Gå til innhold

[Avsluttet emne]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Har ikke peiling på en løsning på ditt problem. Kan bare si at opplevde at en katt jeg hadde skiftet helt personlighet etter kasterering. Før operasjonen var den uberhankatt som aldri lot seg pelle på nesen. Etterpå kunne selv en liten trost mobbe kattedyret. :!:

Lenke til kommentar

Å oppmuntre eller trene hunden til å være mer agressiv mot andre ukastrerte hannhunder er hvertfall langt fra lurt. Kordan klarer du å kontrollere at han kun skal være litt mer tøffere og at han ikke kaste seg over alt av hannhunder for å ta de? Dette er ikke noe å vurdere engang.

 

Det du kan gjøre er å øke selvtilliten til hunden din. Det finnes flere måte å gjøre det på som f.eks la den vinne drakamper du har med den, rose den når han er flink og gi den masse oppgaver som han må løse og som du da roser opp i skyene når han utfører eller gjør riktig.

Lenke til kommentar
Å oppmuntre eller trene hunden til å være mer agressiv mot andre ukastrerte hannhunder er hvertfall langt fra lurt. Kordan klarer du å kontrollere at han kun skal være litt mer tøffere og at han ikke kaste seg over alt av hannhunder for å ta de? Dette er ikke noe å vurdere engang.

 

Det du kan gjøre er å øke selvtilliten til hunden din. Det finnes flere måte å gjøre det på som f.eks la den vinne drakamper du har med den, rose den når han er flink og gi den masse oppgaver som han må løse og som du da roser opp i skyene når han utfører eller gjør riktig.

9417742[/snapback]

 

Ordla meg kanskje litt hardt, mente selvfølgelig ikke å hisse han opp til å angripe disse hundene, men heller leke med de istedenfor å bli passiv og stillestående. Bør jeg gripe inn når de små hundene begynner å jokke? Bør jeg ikke gripe inn når de store hundene gjør det? (la han løse det selv, selv om han tydeligvis ikke gjør noenting) Jeg er veldig fersk til dette med hundeopplærling så alt av tips settes veldig pris på :)

 

Liker tipset om å øke selvtilliten, kunne gjerne tenke meg å høre om dette er et vanlig problem for de som har kastrert hannhund. Har du noen flere forslag til oppgaver som han kommer til å sette pris på? Per nå pleier jeg å la han vinne drakamper innimellom, kun hvis han jobber hardt nok for det. Vi bor i 5. etg og har en separat trappeoppgang som ingen bruker, så pleier å løpe ifra 1 til 5 med han. Masse ros når vi kommer helt opp og han slår meg på målstreken... eller mer ;)

 

Løper også en del med han, rundt sognsvann osv. Når han fullfører 3km med få stopp pleier jeg å gi han en godbit.

Lenke til kommentar
Er det lenge siden han ble kastrert? Grunnen til at kastrerte hanner ofte blir jokket på er at de blir sett på som "lette" å dominere av andre hunder, fordi de har svakere testosteronlukt enn de andre hannhundene, det er ikke det samme som at han utskiller samme lukten som en tispe i løp.

9417765[/snapback]

 

Ca. 3 mnd siden. Hm, takk for den opplysningen. Skummelt hvor simplifiserte dyrleger ofte er. Er det mulig å øke testosteronet? Evt. stabilisere det? Får man ZMA for hunder?

Lenke til kommentar
Er det lenge siden han ble kastrert? Grunnen til at kastrerte hanner ofte blir jokket på er at de blir sett på som "lette" å dominere av andre hunder, fordi de har svakere testosteronlukt enn de andre hannhundene, det er ikke det samme som at han utskiller samme lukten som en tispe i løp.

9417765[/snapback]

 

Ca. 3 mnd siden. Hm, takk for den opplysningen. Skummelt hvor simplifiserte dyrleger ofte er. Er det mulig å øke testosteronet? Evt. stabilisere det? Får man ZMA for hunder?

9417882[/snapback]

 

Hvorfor kastrerte du hunden din hvis du i etterkant vil øke testosteronnivået på hunden din?

Lenke til kommentar

Du har valgt å kastrere hunden din, noe som du ikke kan få omgjort, dermed er det din oppgave å se til at hunden din ikke blir mobbet, både av store og av små hunder!. Vet du at du har en hund som blir usikker av andre hannhunder som jokker, ja da holder du deg borte fra plasser hvor hunden din kan risikere å bli satt i en slik ubehagelig situasjon. Hold deg borte fra plasser hvor mange hunder blir sluppet på måfå, hunden din har tydelig vis ikke godt av det(noe som videre kan utløse aggresjon). Ta heller å oppsøk trygge hannhunder(og tisper) som hunden din kan leke og kose seg sammen med og få bygd opp selvtillitten sin.

 

Andre måter å bygge opp selvtillitten til hunden er spor, enkel problemløsning, enkle lydighetsøvelser og andre mindre seriøse øvelser. Pass hele tiden på at hunden din har mestringsfølelse, dette gir selvtillitt. Les litt om klikketrening, en snill treningsmetode som i mange tilfeller hjelper hunder med liten selvtillitt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jokking er ikke alltid for å dominere, spesielt ikke når hunder treffes tilfeldig på tur. Dersom de ikke-kastrerte hannhundene er selvsikre nok, så lar de vær å jokke, da faller slike ting som rangordning naturlig på plass. Men det kan allikevel skyldes andre årsaker, fordi det som sagt ikke er vanlig at hunder ordner seg slik på tur. Hunder som bor sammen, eller som er med hverandre ofte ordner som oftest rangsystem, men jokking for å dominere er fortsatt sjeldent. Rangordningen pleier å gå naurlig etter mest selvsikre/eldste individ.

Derfor kan det hende at de jokker pga stress, glede, usikkerhet eller de er vandrende hormonbomber. Be allikevel eieren til de andre hundene fjerne hundene sine med en gang de begynner å jokke på din. Det er ikke positivt for din hund å bli jokket på, og det er ikke positivt for de andre hundene å jokke. Jokking øker stress og er selvforsterkende, og dersom de lærer seg at jokking er "ok", så vil de bare gjøre det enda mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...