Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bensin vs diesel


DaJev

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tro meg, nye turbodiesel maskiner "drar"! ja faktisk mye bedre enn "vanlige" bensinmotorer som blir naturlig å sammenligne med....

 

Gikk fra 2.0 bensin til 2,0 diesel nå! Herlig!

 

Pluss, forbruk er mye lavere, og pris er litt lavere for drivstoff!

 

Men så koster gjerne diesel varianten av en bil 15-20000 mer....

Lenke til kommentar

At diesel er mer miljøvennlig er en myte som ingen har bekreftet. Alt går i teorier. Det som derimot ikke er tvil om er at dieselbiler er farlige for mennesker og andre pustende organismer i større grad enn bensinbiler. Dette kommer av partikler som kommer uti eksosen pga. urenheter i dieselen. Både drivstoffet og bilene har blitt bedre, men det er foreløpig om jeg ikke tar veldig feil, ingen dieselbiler som klarer å fjerne de farlige partiklene fra eksosen. Teorier sier at bensinbiler er mer skadelig for miljøet (kloden) i lengden enn dieselbiler (CO2). Dette er altså bare en teori, som aldri er blitt bekreftet.

 

Når det gjelder hvorfor så mange går over til diesel, så har nok det noe med avgifter å gjøre, samt det faktum at en dieselbil er billigere i drift enn en bensinbil generelt sett. For ikke lenge siden ble avgiftene på dieselbiler kuttet (pga. CO2-teorien) og dermed ble disse billigere enn tilsvarende bensinbiler.

Lenke til kommentar

I noen byer i USA har de innsett at diesel er MINDRE miljøvennlig. De får ikke kjøre inn i byene engang.

 

Og her har vi såvidt fått med oss at diesel er SUNNERE...

 

Akkurat som med egg. Ett år er det sunt, til neste år er det for mye kolesterol. Året etter får vi vite at egg er rikt på sunt kolesterol... Here we go again...

 

 

Naturfaglæreren lærte oss jo mindre molekylene er, dess mindre forurenser det. Det vil si at gass er sunnest, og tunge fyringsoljer (diesel ligger nærmest denne kategorien) forurenser mest.

 

Dieselbiler lager støv. Det er ikke bare CO2 som teller, det er støvet som gir folk astma.

Lenke til kommentar
I noen byer i USA har de innsett at diesel er MINDRE miljøvennlig. De får ikke kjøre inn i byene engang.

 

Og her har vi såvidt fått med oss at diesel er SUNNERE...

 

Akkurat som med egg. Ett år er det sunt, til neste år er det for mye kolesterol. Året etter får vi vite at egg er rikt på sunt kolesterol... Here we go again...

 

 

Naturfaglæreren lærte oss jo mindre molekylene er, dess mindre forurenser det. Det vil si at gass er sunnest, og tunge fyringsoljer (diesel ligger nærmest denne kategorien) forurenser mest.

 

Dieselbiler lager støv. Det er ikke bare CO2 som teller, det er støvet som gir folk astma.

9422547[/snapback]

 

La oss følge etter usa, de som er så smarte!

de tar ikke på seg sikkerhetsbeltet engang fordi de er redd for å brenne inne i bilen!

Lenke til kommentar
Dieselbiler har ofte større dreimoment enn bensinbiler!

jeg har 110hk diesel, som lett tar en annen 130hk bensin.

men, så var det vekt på bilene også da..

 

Er da en grunn til at lastebiler og traktorer oftest ikke har bensin

9423286[/snapback]

 

Du kan jo ikke si at din 110hk diesel lett tar en bil med 130hk, kommer ann på mange forskjellige ting en bensin motor med 130 kan gå mye dårligere enn en anen.

 

Trur ikke en 110hk diesel hadde slått den forrige bilen min med en søt liten 1.6l bensin på 124hk som gjorde 0-100 på 8.5sek og når det kommer til 100- å oppover i fart blir diesel biler skikkelige trege, har prøvd en Touran 170hk diesel og ble ikke sånn kjempe imponert når det kom til aks i høye hastigheter. 0-100 var da også en del tregere enn min gamle lille 1.6 bensin med bare 160nm. synes diesel biler føles som at de går mye bedre enn de egentlig gjør når man tar tiden på dem.

 

Og lasebiler og traktorer blir noe helt annet, da dette er motorer for trekkkraft og ikke fart

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Dieselbiler har ofte større dreimoment enn bensinbiler!

jeg har 110hk diesel, som lett tar en annen 130hk bensin.

men, så var det vekt på bilene også da..

 

Er da en grunn til at lastebiler og traktorer oftest ikke har bensin

9423286[/snapback]

 

Du kan jo ikke si at din 110hk diesel lett tar en bil med 130hk, kommer ann på mange forskjellige ting en bensin motor med 130 kan gå mye dårligere enn en anen.

 

Trur ikke en 110hk diesel hadde slått den forrige bilen min med en søt liten 1.6l bensin på 124hk som gjorde 0-100 på 8.5sek og når det kommer til 100- å oppover i fart blir diesel biler skikkelige trege, har prøvd en Touran 170hk diesel og ble ikke sånn kjempe imponert når det kom til aks i høye hastigheter. 0-100 var da også en del tregere enn min gamle lille 1.6 bensin med bare 160nm. synes diesel biler føles som at de går mye bedre enn de egentlig gjør når man tar tiden på dem.

 

Og lasebiler og traktorer blir noe helt annet, da dette er motorer for trekkkraft og ikke fart

9423469[/snapback]

 

det jeg sa var at min bil kjører fra en annens 130hk bensin

ikke at det skjer med ALLE biler

 

og sa jeg forresten at lastebiler og traktorer hadde diesel pga aks.?

nope...

Endret av spax
Lenke til kommentar
Tro meg, nye turbodiesel maskiner "drar"! ja faktisk mye bedre enn "vanlige" bensinmotorer som blir naturlig å sammenligne med....

 

Gikk fra 2.0 bensin til 2,0 diesel nå! Herlig!

 

Pluss, forbruk er mye lavere, og pris er litt lavere for drivstoff!

 

Men så koster gjerne diesel varianten av en bil 15-20000 mer....

9422531[/snapback]

 

Ja mulig pga din diesel har TURBO noe ikke din tidligere bensin motor ikke har.

Og selv om den har turbo er det ikke sikkert at den tar en lik bensin motor uten turbo i aks til 100

pga at den har mye dreiemoment er også pga turboen og høy komp, disel har mindre energi i seg en bensin. Mindre eksplosivt.

 

Hvorfor brukes diesel i lastebil, jo pga økonomi diesel har bedre smørning i seg, samt slikt motoren er satt opp trenger den veldig lite turtall=lite slitasje. pga diesel forbrukes via selve komp ikke tennplugg som bensin har moteren velig lavt turtall og veldig seig drag, ikke eksplosivt som bensin

 

Men det å kjøpe en gammel diesel bil er ikke alltid lønnsomt da det er dyrere reperasjoner hvis det skulle skje noe,, f.eks pris på en diesel pumpe er sinnsykt. Og utrolig trege.

I de senere åra har det blitt utviklet mange gode motorer pga dem ser at vi er mer opptatt av forbruk(økonomi) og miljø..

Lenke til kommentar
La oss følge etter usa, de som er så smarte!

de tar ikke på seg sikkerhetsbeltet engang fordi de er redd for å brenne inne i bilen!

9423278[/snapback]

 

Hurra for generalisering Spax! Hvor i alle dager har du dette surret i fra?

 

Nåværende regjereing har ved å stramme skruen i avgiftsregimet enda noen hakk har for alvor fått hjernevaska folk til å tro at Diesel er så miljøvennlig. Det skulle ikke forundre meg om dette også blir dyrt og farlig så snart "alle" kjører rundt i dieselbiler.

Endret av Dipstick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...