Gå til innhold

Sp. Ang. 8GB RAM og HK Kompabilitet


Evil Eye

Anbefalte innlegg

Hei har et ASUS, P5k WS Hovedkort som jeg skal bruke på en Win XP filserver/HTPC,

 

I manualen på dette kortet står det at den støtter 8GB RAM, men ikke uten begrensninger i hastighet. Dette er ok for meg, men er usikker på hvilke brikker jeg skal bruke.

 

Har tittet i QVL til Asus og finner kun en brikke på 2048MB som støtter Dual Channel konfig. med alle slotter okkuperte. Denne finner jeg ikke tilsalgs i Norge, og lurte derfor på om det er noen med P35 brikkesett som har erfaring med 8GB minne som kan si noe om hvilke brikker som de har testet og hvordan det fungerte i praksis, :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er planen ja

 

Er derfor også interessangt om 8GB er i praktisk bruk og ikke bare noe ASUS nevner som "teoretisk maks" på Hovedkortet.

9489798[/snapback]

 

Dette blir ikke helt relevant, men jeg har 4Gb i et ASUS P5B-Plus hovedkort, og hovedkortet ser kun 3Gb. Det er kun 3Gb som synes i BIOS. Jeg har passet på å ha 4 like brikker, alle PC5300, som er støttet av ASUS. Hvorfor jeg da ikke klarer å se 4Gb, ja det lurer jeg veldig på :dontgetit:

 

Jeg hadde håpet å utnytte 4Gb sammen med 64-bit Vista, men den gang ei!

Nå er jo ikke DDR2 minne så veldig dyrt i dag, så jeg legger meg nok ikke ned å gråter av den grunn, men jeg har jo 1Gb som ikke synes...

Lenke til kommentar

Da jeg har 4 GB selv på et kort så vet jeg av erfaring at man må justere en innstilling i BIOS for at HK skal se alt, men hva den heter husker jeg ikke.

 

 

EDIT: Lurer på om den heter : Memory Remap Feature

 

Sett på Enable when installing a 64-bit OS. :)

Endret av Evil Eye
Lenke til kommentar
Da jeg har 4 GB selv på et kort så  vet jeg av erfaring at man må justere en innstilling i BIOS for at HK skal se alt, men hva den heter husker jeg ikke.

9490171[/snapback]

 

Dette fant jeg på et Ubuntu forum i utlandet:

 

Set the BIOS 'Memory Remap Feature' at 'BIOS -> Advanced -> Chipset -> North Bridge Configuration to "enabled"

 

Men dette har jeg prøvd... Vista 32-bit ser nå bare 2Gb. Må jeg nå ha 64-bit OS for å se alle 4Gb?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...