeg føler ofte at det blir aaalt for mye å bruke en hel ettermiddag hjemme, når det er så mye annet man helst skulle få gjort. Det har ført til at jeg er alt for sjelden hjemme (kan telles på fire hender på fire måneder). Heller ikke det er ønskelig i lengden.

 

Der har du mine erfaringer, om det skulle nytte. Men for å svare helt konkret på spørsmålet ditt:

 

Ja. ;)

Lenke til kommentar
noen som kan fortelle meg hvordan jeg laster opp et avatar? litt fra scratch, er litt dårlig på dette... :blush:

9568461[/snapback]

 

På menyen oppe til venstre så har du en oppføring som er merket "Hjelp" med et forstørrelsesglass forran. Hvis du klikker på den så vil du få opp en søkeboks hvor du kan skrive "Avatar" og klikke Ok. Da får du opp ett treff som beskriver akkurat det du lurer på.

 

Det er en grunn til at manualer blir skrevet.

Lenke til kommentar

Kva som fungerte for 20-30år sidan er ikkje nødvendigvis noko som går bra i dag

 

Ser ein litt lengre tilbake så var ein 16åring ein "mann" og skulle kunne forsørge ein familien han skulle snart stifte, men sidan kompleisiteten i samfunnet har auka betrakteleg. Så er ein 16åring berre barnet no.

 

Det å bu for seg sjølv som 16åring krever ein god del disiplin og styring over livet sitt.

Når eg gjekk på gymnaset så var det ein del i klassen min som budde på hybel i 16-årsalderen.

Erfaringene med deira ser ut til å vere: Dess meir sjølvdisiplin dess bedre.

 

 

For å kunne bu for seg sjølv må økonomien (husleie, mat, depositum........) vere sikra. 1)Om ein går på skule så kan bostøtte søkes om (lånekassen) men dei har ein del vilkår som må oppfylles

2) Deltids/heiltidsjobb, (kvelds/helgejobbing kan dekke inn beløpet)

3) Støtte heimanfrå

 

 

Summene som det er behov for er mellom 2-4k for husleie og 2-3k for mat (avhengig av størrelse, lokalitet og kvar i landet det er)

Altså rundt mellom 4k til 7k i månaden. (selføgeleg går det ann å bruke mykje meir , men minimumet blir så stort for at det skal gå bra.

Lenke til kommentar

Om du flytter for deg selv så er det en del ting du bør/må sette deg inn i og lære. Blant annet husleiekontrakt, om det er lurt å ha registrert adresse hos foreldrene eller ikke, hvordan du skal få det til å gå rundt økonomisk. (Foreldres konto skal og bør bare brukes i nødstilfeller.), hvordan man lager variert mat, osv. Det er mye å sette seg inn i, men det er en fin modningsprosess mot det å bli myndig. Bor du for deg selv en stund så er det lærerikt og du får prøvd ut "voksenlivet".

Lenke til kommentar
Du kan flytte ut når du vil.

 

...men foreldrene dine kan nekte å signere en leiekontrakt for deg og en leiekontrakt du selv signerer vil ikke være gyldig siden du ikke er myndig. Så da spørs det om du finner et sted å bo. :)

 

Tror også at foreldrene dine kan nekte deg å flytte (les: rømme) selv om barnevernet nok ville være interessert i dine motiver. Om det kun er fordi du er en drittunge som ikke liker foreldrene sine regler så spørs det om du får sympati hos dem.

 

(MERK: Jeg insinuerer ikke at du er en drittunge, det var kun ment som et eksempel)

9568451[/snapback]

 

Han kan vel få være drittunge om foreldrene er drittfolk? :D

Er vel ikke sikkert det er poenget med flyttingen heller........

 

 

Jeg flyttet på hybel som 16 åring, faktisk. Fikk meg en skikkelig trøkk de første tre, fire dagene i ny by på tom hybel.

 

De andre byelevene kunne kose seg hjemme , mens jeg måtte klare alt på egen hånd. Jeg blei bitter allerede da :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...