Gå til innhold

Lønn som itansvarlig.


Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å skifte jobb, og er fryktelig i tvil om hva andre folk med tilsvarende erfaring/utdanning har i lønn.

 

Jeg er dataingeniør(datateknikk) med 5 MS-sertifiseringer(MCSA), AIS på Hp, samt har et par andre sertifiseringer. Har 3 års erfaring i itbransjen med alt fra support til drifting...

 

Bedriften har rundt 60 ansatte med mange servere(kreves i bransjen de driver i). Arbeidssted er Osloområdet.

 

Finnes det noen itansvarlige som kan komme med en pekepinn på hva de tjener her? Ta med arbeidssted, utdanning/sertifiseringer, erfaring og størrelse på bedrift.

 

Lønnen jeg kommer til å begynne på er 380k i året... synspunkter?

 

/greigutt

Endret av greigutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes lønnen høres rimelig ut, men det er jo andre ting enn ren lønn som er med på å avgjøre det. Har du betalt overtid, hvor stor pensjonsinnbetaling, forsikringsordninger?

9435049[/snapback]

 

Ja, aner ikke, aner ikke. Kommer til å være innleid gjennom vikarbyrå første året. Får fast hvis jeg duger, tenker jeg. ;)

Lenke til kommentar
Jeg synes lønnen høres rimelig ut, men det er jo andre ting enn ren lønn som er med på å avgjøre det. Har du betalt overtid, hvor stor pensjonsinnbetaling, forsikringsordninger?

9435049[/snapback]

 

Ja, aner ikke, aner ikke. Kommer til å være innleid gjennom vikarbyrå første året. Får fast hvis jeg duger, tenker jeg. ;)

9441904[/snapback]

 

Varierer ganske mye fra bedrift til bedrift, og hvor i landet du jobber, oslo området gir som regel best betalt.

 

Husk bare på at man som regel tjener en del bedre som konsulent enn om man er fast annsatt. (og som konsulent har man som regel ikke overtidsbetaling, i allefall ikke om man har en timesats) forsikring og pansjons kan man ha, men ikke alle har det.

Endret av mortefos
Lenke til kommentar
Jeg tror du misforstår hva som ligger i uttrykket konsulent, man kan være konsulent OG være likevel fast ansatt, men da i konsulentselskapet. Konsulenter innleid gjennom vikarbyrå er som regel ikke faste ansatte.

9474118[/snapback]

 

har ikke missforstått hva som ligger i utrykket, man kan jobbe som konsulent på mange måter, fra selvstendig næringsdrivende, ansatt i konsulent selskap (fast eller på kontrakt), vikarbyrå osv.

 

men i dette tillfellet så snakket jeg om den bedriften som "greigutt" skulle jobbe i/være innleid til. og gikk ut fra at han mente fast ansatt i den bedriften utfra hva han skrev (og ikke i vikarbyrået, kan seff ha missforståt).

 

Men så vidt jeg vet er det vanligste når man jobber som konsulent er at man får en flat timesats og får betalt pr time man jobber, har selv hatt både feriepenger og overtidsbetaling og div andre løsninger som konsulent, men det var ikke regnskapsavdeling så veldig fornøyd med så måtte tilslutt gå over på en fast timesats.

 

alt er vel egentlig bare avhengi av hva man klarer avtale seg til (så kan man kalle det hva man kalle vil). men tviler vel litt på at såkalte vikarbyrå gir annet enn flat sats pr time, for jobber du ikke så tjener de ikke peng på deg, og når de e ferdige med deg så trenger de ikke tenke mer på deg (om de da ikke får deg leid ut på nytt igjen).

 

edit: kanskje litt usikker på om vikarbyrå gir bedre betalt enn man ville fått ved og jobbe for bedriten direkte.

Endret av mortefos
Lenke til kommentar
edit: kanskje litt usikker på om vikarbyrå gir bedre betalt enn man ville fått ved og jobbe for bedriten direkte.

9479953[/snapback]

 

min erfaring tilsier at det er ganske mye bedre å jobbe direkte i firmaet enn gjennom ett vikarbyrå.

 

De fleste jeg kjenner har gått opp 20-30k med å gå fra vikarbyrå til fast ansatt

Lenke til kommentar

Jeg har erfaring fra jobb via vikarbyrå, og har aldri hatt det slik du beskriver det mortefos. Feriepenger skal man ha uansett om man er via vikarbyrå eller fast ansatt i bedriften. Det er også vanlig å få overtidsbetalt for overtidstimer. Det står som oftest i kontrakten at all jobbing over 37,5t i uken regnes som overtid. Er man syk så får man sykepenger.

 

Jobber man som selvstendig næringsdrivende og leier seg selv ut, så er det noe helt annet. Da må du sette av penger til skatt, feriepenger og sykdom/forsikringer selv.

Lenke til kommentar
Jeg har erfaring fra jobb via vikarbyrå, og har aldri hatt det slik du beskriver det mortefos. Feriepenger skal man ha uansett om man er via vikarbyrå eller fast ansatt i bedriften. Det er også vanlig å få overtidsbetalt for overtidstimer.  Det står som oftest i kontrakten at all jobbing over 37,5t i uken regnes som overtid. Er man syk så får man sykepenger.

 

Jobber man som selvstendig næringsdrivende og leier seg selv ut, så er det noe helt annet. Da må du sette av penger til skatt, feriepenger og sykdom/forsikringer selv.

9480547[/snapback]

ok, har selv ikke erfaring fra vikarbyrå, så skal egentlig ikke påstå noe om disse, men overasker meg litt.

 

men i konsulentselskapet jeg jobbet i og de jeg kjenner (folk jeg jobbet samme med og kjenner ellers) som jobber som konsulenter har hatt det sånn det sånn. Og det var det jeg fikk beskjed om da de flytta meg over på fast sats (feriepenger inkludert)

 

"feriepenger" får man uansett, er bare snakk om hvordan du får det utbetalt/skatter av det, dvs du sitter igjen med det samme til slutt uansett.

 

selv tjente jeg veldig mye bedre (som konsulent) og var lovet mer om jeg ville fortsette (men måtte da flytte, noe jeg ikke ville), nå tjener jeg vel mere normalen. vet at (noen av) bedritene som "vi" (bedriten jeg jobbet i") jobbet mot hadde problemer med og få tak i folk (på fast basis) fordi alle vill jobbe som konsulenter fordi det betalte mye bedre.

 

jobbe fast har andre fordeler enn bare kr som man også må ta hensyn til da,

men for mitt vedkommene var det at jeg ikke ville flytte det som gjorde at jeg gikk over til "fast" istede for konsulent.

Lenke til kommentar

Jeg innbiller meg at du forbinder ordet "konsulent" med selvstendig næringsdrivende. Og det stemmer da i mange tilfeller at man har bedre betalt som selvstendig næringsdrivende. Mye av grunnen er fordi arbeidsgiveren din da slipper å betale masse forsikringer og dill og dall for deg, som summa summarium faktisk blir en god slump penger. Som selvstendig næringsdrivende må du også gjøre en god del ekstra arbeid, og er ikke sikret jobb. Man må som du sier, veie begge deler opp mot hverandre. De fleste finner ut at de vil ha fast jobb (gir trygghet, pensjonspoeng, sykepenger, forsikringer ++), mens andre trives som selvstendig næringsdrivende.

Lenke til kommentar

Litt offtopic her nå, men hva gjør egentlig en ITkonsulent? Studerer informasjonsteknologi og titter litt på jobber for å vite litt mer om hva jeg har i vente.

Har kun ett år igjen med skole nå så er det ut i arbeidslivet.

Ta feks en annonse jeg så på "karriere" seksjonen av hardware.no:

Driftkonsulent:

Oppgaver:

• Bidra i utbygging og utrulling av ny infrastruktur (Nasjonalt og Internasjonalt)

• Ferdig stille detaljert utrullingskonsept og migreringskonsept

• Oppbygging av maskinkonfigurasjoner på lokal site

• Konfigurering av brukerdata på lokal site

• Kvalitetssikring

• Dokumentasjon og rapportering

 

Wtf? Utrullingskonsept? Lokal site? Hva faen søker man på her?

 

Og en stilling som konsulentsjef:

Utfordringen passer godt for en motivert kandidat som har lyst til å bidra med å videreutvikle en aktør som har en dominerende posisjon i markedet. Rett kandidat ønsker samtidig å arbeide i et lite og dynamisk miljø med kort vei fra beslutninger til handling, hvor det stilles krav til kommunikative evner. Dette er en variert stilling med krav til kandidatens operative evner så vel som lederegenskaper.

 

Om jeg skulle søkt på jobb nå hadde jeg ikke hatt peiling på hva jeg hadde gått til.

 

Er det bare jeg som finner ITjobbannonser unødvendig forvirrende?

Lenke til kommentar

Første høres ut som potet. Kunden vil ha et nytt system, og du skal planlegge og sette opp nye løsninger. Typsik nye servere for nye applikasjoner, som erstatter gamle og løfter ytelsen slik at alt går på skinner for kunden. Med andre ord alt fra masse gøy serverlek til å konfigurere Office for sluttbrukere og forklare de hvorfor skrivebordsikonene ikke lenger ligger i samme rekkefølge..

 

Siste kan bety hva som helst, da det, om mulig, inneholde enda mer svada enn den første :)

Lenke til kommentar
Første høres ut som potet. Kunden vil ha et nytt system, og du skal planlegge og sette opp nye løsninger. Typsik nye servere for nye applikasjoner, som erstatter gamle og løfter ytelsen slik at alt går på skinner for kunden. Med andre ord alt fra masse gøy serverlek til å konfigurere Office for sluttbrukere og forklare de hvorfor skrivebordsikonene ikke lenger ligger i samme rekkefølge..

 

Siste kan bety hva som helst, da det, om mulig, inneholde enda mer svada enn den første :)

9538471[/snapback]

 

Ok, gleder meg litt til å søke på jobber om et års tid nå (Hvis jeg ikke blir kalt inn i armyn da :cry: ). Blir jo nesten som juleaften når man kommer på jobb og ikke aner hva man går til :D

 

Konfigurere Office hørtes ut som en slækk jobb! Litt kjipt å ha bachelorgrad i informatikk for så å jobbe med office. :nei:

Endret av discostu
Lenke til kommentar
Første høres ut som potet. Kunden vil ha et nytt system, og du skal planlegge og sette opp nye løsninger. Typsik nye servere for nye applikasjoner, som erstatter gamle og løfter ytelsen slik at alt går på skinner for kunden. Med andre ord alt fra masse gøy serverlek til å konfigurere Office for sluttbrukere og forklare de hvorfor skrivebordsikonene ikke lenger ligger i samme rekkefølge..

 

Siste kan bety hva som helst, da det, om mulig, inneholde enda mer svada enn den første :)

9538471[/snapback]

 

Ok, gleder meg litt til å søke på jobber om et års tid nå (Hvis jeg ikke blir kalt inn i armyn da :cry: ). Blir jo nesten som juleaften når man kommer på jobb og ikke aner hva man går til :D

 

Konfigurere Office hørtes ut som en slækk jobb! Litt kjipt å ha bachelorgrad i informatikk for så å jobbe med office. :nei:

9538529[/snapback]

 

du finner stort sett hva jobben i praksis betyr under intervjuet, evt så bør du finne det ut da hvis de ikke informerer deg om det.

 

edit: er MANGE som sitter med bachelor og gjør slikt, er vanskelig å komme rett inn i gode jobber, må ha noe erfaring før man får de gode jobbene

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Ok, gleder meg litt til å søke på jobber om et års tid nå (Hvis jeg ikke blir kalt inn i armyn da  :cry:  ).  Blir jo nesten som juleaften når man kommer på jobb og ikke aner hva man går til  :D

 

Konfigurere Office hørtes ut som en slækk jobb! Litt kjipt å ha bachelorgrad i informatikk for så å jobbe med office.  :nei:

9538529[/snapback]

Har julaften hver dag jeg :cool:

 

Og som generell driftskonsulent er det ofte mye rart man kommer borti av banale problemer!

 

PS; Office kan være ganske kult hvis du jobber litt avansert med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...