Gå til innhold

TEST: HP Compaq 6715b


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alle elever på skolen min fikk tilbud om å kjøpe en slik i år! Har bare testet den i ei uke nå, men førsteintrykket er bra :)

 

Men vi her vist en degradert versjon med 1 gig ram og radeon 1150 skjermkort

9417837[/snapback]

til skole arbeid hadde jeg greid meg med en pentium 3 ^^ og gammelt skjermkort, kanskje ett rage 128 mobil? :p

 

radeon 1250 er vell x700 i nytt navn?

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Å anbefale en pc som støyer er ikke bare slemt mot den som skal kjøpe den, men også mot alle andre som skal sitte på samme lesesal som vedkommende!

 

Et minimumskrav burde være at viften kun spinner opp under veldig hard belastnig. En vifteløs maskin ville være det beste.

 

At maskinen har 5400rpm HD burde også telle som et pluss på en lesesals-pc. Støynivået på tastaturet bude også vurderes. A drasse lader med seg på skolen er også utolig stress, så en batterilevetid lang nok til å vare en hel dag burde også være et krav.

 

Er så utrolig mange idioter som sitter rundt på lesesalene og forstyrrer alle andre med de billige plast-skrammel-pc-ene sine. Har mer enn en gang måttet gå pga bråk fra andres pc-er.

 

En 15" er vel heller ikke veldig bærbart, 10"-12" og <1.5kg er vel mer fornufig for en person som sansysnligvis skal opp og ned og rundt om kring med pc-en mange ganger om dagen.

Endret av 110kg
Lenke til kommentar
Å anbefale en pc som støyer er ikke bare slemt mot den som skal kjøpe den, men også mot alle andre som skal sitte på samme lesesal som vedkommende!

 

Et minimumskrav burde være at viften kun spinner opp under veldig hard belastnig. En vifteløs maskin ville være det beste.

 

At maskinen har 5400rpm HD burde også telle som et pluss på en lesesals-pc. Støynivået på tastaturet bude også vurderes. A drasse lader med seg på skolen er også utolig stress, så en batterilevetid lang nok til å vare en hel dag burde også være et krav.

 

Er så utrolig mange idioter som sitter rundt på lesesalene og forstyrrer alle andre med de billige plast-skrammel-pc-ene sine. Har mer enn en gang måttet gå pga bråk fra andres pc-er.

 

En 15" er vel heller ikke veldig bærbart, 10"-12" og <1.5kg er vel mer fornufig for en person som sansysnligvis skal opp og ned og rundt om kring med pc-en mange ganger om dagen.

9417923[/snapback]

 

Om man skulle fulgt alle disse kravene hadde de norske fylkeskommunene blitt særdeles fattige om de skulle kjøpt inn slike maskiner. En vifteløs maskin finnes det svært få av i dag, en av få eksempler er Fujitsu Siemens P7120.

 

En maskin som klarer en hel skoledag på batteriet er heller ikke spesielt enkelt å få tak i.

 

At maskinen bør være liten er absolutt et poeng, men dessverre koster disse små maskinene ofte mer enn det smaker, spesielt for studenter og elever med begrensede midler.

 

Om du tenker på denne testen angående en støyende maskin lurer jeg på hvor du så det? Som vi skrev i testen er maskinen stillegående under normal bruk, men at den kan støye når man presser den hardt. Om man sitter å spiller tunge spill på en lesesal eller et bibliotek er det nok andre ting enn støyen jeg hadde irritert meg over.

Lenke til kommentar
110kg: Lykke til med å finne en 12"-laptop med 8 timers batteritid ...

9418129[/snapback]

Jeg har en liten pc ja. Når den var ny så hadden den en reell levetid på ca 9 timer(tror det var 11 i teorien, men det er jo uvestenlig) når har vel det sunket til drøye seks, så det er på tide med nye batterier. Men jeg har vel hatt lykken med meg siden jeg fant den!

 

Om man skulle fulgt alle disse kravene hadde de norske fylkeskommunene blitt særdeles fattige om de skulle kjøpt inn slike maskiner. En vifteløs maskin finnes det svært få av i dag, en av få eksempler er Fujitsu Siemens P7120.

 

En maskin som klarer en hel skoledag på batteriet er heller ikke spesielt enkelt å få tak i.

 

At maskinen bør være liten er absolutt et poeng, men dessverre koster disse små maskinene ofte mer enn det smaker, spesielt for studenter og elever med begrensede midler.

 

Om du tenker på denne testen angående en støyende maskin lurer jeg på hvor du så det? Som vi skrev i testen er maskinen stillegående under normal bruk, men at den kan støye når man presser den hardt. Om man sitter å spiller tunge spill på en lesesal eller et bibliotek er det nok andre ting enn støyen jeg hadde irritert meg over.

9418165[/snapback]

 

Nå var det ikke fylkeskomunen som betalte min PC da, trodde heller ikke det var vanlig for studenter. (Mulig studenter er et mer omfattende begrep en jeg er klar over.) Men hvis det stemmer at at man får sponset en del av PCen betyr jo bare det at man kan ta seg råd til en dyrere enn modell enn det man hadde kunnet uten sponsing.

 

Det stod i testen at viften gikk en gang i blant, det er jo nesten værre med en vifte som spinner opp og ned. Øret er jo ekstra sensitivt for lydvariasjoner.

Lenke til kommentar

Nå var det ikke fylkeskomunen som betalte min PC da, trodde heller ikke det var vanlig for studenter. (Mulig studenter er et mer omfattende begrep en jeg er klar over.) Men hvis det stemmer at at man får sponset en del av PCen betyr jo bare det at man kan ta seg råd til en dyrere enn modell enn det man hadde kunnet uten sponsing.

 

Det stod i testen at viften gikk en gang i blant, det er jo nesten værre med en vifte som spinner opp og ned. Øret er jo ekstra sensitivt for lydvariasjoner.

9418351[/snapback]

 

 

En gang i blant er tross alt en gang i blant og ikke ofte, så det bør ikke være det store problemet på denne maskinen.

 

Fylkeskommunene deler ut bærbare til elever i den videregående skolen i stor stil i disse dager, om de skulle fulgt kravene dine hadde det ikke vært penger til så mye annet.

 

For studenter så er det også sjeldent at man har råd til å kjøpe maskiner til 15-20 000 bare for at den har en batterilevetid på en hel skoledag, veier under halvannet kilo og ikke gir fra seg noe betydelig med støy. Litt viftesus klarer man, og mange steder er airconditionanlegget mer støyende enn de bærbare maskinene.

Lenke til kommentar
radeon 1250 er vell x700 i nytt navn?

9417895[/snapback]

hvor har du denne påstanden fra?

 

Radeon 1250 - 966 poeng i 3DMark05

Mobility Radeon X700 - 2381 poeng i 3DMark05

 

om X1250 var ett forsøk på å resirkulere gamle grafikkbrikker vil jeg påstå at det er ett dårlig trekk å skru ned ytelsen med 60%...

 

Alle elever på skolen min fikk tilbud om å kjøpe en slik i år! Har bare testet den i ei uke nå, men førsteintrykket er bra :)

 

Men vi her vist en degradert versjon med 1 gig ram og radeon 1150 skjermkort

9417837[/snapback]

Om du har den Hordaland Fylkeskommune leier ut til elevene sine er denne såvidt jeg vet også utstyrt med svakere prosessor (Sempron 3000+).

 

Jeg har en liten pc ja. Når den var ny så hadden den en reell levetid på ca 9 timer(tror det var 11 i teorien, men det er jo uvestenlig) når har vel det sunket til drøye seks, så det er på tide med nye batterier. Men jeg har vel hatt lykken med meg siden jeg fant den!

hadde denne maskinen en pris som gjør den aktuell for en gjennomsnittlig student som har ett studielån på 80 000 som på ett år skal dekke utgifter til husvære, mat, transportbehov, skolebøker og andre utgifter til skolemateriell, og kanskje en festlig utskeielse en gang i blant (for de som liker sånt)?

 

Pøh, kjøpte en acer til 7 tusen kroner, mye mer for pengene..

9418661[/snapback]

link?

 

Virker som en utmerket studiepc for øvrig, bare så synd at den er totalt uaktuell for meg på grunn av de to USB-portene plassert foran til høyre. Forhåpentligvis vil min snart tre år gamle CL-56 holde koken en stund enda, har fortsatt ikke sett en eneste pc med mer gjennomtenkt og funksjonell portplassering enn denne...

Endret av ventle
Lenke til kommentar

6715b er av en annen kvalitet enn Acer 5613, men forutsatt at man får en slik "feilvare" med 7600-kort gir den naturligvis langt bedre ytelse enn 6715b. 6715b er da heller ikke laget for maks ytelse, men for å tåle ett liv på farten.

 

6715b har kortleser for SD, MS, MS Pro, MMC og xD, det skulle vel bli omtrent 5 i 1.

Endret av ventle
Lenke til kommentar
En gang i blant er tross alt en gang i blant og ikke ofte, så det bør ikke være det store problemet på denne maskinen.

9418421[/snapback]

Så å si alle HP businessmodeller med intel cpu kan viftestyres slik at de i praksis blir lydløse, jeg vet ikke om det også gjelder AMD maskiner. Hva angår størrelse så tror jeg at jeg hadde tatt en titt på HP Compaq 6510b i stedet. (14.1") https://prisguiden.no/product.php?productId=73829 Endret av mandela
Lenke til kommentar

HP leverer også en 6715b med Turion 1900, 1Gb ram, 120Gb hdd og forøvrig samme skjermkort og annet som Turion 2000 modellen har. Denne leveres med WinXP pro til en bidpris på ca. 6800,- (ink mva). Dropzone har de, men de selger kun til bedrifter.

De har listet opp en 6715s også med Vista som er enda lavere priset. Ca. 6000,-!?? (HP BigBang). Kanskje det er en følge av store leveranser til skolene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...