Gå til innhold

Tøffere for svenske fildelere?


Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke fokusere på å fjerne ekte kriminalitet?

9424804[/snapback]

Så tyveri er ikke "ekte" kriminalitet? For det er akkurat det som er temaet her. Piratene stjeler profittgrunnlaget til de som driver nettbutikker som selger musikk.

Nei, jeg syns ikke det er det helt store lovbruddet å ikke støtte folk som allerede har alt for mye penger.

9424804[/snapback]

Er du sikker på at det er iTunes som står bak dette forslaget? Det kan like godt være en kjede som selger CD-plater som gjerne vil utvide bedriften til også å selge musikk på nett, kan det ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så tyveri er ikke "ekte" kriminalitet? For det er akkurat det som er temaet her. Piratene stjeler profittgrunnlaget til de som driver nettbutikker som selger musikk.

 

Piratkopiering er slett ikke tyveri, men ganske enkelt brudd på åndsverkloven, eller "copyright infringement", som de kaller det over dammen. Greit å diskutere emnet saklig når man først skal gjøre det, og ikke skyte spurv med kanoner.

Lenke til kommentar
blah blah

9424804[/snapback]

 

Nemlig! Defor jeg ikke betaler skatt lenger :)

9424833[/snapback]

Dette blir litt OT, men det var litt av en sammenligning!!

Støtte folk som allerede har for mye penger - så du mener skoler, barnehager, osv. har for mye penger?

Snyltere som deg gjør meg kvalm.

9424865[/snapback]

 

var vel helst ment som en spøk iogmed at vi har et par tusen milliarder i olje baklommen... :roll:

Lenke til kommentar
<I en rapport som følger med forslaget heter det at ulovlig fildeling er stor hindring for utvikling av lovlige alternativer.

 

Er ikke denne litt vag? Er det ikke nettopp pga piratvirksomhet at lovlige alternativer blir mere ønsket.

9425109[/snapback]

Hadde det eksistert nettbutikker med like godt utvalg og minst like god kvalitet til en billig penge hadde mange færre piratkopiert. Faren min har mer enn god nok råd til å kjøpe musikken han hører på, men han er pirat av to grunner.

1: Han vil ha enkelte sanger på en miks-cd og gidder ikke styre med å rippe dem.

2: Det finnes ikke nettmusikkbutikker som leverer i god nok kvalitet. (Dersom man ser bort ifra allofmp3 med etterfølgere).

 

Om de finnes, drukner de i mye dårligere alternativer som bla. iTunes. Nå har vel iTunes begynt å tilby bedre kvalitet men de utelukker jo seg selv ved håpløs bruk av DRM og et urealistisk prisnivå.

Lenke til kommentar

Om man virkelig klarer å identifisere at det er ulovlig fildeling som foregår, så synes jeg det høres ut som et strålende forslag å avgrense disse fra nettet.

 

Ulovlig fildeling er, ja nettopp, ulovlig og bør derfor straffes. Å koble disse fra nettet høres ut som et godt preventivt forslag for videre ulovlig fildeling.

Lenke til kommentar
Ulovlig fildeling er, ja nettopp, ulovlig og bør derfor straffes. Å koble disse fra nettet høres ut som et godt preventivt forslag for videre ulovlig fildeling.

9425194[/snapback]

Og du tror ikke vanlige brukere vil lide for de økte utgiftene operatørene får dersom de må ha sitt eget "domstolsapparat"? Heldigvis ser det ut til at dette aldri går igjennom.
Lenke til kommentar
Ulovlig fildeling er, ja nettopp, ulovlig og bør derfor straffes. Å koble disse fra nettet høres ut som et godt preventivt forslag for videre ulovlig fildeling.

9425194[/snapback]

Og du tror ikke vanlige brukere vil lide for de økte utgiftene operatørene får dersom de må ha sitt eget "domstolsapparat"? Heldigvis ser det ut til at dette aldri går igjennom.

9425213[/snapback]

Hvor mye det vil koste å innføre og opprettholde et slikt system er nok for oss vanskelig å estimere. At "vanlige" brukere vil føle dette i form av økte abonnementsavgifter er nok sannsynlig, og helt på sin plass.

 

At nytteverdien kan forsvare kosten er jeg ikke i tvil om.

 

Er kosten hovedargumentet ditt for ikke å innføre et slikt system? Hvis det lar seg gjøre for en rimelig penge er det altså helt greit?

Lenke til kommentar
Ulovlig fildeling er, ja nettopp, ulovlig og bør derfor straffes.

9425194[/snapback]

Nå er vel "ulovlig fildeling" for en stor grad et begrep innført av bransjen. Det er vel en tendens til at bare det ropes "ulovlig" lenge nok så forventes det at det skal BLI ulovlig. Jeg tar i alle fall avstand fra en del påstander om "ulovligheter" som kommer fra den kanten.

 

Men over til noe helt annet. Dette vil bety at ISP i praksis skal kunne sitte å fradømme folk muligheten til å bruke internett. Jeg vil påstå at det for mange vil være en tøffere straff enn å miste førerkortet, og dette ansvaret overlates dermed til tilfeldige aktører i bransjen.

 

Og før noen sier "bytt leverandør", det er ikke ALLE som kan velge og vrake i leverandører.

Lenke til kommentar

Høyst sannsynlig vil dette lovforslaget bli slått ned, for det bryter mot svensk grunnlov.

 

De har tidligere prøvd lignende saker og de har også blitt slått ned, saken er at man er såpass beskyttet av svensk lov, dem har ikke engang lov og "sniffe" på IP'en din.

 

Det eneste som faktisk hjelper AntiPiratByråen (som alleredet er dømt for og ha piratkopiert innhold på hjemmesiden) er at Sverige har en lov som sier at ting ikke kan deles uten eiers samtykke, eller ett komplett verk som er kopi beskyttet.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke fokusere på å fjerne ekte kriminalitet?

9424804[/snapback]

Så tyveri er ikke "ekte" kriminalitet? For det er akkurat det som er temaet her. Piratene stjeler profittgrunnlaget til de som driver nettbutikker som selger musikk.

Nei, jeg syns ikke det er det helt store lovbruddet å ikke støtte folk som allerede har alt for mye penger.

9424804[/snapback]

Er du sikker på at det er iTunes som står bak dette forslaget? Det kan like godt være en kjede som selger CD-plater som gjerne vil utvide bedriften til også å selge musikk på nett, kan det ikke?

9424948[/snapback]

 

Det er ikke kriminelt i seg selv å "stjele" ett profittgrunnlag, skal man sette i fengsel fabrikkeiere som produserer sko, fordi de har stjlet profittgrunnlaget til skomakere?

 

Kopiering er heller ikke tyveri.

 

Men det er dog ulovlig, og bør derfor være en jobb for politiet, ikke ISPer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ideen er håpløs og direkte farlig.

 

Internett-tilgang er som det ble nevnt av noen her ofte viktigere enn førerkort. Jeg tipper at mange av oss her har helt kritiske ting som vi MÅ gjøre på nett, f.eks. drifting av nettsider osv. og at mange av disse prosjektene også er med på å drive inn vår egen inntekt som vi skal leve av. For ikke å nevne at i dagens samfunn er det jo så og si umulig å få gjort ting uten internett. Nettbanker, selvangivelse osv. osv. Det er helt utenkelig å gå tilbake til offline versjoner av alt dette.

 

Og skal da en tilfeldig internettleverandør uten noe skikkelig rettslig styring kunne dømme deg til å miste internett? Gjerne også med et par lobbyister fra plateseskaper i ryggen som tror du har gjort noe galt. Når det ikke blir noen rettsprosess og ingen bevis er påkrevd, så blir det jo fritt frem for plateindustri, MPAA osv. å beskylde hvem de vil uten frykt for represalier eller noen å svare til. Det har jo blitt vist i media et utall ganger at helt uskyldige (og døde også for den saks skyld) mennesker har blitt beskyldt for slike ting.

 

Det er helt galskap å gi internetleverandøren domsmakt, på lik linje med at det er idioti å gi MPAA politimakt.

 

Enten må man bli enig om at det er ulovlig, og da er det en sak for politiet, eller så må man bli enig om at det ikke er ulovlig, og da skal ingen blande seg inn. Vi trenger ikke noe outscourcing av poltiannsvar til amatører.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det neste blir vel at dette er en del av krigen mot terror...

 

Hvis man begynner å røre ved bittorrent kan man like gjerne rive ned all fiber fordi begge er en del av 'strukturen' som gjør det mulig å dele ulovlig materiale.

 

Jeg tror faktisk at dagens artister bør tilpasse seg den nye virkeligheten. Det gå f.eks an å tjene masse penger på konsertvirksomhet og det er flott med ekte livemusikk selv for fildelere (er det ikke de som kjøper mest materiale irl også?).

Lenke til kommentar

Sjekk itavisen.no

 

Nå er det tydeligvis også forslag om å legge annsvaret på ISP'ene slik at de står annsvarlig for brukerenes ulovlige bruk. LOL ! Det var vel kanskje den eneste ideen som kunne være dårligere...

 

Det hadde jo ført til at ISP'ene hadde gått inn i total nazi-mode med full sensur på alt i nærheten av fildeling eller copyright issues, samt blokkering av så og si alle porter utover port 80. Det hadde jo vært gøy ikke sant?...

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Også var det hvorvidt det er noen form for "lovbrudd" å laste ned spill, programvare osv fra nettet da. Er det ulovlig å laste ned å benytte seg av det allerede delte der ute?

Eller er det bare ulovlig å dele det ut?

9428509[/snapback]

 

I følge norsk lov opptil nylig var det ikke ulovlig å laste ned materiale med copyright, men det var ulovlig å distribuere det. Det er nå så langt jeg vet endrer slik at det også er ulovlig å laste ned slikt materiale.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...