Gå til innhold

Garanti på Samsung harddisker


Lonestarr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor lang garanti har Samsung på sine harddisker?

 

Jeg har kjøpt min fra MPX.. vet ikke om stedet man kjøper fra har noe å si på garantien?  :hmm:

9509887[/snapback]

Jeg vet ikke, men det spiller egentlig liten rolle. En harddisk (uansett merke) er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, og dermed har man 5 års reklamasjonsrett mot alle feil man ikke selv er skyld i. I prinsippet har man da 5 års garanti mot fabrikkasjonsfeil. Man reklamerer normalt til stedet man kjøpte varen.

 

Rent generelt oppgir produsenten garantitiden til 2, evt. 3 år, men jeg har også sett 5 år. Jeg har selv harddisker som jeg kjøpte i 1998 som ennå fungerer perfekt. Jeg har sogar en fra 1992 (står i en bærbar IBM PC) som fungerer som den skal. Den er riktignok bare på 40 MB, men likevel. De fleste produsenter oppgir også gjerne en garantert driftstid uten feil, normalt ca. 50.000 timer eller mer, hvor 50.000 timer tilsvarer 5,7 år kontinuerlig drift. Tror jeg (uten å telle etter) må ha hatt over 50 harddisker siden 1985, og jeg har kun fått feil på en, og da var den 8 år gammel. Det var en Seagate 210 MB kjøpt i 1988 - 1989, og den kostet da ca. 8000 kroner. Den tok kvelden i 1996 en gang. Tror jeg hadde et utslag av skrivekløe nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...