Gå til innhold

Tøffere for svenske fildelere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke overraskende... de som har fremmet disse forslagene har kanskje politisk erfaring, men meget tydelig ingen teknisk bakgrunn og dermed heller ingen forståelse for hva en slik lovgiving faktisk ville resultert i.

 

Jeg tviler på at det er noe særlig risiko for at noe sånt for gjennomslag, men at det i det hele tatt er folk som forslår slikt er skremmende... Kanskje neste gang de får en glup idè, så leier de inn en IT-konsult... man kan ihvertfall håpe.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Det er estimert at rundt 10 prosent av alle svensker driver med fildeling av piratkopier.

 

Den var rett og slett god..Og ikke realistisk eller sant i det hele tatt..

Når jeg laster ned ting fra f.eks bittorrent så er det alltid mange svensker som er seedere og man får alltid ganske høy nedlastningshastighet fra de:-)

Lenke til kommentar
Kan de ikke begynne med å sperre fortau og veier for voldtekstforbrytere?

9424394[/snapback]

Jeg tror den sperringen heter fengsel.

9424957[/snapback]

Akkurat. Skal fildelere straffes, må det være etter gjeldende straffemetoder. Skal man stenge ute fildelere fra internett, altså der de opererer, bør man også hindre f.eks. voldtektsforbrytere tilsvarende. Likhet for loven. Poenget her er at man finner på egne rutiner for fildeling som er sterkt påvirket av markedsinteresser. Ja, man kan gjerne bruke alternative straffemetoder, men da får det være opptil politiet og det må gjelde for andre grupper også.

 

Sjekk itavisen.no

 

Nå er det tydeligvis også forslag om å legge annsvaret på ISP'ene slik at de står annsvarlig for brukerenes ulovlige bruk. LOL ! Det var vel kanskje den eneste ideen som kunne være dårligere...

 

Det hadde jo ført til at ISP'ene hadde gått inn i total nazi-mode med full sensur på alt i nærheten av fildeling eller copyright issues, samt blokkering av så og si alle porter utover port 80. Det hadde jo vært gøy ikke sant?...

 

-Stigma

9427750[/snapback]

Har egentlig litt sammenheng med det over... Hvorfor ikke la vegvesenet være ansvarlig for folk som kjører for fort? Eller ansvarlig hvis nevnte voldtekstforbryter er drosjesjåfør og voldtar en passasjer? Eller enda bedre: La oss straffe produsenten av finlandshettene som Nokas-ranerne brukte!

Lenke til kommentar
Svenske Internett-leverandører kan bli pålagt å kutte nettet til fildelere.

 

Les mer

9424306[/snapback]

 

Høres bra ut, muligt prisene på en film dropper godt om di hadde gjort dette verden over.

 

+ at di som lager filmene får mer penger i kassen til og kansje lage enda bedre filmer for :)

 

 

For jeg tenker di kjenner det veldig godt når en hau av vennene mine ivertfal laster ned filmer og ser di og skipper kino og lar ver og kjøpe den.

 

Di som frykte dette er bra folk som liker og laste ned og stjele filmer selv.

 

Men er nok kun for di som gjør det i stor skala som di skriver, altså sånne som har ftp servere og deler ut sikkert.

Endret av Digidice
Lenke til kommentar
Ikke overraskende... de som har fremmet disse forslagene har kanskje politisk erfaring, men meget tydelig ingen teknisk bakgrunn og dermed heller ingen forståelse for hva en slik lovgiving faktisk ville resultert i.

 

9429744[/snapback]

 

Helt enig.

 

Artikkelen sier ingenting om hvordan dette skal gjennomføres på noen måte, og med tiden burde nesten folk forstått at å nærmest sperre alt som har stor ned-og utlastingsrate er død prat..

 

Om dette paradoksalt nok skulle gå igjennom vil jo kanskje ISPene "tilby" VPN eller andre løsninger som gjør dataoverføringen kryptert for kundene. Bittorrent klienter har jo innebygget kryptering så vidt jeg vet?

 

Hvilke metoder skal benyttes? :lol:

 

latterlig...

 

Edit: etter hva jeg tenker må jo ISPene "gjette" til seg hva som er lovlig og ikke lovlig overføring og derav sperre disse. Eller rett og slett all data som ER kryptert? :lol:

 

Identifisere sprederne går vel kanskje på å finne de feteste fiberlinjer med utallige GB kryptert innhold overført hver dag.. eller?

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mange her som er imot dette forslaget? Greit nok at dette virker som en unaturlig oppgave for en ISP, men om vi ser bort ifra akkurat det punktet -er ikke intensjonen god? Ønsker dere ikke å begrense piratkopiering?

 

De fleste på dette forumet går i forsvarsposisjon når det er snakk om piratkopiering. Føler man seg truffet?

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så mange her som er imot dette forslaget? Greit nok at dette virker som en unaturlig oppgave for en ISP, men om vi ser bort ifra akkurat det punktet -er ikke intensjonen god? Ønsker dere ikke å begrense piratkopiering?

 

De fleste på dette forumet går i forsvarsposisjon når det er snakk om piratkopiering. Føler man seg truffet?

9434279[/snapback]

 

Nå er det vel akkurat dette punktet du nevner som folk i all hovedsak har protestert imot, og jeg skjønner ikke helt hva forslaget innebærer om man skal se bort ifra at det skal være en ISP-oppgave, hele frslaget går jo ut på det, det er allerede ulovlig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så mange her som er imot dette forslaget?

 

Vel, du gir selv svaret:

 

Greit nok at dette virker som en unaturlig oppgave for en ISP

 

All verdens gode intensjoner hjelper lite så lenge det materialiseres i slikt vås som dette forslaget. Dessuten synes jeg faktisk ikke intensjonen om å outsource politivirksomhet er spesielt god, men det er kanskje bare meg.

 

EDIT: Hehe, nei det er forresten ikke bare meg. Glemte i farten at flertallet av regjeringspartiene i Sverige allerede har sagt nei takk til forslaget :!:

Endret av Swe
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...