Gå til innhold

Ny prosessor "AMD ATHLON 64 3800+"


Benris

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror jeg går for en "Intel Pentium D 820" Jeg da.

 

9414485[/snapback]

 

Faktisk betyr ikke Ghz så veldig mye. F.eks yter Intel Pentium E2160 en god del bedre en Intel Pentium D 820, selv om den bare er på 1,8 Ghz, og den er faktisk billigere. Den er knapt dyrere enn en AMD A64 med samme ytelse.

 

Men det viktigste er om HK ditt kan ta denne CPU-en. Selv med samme sokkel, støtter ikke HK nødvendigvis alle CPU-er. Tror det bør gå bra på ditt, i og med at Celeron 420 er en relativ ny Celeron CPU (av "Conroe-L" serien). Men finn ut hvilket HK du har, enten ved hjelp av cpu-z, SIW eller SiSoft Sandra. Da kan du sjekker med en av nettbutikkene om du kan bruker E2610, eller spørre her.

Lenke til kommentar
Noen som vet om Intel Pentium D 820 passer i mitt hovedkort? :dontgetit:

Det er viktigere for deg med flest mulig GHz i stedet for en bedre prosessor :roll:

 

Du har alerede en "Conroe" prosessor, hvorfor da kjøpe en ny med utdatert teknologi? (D 820). Du sier selv du har liten peiling, hvorfor ikke da høre på folk som har peiling?

 

Kjøp Intel Pentium E2160. Nei den har ikke over 2GHz klokkefrekvens, men yter mye bedre en den du har nå, og er billigere en D 820.

Lenke til kommentar
Her er resultatene ifra Cpu-z.

 

Noen som vet om Intel Pentium D 820 passer i mitt hovedkort? :dontgetit:

9414838[/snapback]

 

Du er "steindum" om du kjøper D 820 og ikke E2160. E2160 yter fra 5 - 30 % bedre enn D 820 til lavere pris. Ghz betyr svært lite i dag, en 1,6 Ghz CPU kan yte mer enn en 3,2 Ghz avhengig av type.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

"You have the right to remain silent. Anything you say may be used against you in the court of law" (Court=diskusjon.no). :)

 

Trådstarter:

Du har en "ferdig-PC", - Packard Bell, - med en råbillig, grei CPU.

Du må først sjekke supportsiden (hvis de eksisterer) for din PC, for å sjekke hvilke oppgraderings-muligheter du har.

Og det gjør det.. tok meg 10 sekunder å finne denne info :roll:

Trolig kan du sette inn flere varianter av Core 2 Duo, ihvertfall de med FSB=200 (dvs. 2140, 2160, E4300, E4400, E4500).

Men det er ikke så viktig.

Dine dårlig FPS i spill skyldes heller det integrerte skjermkortet - ATI X1100.

Kjøp heller ett greit skjermkort f.eks. ATI X2600Pro/XT til under kr.1000.

 

PS.

Det er greit å innrømme at man ikke vet så mye, men det får da være måte på. :)

Det du "maser om" her i tråden betyr i praksis å bygge seg en ny PC. :D

Lenke til kommentar

Hmm, jeg trodde CPU skulle hjelpe på fps..

 

Men hvis et skjermkort på 512MB hjelper mer så kjøper jeg heller det.

 

Men, broren min kjøpte en Acer pc med samme specs som min.

Den hadde alt likt bortsett fra at han hadde 2.0 ghz prosessor og Nvidia GeForce 256mb.

Siden jeg har 256 MB også, tenkte jeg det var på grunn av prosessoren at han fikk 70-100 fps i Source.

Endret av nfsu_2
Lenke til kommentar
Jeg vil ikke oppgradere CPU og skjermkort.

 

Finnes det et bra kort til ca 500 kr?

Som går bra med min nåværende prosessor?

9415627[/snapback]

 

HD 2600 PRO er vel det nærmeste du kommer fem hundre kroner og som fortsatt er noe vits å kjøpe. Ville heller lagt i litt mer penger og kjøpt et X1950 PRO med MYE bedre ytelse.

 

Edit: Lagt til link

Edit 2: Tror nesten trådstarter kødder med oss....

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Edit 2: Tror nesten trådstarter kødder med oss....

9416082[/snapback]

 

Kan nesten se slik ut. :)

 

Eller en av de (få forhåpentligvis) som tror antall Mhz for CPU og antall MB Ram på skjermkort er "critcical successfactor" for ytelsen (i spill).

 

Han insisterer altså på å kjøpe ett "kort" (antar det betyr hovedkort) for å kunne bruke den samme CPU'en i den tro at det vil gi bedre ytelse.

Til tross for våre velmente råd om at ett nytt skjermkort (heller ikke det dyreste) vil gjøre underverker. :)

 

"Lost case?" :ohmy:

Lenke til kommentar

Jeg ble egentlig bare så forvirret siden alle sa kjøp det og kjøp det.

Og ingen har sagt at mer mhz ikke nødvendigvis betyr mer ytelse til meg før.

 

Nå har jeg forstått det.

Tror jeg kjøper meg et slikt "Sapphire Radeon X1950 Pro" da.

Men er det noe slags ting jeg må sjekke for å finne ut om den passer?

Eller passer alle skjermkort i alle maskiner?

Endret av nfsu_2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

OK, så trådstarter har vært utsatt for "ekspertpåvirkning" (not). :)

Ikke rart du blir forvirret da... når noen foreslår å bytte ut ett S775 hk med ett AM2 hk (+ single core). I ett *ferdig-system*/OEM-PC :roll:

Om X1950Pro passer er ikke sikkert.

Det PB-kabinettet ser ut til å romme m/Atx hk og det kan være trangt for ett laaaangt PCI-E skjermkort.

Kjøp heller ett X2600Pro. Det gir (god) nok ytelse og er billigere. Omtrent alt av skjermkort du kan putte i det systemet vil gi en klar "boost" ifra det integrerte grafikk-"kortet" på hk'et.

Lenke til kommentar

Du bør sjekke om maskina har PCI-express port. Det er det sporet man skal sette skjermkortet i. Det sporet ser ut som det som heter PCIe x16 på bildet:

 

http://www.viaarena.com/images/articles/pcie%20002.jpg

 

Når kortet er satt på plass skal du trykke <del>-tasten i sekundene etter at du har trykket på på-knappen på maskina. Da kommer du inn i et konfigurasjonsområde som heter Bios. Der skal du velge "first display device = PCIe". Så trykker du lagre og exit. Da starter maskina på nytt på vanlig måte.

 

Så kobler du skjermen på utgangen til det nye skjermkortet. Se bak maskina så skjønner du.

 

Når windows har startet så setter du inn CDen som følger med skjermkortet for å innstallere driveren til skjermkortet. Det må til for at skjermkortet skal fungere skikkelig.

 

Ellers så vil jeg anbefale deg å huke tak i din lokale datanerd for å han til å overvære oppgraderinga og evt. komme med råd og tips til hvordan man gjør det og evt løser småproblemer under veis.

 

Hvis du har lyst til å sette deg litt mer inn i hvilke datakomponenter som er bra og dårlige så vil jeg anbefale deg å lese litt tester på nettet. F.eks her på hardware.no.

 

Her er noen artikler om bygging av PC du kan starte med. Lykke til :thumbup:

PC-kjøp i praksis Del 1

PC-kjøp i praksis Del 2

PC-kjøp i praksis Del 3

Lenke til kommentar

Takk, de siste svarene har vært de mest fornuftige.

 

Nå skjønner jeg mye mer og takk Simen1 skal sjekke om jeg har PCIe inngang.

Men siden dette blir mer og mer offtopic skal jeg heller finne meg veien inn i skjermkort avdelingen. Da dette egentlig skulle handle om prosessorer.

 

Har fått en del fornuftige svar men de fleste motsa hverandre. :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...