Gå til innhold

iPod Touch-tråden | Når du liker å bruke fingrene


iMono

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

ah nice, multitouch! ikek sett det implementert på noe enda! alt jeg har prøvd og har av touchscreen gadgets er single touch, vanligvis trenger du ikke annet men hvis det skal implementeres spill så vil det bli veldig interessant!

 

hmm, 480x320 er god oppløsning på 3.5", men det var da en veldig merkelig oppløsning - ikke er det 16:9, ikke er det 4:3. :hmm:

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
Har Apple endelig klart å få med radio-tuner? merkelig at de ikke ikke har klart dette med noen tidligere modeller.

 

Er det mulig å overføre filer fra PC uten proprietær programvare slik man kan med nesten alle andre MP3-spillere?

9453269[/snapback]

Nei. Det finnes fortsatt ingen iPod som har innebygget FM-tuner. Grunnen til at det ikke følger med er nok fordi iPod fortsatt selger bra uten og at gevinsten ved å legge det til er for liten.

 

Når det gjelder overføring av musikk og film, så er iPod et av de best støttede DAP'ene på markedet. Du finner ikke noen annen ID-tag basert DAP som har så god programvarestøtte som iPod. At man er nødt til å bruke iTunes er en veldig gammel og feilaktig myte.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Når det gjelder overføring av musikk og film, så er iPod et av de best støttede DAP'ene på markedet. Du finner ikke noen annen ID-tag basert DAP som har så god programvarestøtte som iPod. At man er nødt til å bruke iTunes er en veldig gammel og feilaktig myte.

 

Nå får du jaggu rulle in to hakk... At den i det hele tatt trenger programvare vil mange si å være en veldig stor ulempe. Av musikkformater tar den kun vanlig mp3, wav og apple's prprietære formater, ikke flac, ogg, ape, wma etc. Av video tar den kun h264, har selv ikke noe imot dte formatet men det støtter fortsatt veldig lite. Ingen divx/xvid, ingen mkv, wmv, mov, mpg, .....->

 

Så i beste fall kan du si at ipod har god softwarestøtte for de som liker itunes type programmer, og god lydkodekstøtte for itunes brukere. Ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Nå får du jaggu rulle in to hakk... At den i det hele tatt trenger programvare vil mange si å være en veldig stor ulempe. Av musikkformater tar den kun vanlig mp3, wav og apple's prprietære formater, ikke flac, ogg, ape, wma etc. Av video tar den kun h264, har selv ikke noe imot dte formatet men det støtter fortsatt veldig lite. Ingen divx/xvid, ingen mkv, wmv, mov, mpg, .....->

9458437[/snapback]

Støtten for lydkodeker er fullt på markedsnivå. Spillere som støtter ogg, flac og ikke MINST ape kan du telle på èn hånd - kinesiske ipod-bajskopier med grensesnitt tilsvarende et koreansk loppesirkus ekskludert. Jeg tar MPEG-4 anyday over lillemyk sitt PROPRIETÆRE wma/wmv-format. Det eneste som er proprietært med AAC, er DRM - akkurat som alle andre konkurrerende formater.

 

Støtten for videokodeker er veldig dårlig, må jeg innrømme. Men hvis man konverterer filmer selv, fra DVD, så er det ingen ulempe at H264 løper sirkler rundt alle andre lossy videokodeker.

 

Hvis du er villig til å nevne det du mener er en god spiller, så kan vi gjerne ta diskusjonen derfra.

 

Så i beste fall kan du si at ipod har god softwarestøtte for de som liker itunes type programmer, og god lydkodekstøtte for itunes brukere. Ikke noe annet.

Sant. Programvarestøtten er god for de som sortereer musikken etter ID Tags. Alle iPod-versjoner støtter USB Mass Storage device class, men er avhengig av programvare som oppdaterer databasen/registeret for at man skal få tilgang til musikk/filmer/bilder fra grensesnittet på spilleren. Alternativet hadde da vært at spilleren gjorde dette selv, under hver oppstart.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Støtten for lydkodeker er fullt på markedsnivå. Spillere som støtter ogg, flac og ikke MINST ape kan du telle på èn hånd - kinesiske ipod-bajskopier med grensesnitt tilsvarende et koreansk loppesirkus ekskludert. Jeg tar MPEG-4 anyday over lillemyk sitt PROPRIETÆRE wma/wmv-format. Det eneste som er proprietært med AAC, er DRM - akkurat som alle andre konkurrerende formater.

 

Definer markedet her, for de fleste vil nok bruke ren mp3 uten noe form for kopibeskyttelse. wma og wmv er ikke proprietært - proprietært vil si at det er noe som kun brukes av noen få produkter. wmv og wma er micorsoft oppfinnelser, ja, og jeg hater det for alt det er verdt, men det er mange som tøtter det.

 

Støtten for videokodeker er veldig dårlig, må jeg innrømme. Men hvis man konverterer filmer selv, fra DVD, så er det ingen ulempe at H264 løper sirkler rundt alle andre lossy videokodeker.

 

MANGE andre videokodeker. Er gedigen h264 fan så skal ikek si noe stygt om det, men xvid er kanskje favoritten - i min erfaring er det raskere konvertering, dog tar forbehol dom programvare"feil" her

 

Hvis du er villig til å nevne det du mener er en god spiller, så kan vi gjerne ta diskusjonen derfra.

Vel jeg er cowon fan - ikke fanboy, jeg er fullstending klar over at det er forskjellgie merker til forskjellige behov - så jeg kan nå dra opp D2'en jeg har her. Støtter både UMS og MTP, samt kommer med jetaudio om man vil bruke det programmet. Browsing er enten filetree eller id3, og man trenger ikke velge mellom de to som med feks iriver clix 2. støtte for mp3, wma, wav, flac, ogg, ape. Av video tar den xvid, desverre kun QVGA oppløsning med 128kbs cbr mp3, forhåpentligvis blir dette endret i en FW oppdatering, siden den tross alt kan spille i 150kbs video så kan den takle litt annet enn qvga :)

Dette er det jeg kaller en god spiller, lydmessig.

Videomessig? Cowon A3. Støtte for alt du kan tenke deg fra divx til lille russiske mkv formatet, med tv ut, tv inn, etc. Det er godt støttet.

 

Du vil selfølgelig si at ipod sikter seg inn på forbrukere som ikke har den fjerneste anelse av hva flac er, og som ikke trenegr det etc - som ikke vet hva mkv er og e bedre tjent med at itunes gjør ting for dem - og jeg er enig. Det jeg er uenig i er "Når det gjelder overføring av musikk og film, så er iPod et av de best støttede DAP'ene på markedet". Den er ikke det, den er veldig middelmådig og ganske langt unna de som leder dap markedet.

Om du omformulerer det til å gjelde ipods del av markedet - som er elkjøp kundene som ikke vet forskjell på mp3 og mp4 ELLER som ikke interesserer seg nok til å bry seg, ja da er det en annen sak. Sammenliknet med resten av elkjøp (dvs for det meste sansa e200 og creative zen v (plus), samt en og annen zen vision m som har veldig god videostøtte) så har ikke ipod verst støtte verken for video eller lyd

 

Sant. Programvarestøtten er god for de som sortereer musikken etter ID Tags. Alle iPod-versjoner støtter USB Mass Storage device class, men er avhengig av programvare som oppdaterer databasen/registeret for at man skal få tilgang til musikk/filmer/bilder fra grensesnittet på spilleren. Alternativet hadde da vært at spilleren gjorde dette selv, under hver oppstart.

 

Faktisk så er det vel ingen spillere som gjør det for hver oppstart - de gjør det når de har vært koblet til en data og blitt oppdatert. tidsmessig sett tar det vel like lang tid, fordelen med at det gjøres av spilleren er vel kanskje at du kan overføre musikk, koble fra dataen og løpe av sted mens den gjør seg ferdig, men uansett: det beste her hadde vært en spiller som støttet begge metodene

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Når det gjelder videoformater, så er det helt klart at Apple tenker profitt. De gjør det de kan for å få folk til å laste ned filmer/tv-programmer fra iTunes, og det er ikke vanskelig å skjønne at de derfor kun vil ha disse formatene. Hvis det åpnes for andre formater, så vil folk gjerne heller bruke de enn å laste ned fra iTunes.

Lenke til kommentar
Definer markedet her, for de fleste vil nok bruke ren mp3 uten noe form for kopibeskyttelse. wma og wmv er ikke proprietært - proprietært vil si at det er noe som kun brukes av noen få produkter. wmv og wma er micorsoft oppfinnelser, ja, og jeg hater det for alt det er verdt, men det er mange som tøtter det.

9458880[/snapback]

Da har vi snakket forbi hverandre. Jeg betviler selvsagt ikke at WMA er den mest utbredte lydkodeken hos butikker som selger musikkfiler. Likevel så veide ikke dette så tungt for min del, siden jeg sjelden kjøper musikk online. De musikkfilene jeg har "kjøpt" over iTunes har jeg fått gjennom Cola sin reklamekampanje og den DRM-beskyttede musikken jeg kjøper gjennom directsong fikser programmet FairUse4WM. Transkoding er ikke gunstig, men når utgangspunktet er 320kbs WMA så er det OK. Likevel så må jeg innrømme at iPod ikke er fordi som bruker abonnementstjenester som napster.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Støtten for videokodeker er veldig dårlig, må jeg innrømme. Men hvis man konverterer filmer selv, fra DVD, så er det ingen ulempe at H264 løper sirkler rundt alle andre lossy videokodeker.

 

MANGE andre videokodeker. Er gedigen h264 fan så skal ikek si noe stygt om det, men xvid er kanskje favoritten - i min erfaring er det raskere konvertering, dog tar forbehol dom programvare"feil" her

 

Her er jeg i grunn enig med deg. h264 er teknisk overlegen andre liknende kodeker, men enkoding tar ufattelig lang tid. Nå ser jeg egentlig lite film/filmklipp på musikkspilleren, men problemet med andre DAP'er er gjerne at de er veldig sære på hvilke oppløsninger og kodekinnstillinger som fungerer.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hvis du er villig til å nevne det du mener er en god spiller, så kan vi gjerne ta diskusjonen derfra.

Vel jeg er cowon fan - ikke fanboy, jeg er fullstending klar over at det er forskjellgie merker til forskjellige behov - så jeg kan nå dra opp D2'en jeg har her. Støtter både UMS og MTP, samt kommer med jetaudio om man vil bruke det programmet. Browsing er enten filetree eller id3, og man trenger ikke velge mellom de to som med feks iriver clix 2. støtte for mp3, wma, wav, flac, ogg, ape. Av video tar den xvid, desverre kun QVGA oppløsning med 128kbs cbr mp3, forhåpentligvis blir dette endret i en FW oppdatering, siden den tross alt kan spille i 150kbs video så kan den takle litt annet enn qvga :)

Dette er det jeg kaller en god spiller, lydmessig.

Videomessig? Cowon A3. Støtte for alt du kan tenke deg fra divx til lille russiske mkv formatet, med tv ut, tv inn, etc. Det er godt støttet.

 

Cown lager veldig fine musikkspillere, og når jeg kjøpte iPod 5G 60GB så var alternativet iAudio X5. At Cowon-spilleren nesten var 50% dyrere, hadde dårligere skjerm og kun var tilgjengelig i èn norsk nettbutikk var grunnen til at jeg valgte iPod. Jeg vet lite om den nyere produktlinjen til Cowon, og A3 ser veldig bra ut. Desverre så er jeg redd for at Cowon igjen kommer til å prise seg ut av markedet og at tilgjengeligheten i Norge blir like dårlig som tidligere.

 

Når det gjelder iRiver, så har ikke de vært i det markedssegmentet jeg har vært interessert i. Pris per lagringsplass har også vært ufattelig høy. Nå som jeg "trenger" en lettere spiller med mindre lagringsplass (og fysisk størrelse) så ser det fortsatt ut som om iPod Touch. Etter min mening så blir iRiver X20 og B20 nærmest parkert av iPod Touch. Sistnevnte tilbyr mye større og bedre skjerm, multitouch, en enkel browser og større lagringsplass.

 

Når skal kjøpe ny DAP så ønsker jeg en med stor skjerm, helst "touch-muligheter" og lagringskapasitet mellom 16 og 32GB. Størrelsesmessig så må jo dette selvsagt være mindre enn harddisk-baserte spillere. MTP - eller bare microsoft-protokollen vil jeg likestille med "krever ekstra programvare".

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Du vil selfølgelig si at ipod sikter seg inn på forbrukere som ikke har den fjerneste anelse av hva flac er, og som ikke trenegr det etc - som ikke vet hva mkv er og e bedre tjent med at itunes gjør ting for dem - og jeg er enig. Det jeg er uenig i er "Når det gjelder overføring av musikk og film, så er iPod et av de best støttede DAP'ene på markedet". Den er ikke det, den er veldig middelmådig og ganske langt unna de som leder dap markedet.

Om du omformulerer det til å gjelde ipods del av markedet - som er elkjøp kundene som ikke vet forskjell på mp3 og mp4 ELLER som ikke interesserer seg nok til å bry seg, ja da er det en annen sak. Sammenliknet med resten av elkjøp (dvs for det meste sansa e200 og creative zen v (plus), samt en og annen zen vision m som har veldig god videostøtte) så har ikke ipod verst støtte verken for video eller lyd

 

Ja, jeg er enig i at det mer mest gunstig hvis det ikke er nødvendig med noen form for programvare for å overføre musikk. Når jeg mener marked så snakker jeg om de store. Ta et søk i prisguiden, med kriteriene video, flashminne (8GB minimum), og Li-Ion. Prismessig er det kun Sandisk som klarer å ta opp konkurransen, og den stiller ikke bedre enn iPod på noen andre punkter.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Sant. Programvarestøtten er god for de som sortereer musikken etter ID Tags. Alle iPod-versjoner støtter USB Mass Storage device class, men er avhengig av programvare som oppdaterer databasen/registeret for at man skal få tilgang til musikk/filmer/bilder fra grensesnittet på spilleren. Alternativet hadde da vært at spilleren gjorde dette selv, under hver oppstart.

 

Faktisk så er det vel ingen spillere som gjør det for hver oppstart - de gjør det når de har vært koblet til en data og blitt oppdatert. tidsmessig sett tar det vel like lang tid, fordelen med at det gjøres av spilleren er vel kanskje at du kan overføre musikk, koble fra dataen og løpe av sted mens den gjør seg ferdig, men uansett: det beste her hadde vært en spiller som støttet begge metodene

 

Jeg vet ikke hva som er vanlig nå, men sist gang jeg kjøpte en mp3-spiller så var alternativet katalogbasert eller ID tag-basert navigasjon. Likevel så er dette mindre viktig for min del, altså ikke noe valget står og faller på.

Lenke til kommentar
Når det gjelder videoformater, så er det helt klart at Apple tenker profitt. De gjør det de kan for å få folk til å laste ned filmer/tv-programmer fra iTunes, og det er ikke vanskelig å skjønne at de derfor kun vil ha disse formatene. Hvis det åpnes for andre formater, så vil folk gjerne heller bruke de enn å laste ned fra iTunes.

9458891[/snapback]

Ja, Apple er utrolig flinke til å skvise penger ut av kundene sine. Med den nye iPod-serien så er man også, slik har forstått det, nødt til å kjøpe nytt ekstrautstyr hvis man ønsker f.eks video-ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Vel vi ser ut til å være mer eller mindre enige på alle punkter unntatt definering av markedet ;)

 

Selv så kjøpte jeg akkurat en PSP slim, fordi den kan brukes på nettet i forelesningssalene, gir god video i 480x272 og i tillegg har musikk og selvfølgelig spill. Ipod touch er egentlig en PSP med touchscreen istedetfor spill, i mmin oppfatnig, hvis du ser det grovt. PSP har større skjerm, er ikke så begeistret for pixeltettheten på ipod touch. Min mening er at 320x240 ikke skal brukes på skjermer under 2.5", og at 480x272 (eller x320 for den saks skyld) ikke burde brukes under 4.3". Selvfølgelig gir det bedre bilde, men skjemrne er allerede så skarpe med den tettheten at de like gjerne kunne utnyttet oppløsningen til å kjøre en større skjerm. Dog ser jeg jo problemet med ipod touch, da spilelren ville blitt betydelig større og, og enda mindre lommevennlig

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...