Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

 

Er det noe annet en trafikkreglene for jernbaneverkets nett ein kan begynne å lese på for å få ein best mulig start?

 

Som tmp79 sa så trenger man ikke å lese før skolen starter. Gjorde ikke det selv heller, men om du gjør det så gir det deg en lettere start ihvertfall :)

 

Det man skal igjennom før første eksamen er litt trafikksikkerhet, litt elektro, litt bremser og litt loklære (læren om tog).

Bremser husker jeg vi fikk mye spørsmål om som vi ikke hadde lært, men vi ga ihvertfall tilbakemelding på det, så får en se om det er fjernet innen du/dere skal opp i den eksamen. ;)

 

Nå er det vel bare trafikksikkerheten som er godt dokumentert på nett, så det er derfor jeg la ut link til TJN tidligere.

 

Men som sagt tidligere, en trenger ikke å lese før skolestart. De er flinke til å lære opp alle i fagene så lenge du følger med og engasjerer deg på skolen, samt leser hjemme.

Endret av norlyset
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Bare et innspill:

 

Som sagt mange ganger tidligere på forumet, men ikke kan gjentas for ofte:

Kjøp sko som er gode å gå i. Vær sikker på at de er gode å gå i.

 

Du skal stå og gå mye igjennom studiene, og har du sko som ikke er gode så vil disse dagene bli ekstremt lang

Helt riktig! Det er noen som blir enormt plaget av gnagsår etter noen timer med dårlig tilpasset sko .

Så velg gjerne billig men vær sikker på at de er behagelig. Det blir mange timer gåing med disse skoene i løpet av studien.

 

 

Nok et spørsmål om disse verneskoa :p

Er vernesko en del av uniformen til lokførere i nsb/flytoget, eller er det bare studentene som skal ha det under opplæring uansett praksissted?

 

Uansett, noen som vet om man kan benytte vernesko av typen "stallsko" med stålkappe? Eller er det forskjell på vernesko og vernesko? De er i sort lær, så veldig nøytrale/greie til uniform.

Lenke til kommentar

Som student er du i teorien ansatt i Jernbaneverket og her er det krav om vernesko. Lokførere i Nsb og Flytoget har ikke krav om dette og bruker sjeldent vernesko på jobb.

 

Kravet til skoene du trenger på skolen er at de skal være sorte.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Er det noen krav til personlig helse? Jeg vil ikke si at jeg er særlig lat, eller usunn, men jeg er uheldigvis litt overvektig (I følge http://www.bmi-kalkulator.no/ ligger jeg rett mellom fedme, og fedme klasse II).

Har ikke funnet noe i helseforskriftene, men jeg regner med at de nesten har noe krav her.

Det har nok ingenting å si om du er litt overvektig, såfremt du ikke har diabetes! :)

På helsetesten sjekker de om du har diabetes (urinprøve). De måler også høyde og vekt, og tester hørsel, syn, og EKG av hjertet.

Endret av ssd-
Lenke til kommentar

På infodagen fikk vi nærmest beskjed om å kjøpe oss nettbrett. Kan noen av dere som har gått på skolen en stund si noe om hva dere bruker den mest til (i undervisningssammenheng)? Til notater, som kalkulator, eller andre ting?

Er et nettbrett på 8 tommer stort nok til dette?

 

Bruker dere ev. grafisk kalkulator i tillegg til nettbrettet?

Lenke til kommentar

Bruker det mest til å lese på powerpoints hjemme.

 

Alt av powerpoints blir lagt ut på Its-learning og i tilegg er den store permen med trafikkreglene tilgjengelig der, en annen perm med strekningsbeskrivelser er også tilgjengelig der. Man går nå også over til å bruke en app isteden for rutebøker.

 

Det er med andre ord ikke nødvendig, men veldig lettvint. :)

Lenke til kommentar

For å gi et bedre svar.

Nettbrett er ikke nødvendig til undervisningen. Det er få i klassen som bruker dette under undervisningen.
Men det er en læringsportal der alt av PP presentasjoner og info angående skoledagene osv. legges ut.
Det krever da at man har tilgang til en PC, nettbrett eller mobiltelefon, slik at man kan gå inn å se.

Men dette er ikke grunnen til at de krever nettbrett!

 

Ruteordre, S-sirkulærer, T-sirkulærer osv er dokumenter en trenger i forbindelse med togfremføring og har i alle år frem til nå kommet i form av papir, noe som skaper en enorm papirmølle som de nå skal bli kvitt.

FIDO er et nettbasert system som tar over alt dette.

Kravet de kom med på infodagen angående nettbrett er pga FIDO systemet som blir rullet ut i nær fremtid, som alle foretakene (NSB, Flytoget, CargoNet osv) skal bruke.
Papir kommer da ikke til å bli brukt lengre.

Med andre ord, uten nettbrettet, så får du ikke kjørt tog.

Så jeg vil anse det som et krav, og ikke en oppfordring.

Lenke til kommentar

FIDO krever jo et brukernavn/passord. Det har/får lokførerne i de respektive selskapene, men er det lagt opp til at studenter skal få det også altså? Det burde jo ikke være noe i veien for det, men slik jeg forstår det vil det kun være én person som kan kvittere ut for et tognummer, så hvis lokfører (kjørelærer) kvitterer ut er det jo ikke mulig for studenten å gjøre det samme. Skulle jeg tro.

Lenke til kommentar

Ettersom jeg forstår så er de ikke helt sikre på hvordan dette skal løses, men de begynner med å kreve nettbrett slik at alle har det ihvertfall.

Det har vært snakk om noen egne innlogginger for studenter, men som sagt så tror jeg ikke noe er satt enda.

 

Når det kommer til kvitteringene så vil denne problemstillingen også gjelde for lokførere da FIDO følger tognummeret og ikke fører.

 

Så jeg tror (igjen) at det bare vil settes opp en rutine som gjør at samtlige førere må forvisse seg om allerede kvitterte meldinger.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er veldig usikker på om jeg har stilt dette spørsmålet før. Husker i alle fall ikke svaret.

Hvor lang tid tok det fra dere søkte om skoleplass til dere fikk bekreftet skoleplass?

 

På jernbaneskolen.no står det følgende:

 

 

 

Lokomotivførerutdanningens søknadsfrist 1. mai for puljevis utdanningsstart vår og høst 2015 er utløpt. Søkere kan vente svar i løpet av mai / juni.

 

Enten er det jeg som misforstår, eller så er det de som har skrevet feil. De som søkte om skoleplass innen 1. mai 2014 får ikke plass før august/september 2015?

 

Så hvis jeg søker før 1. mai 2015, så vil jeg ikke komme inn før høsten 2016?

 

Hvis jeg husker riktig, leste jeg om noen som måtte vente to år før de kom inn. Hvordan var det med dere?

Lenke til kommentar

 

Enten er det jeg som misforstår, eller så er det de som har skrevet feil. De som søkte om skoleplass innen 1. mai 2014 får ikke plass før august/september 2015?

 

Så hvis jeg søker før 1. mai 2015, så vil jeg ikke komme inn før høsten 2016?

 

Hvis jeg husker riktig, leste jeg om noen som måtte vente to år før de kom inn. Hvordan var det med dere?

 

De har ikke skrevet feil. Vi som søkte 1. mai 2014 er nå delt inn i grupper som starter puljevis iløpet av 2015.

 

Søker du 1. mai 2015, vil du kunne være heldig å få starte i januar 2016, men du må også regne med å måtte vente til november 2016.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...