Gå til innhold

Western Digital harddisker dårlige?


sentence

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en del Western Digital harddisker igjennom min datakarriere, og alle har streiket mer eller mindre. I motsetning har de andre merkene jeg har eid vært problemfrie i årevis. De fleste Western Digital harddiskene har fått en syk pipelyd, antageligvis kulelagrene som har gått, og noen har streiket for godt. En slo seg av og på når den selv ville. Alle har i stor grad bråket som en tordenstorm både idle og under arbeid.

 

Derfor kjøpte jeg Western Digital kun for kødd når jeg kjøpte min nye maskin nå nylig. Harddisker er så billige at jeg gjorde det kun for å teste. Hva skjedde? Jo, visst faen begynner denne å streike også! Har begynt å lage høye kneppelyder under arbeid og får nå sin ufine pipelyd etter noen få måneder i bruk.

 

En venn av meg har Samsung harddisk og hører den verken idle eller under arbeid. Han har hatt den i snart to år uten noen problemer.

 

Nå begynner tålmodigheten min å ta slutt, så jeg vurderer å kaste den på dynga og kjøpe meg ny. Men hva mener andre Western Digital brukere her inne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nesten bare WD-disker (9stk.) og én samsung. Den eneste som sliter er samsungen. De eldste WD-en har stått på i 3,8 år totalt. (Det er IKKE hvor gammel den er. Det er hvor lenge den har hatt strøm og stått og spint). Denne fungerer fremdeles som en drøm.

 

Av alle Samsungene jeg har hatt har samtlige hatt problemer. Enten røket totalt eller nesten-havarert.

 

Dog har jeg lest MANGE tråder om dårlige/gode harddisker og det virker som om det egentlig ikke er noen som skiller seg ut. Det er alltid noen som ikke liker det ene merket og andre som liker det andre.

Lenke til kommentar

Kjøling er vel noe som har mer å si enn merka virker det som. Har en WD som har 5 år og snart 4mnd power on (aka i bruk) her, uten problemer. WD er vel eneste merket jeg ikke har hatt problemer med.

2xIBM deathstar i raid0 var ikke spesielt lurt (men kjapt til det ikke fungerte lengre), samme var 2 Samsungdisker som sto i raid5 som drepte raid5 arrayet. En dør, den andre dør under raid rebuild. Så holder meg unna samsung etter det. (Regner med det var 2 disker fra en dårlig batch)

Lenke til kommentar

Tja, har hatt diverse disker av forskjellige merker oppgjennom årene, men det var bare de to WD-diskene som tok kvelden før jeg hadde forventet (allerede etter ca 5-6 mnd oppetid). Begge to begynte plutselig å miste data samtidig som de utviklet merkeligere og merkeligere lyder.

 

Det er verdt å nevne at det gikk ca. 2 år mellom jeg kjøpte diskene (antagelig første i 2001 og andre i 03).

Lenke til kommentar

Har en 500GByte WD RAID versjon.

 

Jeg flyttet ned til Ålesund for og studere. Det jeg opplevde var at jeg mista oppstarts greierne på hardisken.. Men tror ikke det var turen sin feil. Men i alle fall da jeg "ristet" på hardisken (sidelengs. oppned) Da tror jeg hørte hodet gå over disken. Dette gjorde ikke Samsungdisken...

 

Men etter en reinstall så var alt der som før (andre patisjonen).

 

PS: Jeg hører en kraftig smell i WD hardisken når han slår seg av. Hva er dette? Hodet som går til hvilemodus? Eller noe annet? Skikkelig kakk høres det ut som...

Lenke til kommentar

Jeg har:

1 stk WD Extreme Lighted Drive

2 stk WD Elements

1 stk WD MyBook (svart med blått lys, Premium?)

4 stk WD Caviar.

 

Har ikke hatt noen spesielt store problemer med noen av de, med unntak av "pirkesaker" ELD som blir overopphetet en gang i blant, og det kommer "unrecognized USB device" pop-up ved klokka (fikk panikk den første gangen dette skjedde).

Har også merket at Elements-diskene blir velidg varme under speilingprosessen men til den prisen (under 1k for 500GB) så burde man nesten regne med det.

 

Per dags dato er det bare 2 av mine 15 disker som har sluttet å fungere, 1 WD Caviar som var halv-herpa da jeg kjøpte den brukt på TG, og en Seagate Barracuda som døde samtidig som stømforsyninga luktet svidd (fant aldri ut hva som forårsaket det).

Lenke til kommentar

Har hatt en god del WD-disker, bare to av dem tok kvelden. Nå har jo ingen produsenter 100% feilfrihet, så noen er vel uheldige og får mandagsvarene, mens andre er heldige og aldri får dem. Har en Samsung som har virket fint siden jeg fikk den for 3 år siden og en Seagate, men sistnevnte bruker jeg ikke akkurat nå.

Lenke til kommentar

Jeg har nok vært utrolig heldig når det gjelder hardisker. Har vært PC-bruker i 25 år og opplevde min første harddiskkræsj i sommer. Man blir litt slapp med backup av slikt, så heldigvis begynte den å småfuske litt til å begynne med, slik at jeg fikk reddet innholdet over på en ny harddisk før den døde helt. Det var forøvrig en 3 år gammel Samsung-disk.

 

Utover dette har jeg ikke hatt noen problemer med noen harddisker fra Hitachi, Maxtor, Samsung, Seagate eller Western Digital.

Lenke til kommentar
Har hatt 15 - 20 stk disker gjennom min tid som PC bygger. Har kun benyttet Seagate disker, har aldri hatt problemer med diskene av noe slag.

 

Kommer fortsatt til å forholde meg til Seagate. :thumbup:

9437146[/snapback]

 

Fattern kjøpte seg en Segagate harddisk med ca 5-6Gbyte back in 1998. Det var litt småheavy da.

 

Og jeg har nettopp her i sommer tatt backup av den for første gang.

Skjekka S.M.A.R.T. Og den var i Topp stand. Og den har ikke blitt brukt siden 2003/2004... God levetid uansett. Ingen problemer da.

Men litt lite brukt kanskje... (har ikke skjekka kjøretiden(vis den har mulighet for det)).

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar

Jeg har selv 4 WD sata disker og de funker helt fint...Med andre ord ingen problemer..

Tror nok det at folk som har mye problemer med disker er folk som er uheldige med disken sin eller at de rett og slett ikke kan behandle harddisker..

 

Jeg behandler diskene mine veldig forsiktig,uansett hvilket disk eller merke det er..

Endret av Scortech
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...