Gå til innhold

Guide: Kontorprogrammer


Anbefalte innlegg

Problemet er at mange bedrifter ikke tillater installasjon av applikasjoner som Classic Menu.

 

Jeg er en rimelig ekstremt heavy Excel-bruker, og kunne ikke tenke meg å gå bort fra 2003 på grunn av snarveiene – men innser at jeg før eller senere kommer til å bli påtvunget noe annet, håper MS tilbyr den gamle menyen også innen den tid. Dette er det ikke bare snakk om en lærekurve, ribbon-interfacet er rett og slett uegnet til tastatursnarveier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Jeg holder en knapp på LaTeX...

Og her i gården bruker vi vim.

 

<sarkasme>Hva er alt dette snakke om grammatikk- og stavekontroll? Har dere ikke gått på skole? Den dyre utdannelsen som dere har fått fra staten, bruker dere ikke den?</sarkasme>

 

Hvorfor bruke TeX/LaTeX?

Når jeg skriver, ønsker jeg ikke å bruke tid på presentasjon teksten. Det er mye bedre å overlate dette til noen eller noe som har peiling på dette. I avisbransjen har de typografer. En typograf er en som setter opp avissider. I gamle dager, ble dette gjort for hånd med løse bokstaver av bly. Men nå gjøres selvsagt med hjelp av datamaskin. En typograf er en som er spesialist på layout og slikt.

 

Hadde det ikke vært kjekt å ha en egen typograf?

Det har du nå mulighet til: TeX/LaTeX er et system for typesetting. De såkalte tekstbehandlingssystemene baserer seg på WYSIWYG (What You See Is What You Get); TeX/LaTeX på den andre siden er basert på prinsippet WYSIWYM (What You See Is What You Mean).

Du sier hva du vil ha; og systemet presenterer dette slik du ønsker. Men du får ikke snik-kikke... Vent til du er ferdig med skrivingen...

TeX/LaTeX har en ganske bratt læringskurve, men om du tar deg litt tid til å lære vil du snart oppleve at det går mye raskere å produsere tekst.

 

For de modige vil denne lenken gi en god start

http://www.pvv.ntnu.no/~berland/latex/

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...