Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Jeg ble nå innkallt til intervju i midten av april, så jeg har 6 uker på å skaffe meg en god side å vise meg fra... :)

Lykke til på mandag, jokke72, la oss håpe at det er mer enn et kull som skal i gang i september.

 

Det er nok bare ett kull i september, men de skal ta inn november og desember-kullene også. Slik har ihvertfall jeg forstått det. Og kanskje 2009-kull også, om det er mange kvalifiserte søkere...

 

Om du ikke vil vente til midten av april er det bare å sende en mail og gi beskjed om at du gjerne tar en tidligere plass om noen skulle melde avbud. Jeg fikk byttet fra 3.april til 10.mars dagen etter at jeg sendte mailen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ble nå innkallt til intervju i midten av april, så jeg har 6 uker på å skaffe meg en god side å vise meg fra... :)

Lykke til på mandag, jokke72, la oss håpe at det er mer enn et kull som skal i gang i september.

 

Det er nok bare ett kull i september, men de skal ta inn november og desember-kullene også. Slik har ihvertfall jeg forstått det. Og kanskje 2009-kull også, om det er mange kvalifiserte søkere...

 

Om du ikke vil vente til midten av april er det bare å sende en mail og gi beskjed om at du gjerne tar en tidligere plass om noen skulle melde avbud. Jeg fikk byttet fra 3.april til 10.mars dagen etter at jeg sendte mailen :)

 

Så det er muligheter for att de tar inn til flere kull, eller er det bare noe vi tror?

 

Uansett, er det noen som har noen nøkkel ting som de er ute etter på intervjuet? Det er jo rett og slett livsviktig å komme seg videre... Psykotesten er det ikke så mye man får forberedt seg på har jeg skjønnt? Eller er det nøkkel ting her også... !?

Lenke til kommentar

Vær deg selv på intervjuet og ha en god holdning til sikkerhet.

 

Ikke prøv å være verdensmester eller ha en "jeg vet alt" holdning.

 

Men for å si det rett ut, dette er folk som har erfaring fra å intervjue mange hundre søkere i året, så de ser det ganske å kjapt om du går videre eller ikke.

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar
Så det er muligheter for att de tar inn til flere kull, eller er det bare noe vi tror?

 

Mer eller mindre garantert. De skal ha inn to kull i år etter september (minst 6 kull pr. år), om de skulle ha separat søking til disse ville ny søknadsfrist ligget ute for lengst. Hva er vitsen med å kjøre en slik stor prosess med mange hundre søkere hele 6 ganger i året ? 1-2 ganger er mye mer rasjonelt.

 

EDIT: Jeg snakket jo med skolen på telefon om dette også, da de ringte og ga meg ny dato. Alle som er kvalifisert, dvs. kommer igjennom intervju, arb.psyk.test og legetest får visstnok plass. De fyller mao. opp de kullene de har folk til. Noen faller alltid fra før de begynner, så havner man langt bak er det håp om å få begynne tidligere alikevel.

Endret av jokke72
Lenke til kommentar

Det gikk veldig bra!

 

Skal inn på arb.psyk.test til fredag :whistle:

 

Det startet med infomøte 08.15, gruppa var på 20 personer. Generell info om jobben som lokfører, hvor mange førere de forskjellige selskapene har, framtidig behov osv.

 

Deretter fikk vi tid for intervju, fire og fire med 45 minutters mellomrom. To ble tatt inn samtidig, i hvert sitt rom. Jeg ble intervjuet av to stk, regner med at det var to på det andre rommet også. Helt greit intervju, veldig hyggelige folk, ikke noe å være redd for. Karakteriser deg selv, fortell om dine styrker og svakheter osv. Innlevering av passfoto (husk dette...).

 

Pass på datoen også, det kom en i dag som egentlig skulle inn i morgen og trodde det var den 11. i dag :ermm:

 

Etter intervjuet får man utdelt en bunke papirer der det bl.a står når man skal ta arb.psyk.test om man kommer videre. Deretter er det bare å vente på telefon, den kommer naturlig nok etter at alle intervjuene er ferdig. Jeg fikk min omtrent 15.30.

 

Antall søkere totalt er ca. 600, omtrent 400 blir tatt inn til intervju. Strykprosent i snitt på arb.psyk.testen er ca. 40%, men mye høyere (ca. 70%) hos interne søkere (konduktører, flytogverter osv.). De regner med å fylle opp minst 3 kull, men det kan bli flere. Hørte noen nevne mulighet for ennå et kull i høst også, men har ikke noe mer konkret på dette. Over påske er det visstnok hele 80 stk. ute på øvelseskjøring...

 

Var det flere her som var på intervju i dag ?

 

EDIT: Det er også prøving av uniform for å finne riktig størrelse.

Endret av jokke72
Lenke til kommentar
Jokke :

 

Rent praktisk spørsmål ; Når var dere ferdig for dagen ?`

 

Skal nemlig på jobben senere på dagen .-.

 

Jeg var ferdig 11.00 men siste intervju var 14.15 så det varierer veldig. Noen var ferdige 09.30. Anbefaler at du tar kontakt ja, og ber om å bli tatt tidlig. Tror de er ganske fleksible, det er jo ganske mange som har jobb fra før...

Endret av jokke72
Lenke til kommentar
Gratulerer Jokke. du har kommet et skritt videre.

jeg skal på interjuv 25apr og arbidpsyk. 28april. er veldig spent.

hva er alderen på de som var på interjuv?

 

25. april ja, såpass sent. Men med 400 å intervjue og 20 i slengen tar det jo noen dager...

 

Alder var fra i begynnelsen av tyveårene til i begynnelsen av femtiårene. Det var mange i klassen 30-45 eller deromkring. Dessverre svært dårlig kjønnsfordeling, 100% mannfolk ;)

Endret av jokke72
Lenke til kommentar
Da var Jernbaneskolen unnagjort for min del :) Blir plass til en av dere da vettu. Det er usannsynlig godt å være ferdig med alle eksamenene og stå der med vitnemålet i hånda. Lykke til, alle sammen :D

 

 

Grattis Breisyn! Velfortjent! :)

 

Må si jeg gleder meg veldig til å bli ferdig sjøl, selv om skolen er bra og inneholder mange artige dager. Men jeg kjenner at suget etter å kjøre tog har meldt seg! ;)

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Kom igjen folkens. . Ikke vær trauste med informasjon .

 

 

Fortell oss dødelige hvordan det gikk og hva de spurte ?

 

SKal dit på torsdag og kommer da med en rapport selv.

 

YES! Ett skritt videre for meg også.

 

Da gjennstår arb.psykologisk test.

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i att intervjuet bare var en formalitet, syns de kjørte meg relativt godt på inervjuet!

 

Men de skal ha for att de var flinke, og veldig hyggelige da :-) Et godt tips vær ærlig, hvis ikke vil man snuble i sine egne bløffer under intervjuet.

Lenke til kommentar

Da har jeg også kommet meg videre til neste steg.

 

Intervjuet var ikke noe formalitet og de var ganske røffe og rett frem. Kanskje det er avhengig av hvem du får men disse to karene var veldig rett frem og spurte og gravde. Det er på en måte jobb intervjue bare enda grovere . Anse det som om de skulle ansette deg i en direktør-stilling .

 

Har man noen hull i CVn så bør man kunne forklare hvorfor, og har man mye fravær på VGS så vil de være veldig interessert i det også. Karakterer ser de også på og har du svake karakterer i et eller anna fag så vil de vite hvorfor.

Også er de også veldig opptatt dine holdninger til sikkerhet, og akkurat den biten er det bedre å overdrive på en noe annet.

 

Konklusjon: Vær ærlig og ikke lek superman.

 

Men jeg trodde ikke at jeg skulle komme videre utefra det inntrykket de ga meg.

 

Nå gjenstår den harde biten og det spørs om jeg ikke faller derfra, men tiden vil vise. 31 mars er den skjebnesvangre dagen.

 

Helsetesten burde for min del gå greit , siden jeg sist tok en likedan i november.

Lenke til kommentar
Da har jeg også kommet meg videre til neste steg.

 

Intervjuet var ikke noe formalitet og de var ganske røffe og rett frem. Kanskje det er avhengig av hvem du får men disse to karene var veldig rett frem og spurte og gravde. Det er på en måte jobb intervjue bare enda grovere . Anse det som om de skulle ansette deg i en direktør-stilling .

 

Har man noen hull i CVn så bør man kunne forklare hvorfor, og har man mye fravær på VGS så vil de være veldig interessert i det også. Karakterer ser de også på og har du svake karakterer i et eller anna fag så vil de vite hvorfor.

Også er de også veldig opptatt dine holdninger til sikkerhet, og akkurat den biten er det bedre å overdrive på en noe annet.

 

Konklusjon: Vær ærlig og ikke lek superman.

 

Men jeg trodde ikke at jeg skulle komme videre utefra det inntrykket de ga meg.

 

Nå gjenstår den harde biten og det spørs om jeg ikke faller derfra, men tiden vil vise. 31 mars er den skjebnesvangre dagen.

 

Helsetesten burde for min del gå greit , siden jeg sist tok en likedan i november.

 

31 MARS er dagen ja!

Lenke til kommentar

Haha, kjenner til det der. Jeg snubla totalt i et jobbintervju der de begynte å spørre om hvorfor jeg hadde hull i CV'n på flere måneder her, ett år der. Var ikke forberedt på sånt, så jeg begynte å rote med å prøve å huske hva jeg gjorde, og da spurte de hvorfor jeg ikke hadde søkt jobb, om jeg er passiv og lat. Det ene året kunne jeg faktisk ikke svare noe på, da jeg stort sett bare satt hjemme og deppa et helt år. Visste ikke hvor mange studiopoeng jeg hadde heller. Så jeg fikk ikke den jobben :p

 

Det er veldig lett å være over-eplekjekk og "verdensmester" på intervju, men også husk at de som intervjuer ofte er trent opp i å oppdage sånne folk ganske fort.

 

Og det er jo klart, de vil jo ha folk inn på skolen som de mener vil klare å bli sjåfører etterpå, alt annet er jo bortkastet tid og ressurser for skolen sin del, om folk dropper ut etter 3 mnd f.eks. eller bare slacker gjennom hele året og stryker på eksamener.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ja! Da var testen unnagjort!

 

Får ikke svar før på mandag, men den var egentlig ikke så vanskelig som jeg trodde. Har en relativt god følelse.

 

Hadde ganske god tid på de fleste av oppgavene unntatt to, så jeg fikk som regel dobbeltsjekket det meste. Svarte på praktisk talt alt, med unntak av de 4 nederste linjene på den oppgaven med store og små tall i et rutenett. Det er visst ingen som noensinne har blitt ferdig med den...

 

Første stresstest med fargeblyantene gikk relativt ok følte jeg, den siste med ludobrikkene var veldig grei. Maks var 45 poeng, og jeg klarte 42 i første runde og alle 45 i siste runde :D

 

Fysikk og matteoppgavene var IMHO til tider veldig enkle.

 

Det var ingen som ga seg underveis i min gruppe, som nå talte 14 personer. Dog var det definitivt noen som slet.

 

Vi holdt på i ca. 5.5 timer med to små og en lengre pause.

 

Ellers er jeg enig i at intervjuet ikke var plankekjøring, de spurte meg ut om mye rart. Antar de tar seg råd til å sile litt mer på intervjuet nå som det er så mange søkere.

 

Nå er det bare å vente på telefon på mandagen, og evt. håpe på en snarlig legetime. De første plassene blir visst fordelt i midten av april...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...