Gå til innhold

D80 - Bruk av blenderring på objektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Klager ikke D80 dersom blenderringen ikke står i minste blenderåpning uansett?
Ikke i "M".

 

Jeg skal ikke garantere at det virker med alle manuelle objektiver, men jeg har i hvert fall tatt bilder med min mors gamle glass. Husker ikke nøyaktig hvilken type, om det er AI, AI-P... men det funker i hvert fall.

Lenke til kommentar
Klager ikke D80 dersom blenderringen ikke står i minste blenderåpning uansett?
Ikke i "M".

 

Jeg skal ikke garantere at det virker med alle manuelle objektiver, men jeg har i hvert fall tatt bilder med min mors gamle glass. Husker ikke nøyaktig hvilken type, om det er AI, AI-P... men det funker i hvert fall.

9478803[/snapback]

De objektivene det var snakk om var vel moderne AF-objektiver med blenderring. Synes det er rart hvis ikke D80 lar deg bruke blenderringen på M, men Nikon har ikke vært helt snill mht bakoverkompabilitet med sine rimeligere modeller.

Lenke til kommentar
De objektivene det var snakk om var vel moderne AF-objektiver med blenderring. Synes det er rart hvis ikke D80 lar deg bruke blenderringen på M, men Nikon har ikke vært helt snill mht bakoverkompabilitet med sine rimeligere modeller.

Nei. Vil ikke ta det for gitt nei, min D70s klager i hvert fall hvis jeg vrir på blenderringen på min 50mm f/1.8 - uansett hvilken modus kameraet står i...

 

På eldre objektiver er det mekanisk blender direkte kontrollert av ringen, på nyere AF-objektiver blir denne sperret når kameraet står på minste blenderåpning, slik at objektivet er vidåpent helt til utløseren trykkes ned (for AF etc).

Lenke til kommentar

For øvrig, uten at jeg har testet det selv, så kan det godt være det funker med å "juksa litegrann" som Norges nasjonal-tv-kokk pleide å si. Hvis du på en eller annen måte klarer å hekte fast den lille bryteren som blir utløst når blenderringen står på største blenderåpning (litt smart bruk av en gummistrikk, kanskje?) så kan det være det funker.

 

Det er da den bryteren som er markert med rød ring her:

fmount_aperture.JPG

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Helt ærlig, jeg vet ikke. Jeg er ikke sikker på hvilke typer objektiver det er min mor har, og de er de eneste manuelle objektivene jeg har testet med D80. Det kan faktisk godt være at de er før-AI-typer, siden både kamera og objektiver er fra rundt 1980

 

Jeg tror faktisk ikke det vil virke med AI-P-objektiver, siden jeg mener de fungerer akkurat som AF-objektiver mtp blender.

Lenke til kommentar
Aaah. Så det jeg burde skjønt tidligere her, er at det vil fungere med ikke-AF-objektiver? Dvs. eldre saker?

Ja, det er bare på eldre objektiver at du kan bruke blenderringen (da disse ikke har elektronisk overføring av blenderverdien) ser det ut til.

 

Det er jo på en måte litt synd at Nikon har gjort det slik, samtidig er det jo litt markedsstrategi i det også. Samtidig er det jo ikke noe stort problem, man jo på disse objektivene kan justere blenderen på kameraet. Skal ikke si at jeg synes det er en bedre løsning, for det er det ikke, men så lenge det virker som det gjør, vil jeg ikke klage på det heller.

 

Jeg er ikke helt sikker på hvilke objektiv-serier du kan bruke blenderringen på (at de ikke overfører blenderverdien elektronisk), men AI og Serie E kan i hvert fall brukes. AI-S og AI-P er jeg usikker på, det finner du sikkert informasjon om på Nikonians elns.

Lenke til kommentar

Ja, blenderjusteringen i kameraet er absolutt holdbar. Men jeg savner grepet jeg hadde med mitt gamle analoge, som jeg synes er mye bedre enn å fikle med pekefingeren frempå det andre kommandohjulet.

 

Det blir faktisk ofte til at jeg faktisk driter i å stille blenderen, men heller lukkertida for å få ønsket eksponering der og da.

Da skal jeg seriøst vurdere og finne noen slike objektiver, selvom jeg mister mye annet.

 

EDIT: Fant her ja; http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID86/1968.html#0

 

"The exception is when using a manual focus lens in M mode, in which case the aperture is set on the lens. (But most of these bodies can't meter with a manual lens)."

Endret av Toffer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...