Gå til innhold

Distro med _rask_ boot tid


Ozwald

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du trenger en distro uten så mye ekstragreier. Da kan du f.eks begynne med et core-system og bygge litt på det (noe ala Arch Linux), men det er litt tungvindt og knotete.

Eller så kan du ta en enkel distro som f.eks Debian, og legge et lett skrivebordsmiljø oppå den, f.eks Fluxbox eller xfce4. Fluxbox kan være litt knotete å jobbe med, men er til gjengjeld fjærlett å starte opp, mens xfce4 er både brukervennlig og rimelig lett (men litt tyngre enn Flux).

 

På min maskin (se profil for specs) så starter Arch med xfce4 på 30 sek fra Grub. På en Intel PIII 600 MHz m/ 128 MB RAM starter Debian med Fluxbox på kanskje 1 min.

 

Hvor rask oppstartstid er trådstarter ute etter?

Lenke til kommentar

Jeg tror du kan få mer igjen ved å hacke litt på den distroen du allerede bruker enn å skifte til en annen og "bedre" distro. På nesten alle distro-forum finner du tips for raskere boot; hindre at unødvendinge servicer starter, parallel starting av servicer, etc etc

 

Du kan også erstatte SysVInit med eINIT om du er modig

 

eINIT is primarily designed to be as small, efficient, and feature packed as possible, with an emphasis with embedded systems but serves as a great sysvinit replacement for the desktop as well, with boot times as low as a few seconds after the kernel loads it. Currently eINIT supports GNU/Linux, FreeBSD, and Mac OS X

 

eINIT funker på et vis på min Gentoo-box, det er raskt, men litt ustabilt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...