Gå til innhold

Problem med å steke mat i stekepanne


nomore

Anbefalte innlegg

Hei

 

Sliter litt når eg skal steke ting i stekepanna her. Det spruter med fett over alt og av og til har det eg steker en tendens til å "hoppe" ut av panna og over alt(små bacon biter, skinke osv).

 

Dette skjer alltid fra temperatur 4 og opp(4, 5 og 6). Bruker olivenolje(jomfruolje).

 

Er det panna som er dårlig, eller bruker eg feil olivenolje?

 

Problemet har begynt å bli ekstremt nå som eg har blitt veldig glad i stekt ris med diverse godt oppi(bacon, skinke, kylling osv), og da dette skal freses på 6 går det aldri bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

og du skal ikke bruke jomfruolje i steikepanne... raps , solsikker osv er godt egnet til dette bruket,...

 

men skinke og bacon har en tendens til å explodere i stekepanna.. dette kommer du ikke utenom sorry mac....

 

når det gjelder smør istedenfor olje så vet jeg ikke om det hjelper så mye menne olje er jo 10 ganger bedre å steike med enn smør når du tenker på resultat ..

Lenke til kommentar

Jomfruolje funker ikke så bra på temperaturer over 70 grader celsius. Jeg anbefaler å bruke solsikkeolje. koster 7-8 kr halvliteren, setter ikke fra seg smak av noe slag, og tåler høye temperaturer. I tillegg vil jeg anbefale deg å rett og slett steke på lavere temperaturer, slik som samtlige før meg her inne har sagt. :)

Lenke til kommentar

halllooo.. du kan jo ikkje steika noe på lav temp... da blir jo tinga vassne .. bånn gass på med varmen... for meg burde det bare væra av og på knapp på komfyren.. i alle fall til steking.. hadde nok klart meg hvis jeg skulle lagd saus også.. bare tenk på wok ... det kan sprute helt for jævlig mye, men nytter ikke med lav varme , da ødelegger du hele wok oplevelsen med knasne grønnsaker...

 

og jeg har aldri vært borti en gassgrill eller gasskomfyr med mer enn 0-1-2 , der 0 er av og 2 er max..

 

bånn gass folkens :D

Endret av toazty
Lenke til kommentar
halllooo.. du kan jo ikkje steika noe på lav temp... da blir jo tinga vassne ..

9539967[/snapback]

 

Kjøtt (biff, koteletter etc) blir så mye bedre om det får surren i panna på lav temp. Man skal ikke "flash-steke" kjøtt, da blir det bare grusomt, synes jeg. Gjorde dette før, inntil jeg fant ut av hvordan man egentlig skal gjøre det.

Lenke til kommentar
halllooo.. du kan jo ikkje steika noe på lav temp... da blir jo tinga vassne .. bånn gass på med varmen... for meg burde det bare væra av og på knapp på komfyren.. i alle fall til steking.. hadde nok klart meg hvis jeg skulle lagd saus også.. bare tenk på wok ... det kan sprute helt for jævlig mye, men nytter ikke med lav varme , da ødelegger du hele wok oplevelsen med knasne grønnsaker...

 

og jeg har aldri vært borti en gassgrill eller gasskomfyr med mer enn 0-1-2 , der 0 er av og 2 er max.. 

 

bånn gass folkens :D

9539967[/snapback]

Først, aldri prøv dette med litt mere en ett eggs steiking hverken med teflon eller malmpanne.

panna blir kjempevarm veldig fort 300 grader+. og du forkuller alt oppi der.

Mulig det funker med full guffe på enkelte halvt oppbrukte komfyrer men her i gården ender det opp med svart mat om man ikke krur ned veldig fort.

 

Når det kommer til spruting så skyldes det det enkle faktum at både bacon og kokt skinke injiseres med saltvann for å få opp vekta før salg.

Dette er noe de fikk lov til fordi både bacon og skinke mister en del vann under røyking slik at det veier mindre etter røyking en før.

Dette benytter jo selvsagt kjøttprodusentene for alt det er verdt og derfra kommer sprutingen.

Det blir da ikke bedre av at man steiker kjøttet i olje som dekker mye av overflaten.

Da sprengkoker vannet og eksploderer ut av panna, for vi steiker jo tross alt på en del høyere temperatur en 100 grader.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...