Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Gjennomsnittsalderen er vel rett over 30.
Men det er mange på en alder av 21/22 også, så det er ingen hindring.

 

De fleste lokførere angrer på at de ikke startet med dette tidligere, så det er lite vits å vente.

Skal du bli togleder så må du jobbe x-antall år som TXP (togekspeditør) før du kan søke deg videre til togleder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har blitt tilbudt skoleplass i 2015.

Noen som kan fortelle meg litt hvordan fodelingen praksis og teori undervisningen er?

Hvor lenge man til sammen er i praksisundervisning?

Og om det er mulig meg som nå bor i kr.sand å ta praksisdelen på sørlandsbanen?

Endret av Patrol
Lenke til kommentar

Mener å huske praksis er på litt over 40%.
Men om du mener praksis som i kjøring av tog så er det ca. 1 uke + 1 mnd + 1 mnd + 2 mnd

Hvor man får praksis i tog kommer helt ann på hvor de får sjåførlærere.
For å spare hotellutgifter, så forsøker de å sende folk dit man kommer fra, men det er ikke noe du skal belage deg på.
Du kan ytre et ønske til skolen, så har de det i bakhodet når praksistiden kommer.

Jeg ville beregnet på å være borte fra der jeg kommer fra (Kr.sand i ditt tilfelle) hele skoleperioden. Alt annet vil bare være en bonus.


Gratulerer med skoleplass :)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har blitt tilbudt skoleplass i 2015.

Noen som kan fortelle meg litt hvordan fodelingen praksis og teori undervisningen er?

Hvor lenge man til sammen er i praksisundervisning?

Og om det er mulig meg som nå bor i kr.sand å ta praksisdelen på sørlandsbanen?

Som norlyset sier så vil skolen prøve å få deg i nærheten du bor pga. hotell kostnader. MEN realiteten er noe annet da det til dags dato problemer med nok kjørelærere eller tilgjengelig kjørelærere. (de har jo ferie også) Du må beregne å være borte hjemmefra og det er hvor som helst i landet. Ha dette klart for deg og eventuelt familie så du/dere ikke får den rett i trynet. Og det kan f.eks. skje at klassekollega av deg som bor f.eks i Stavanger får praksisplass i nærheten du bor, men du får praksis plass i Stavanger. Og det er ikke mulighet å bytte internt. Så ikke legg noe planer hvor du får praksisplass, da det er høyst sannsynlig at du ikke får praksisplass nær hjemmet. Men du kan være heldig, viktigs er å ta dette opp med skolen så de kan prøve å legge til rette.

Praksis er: 1 uke praksis i tog (du kjører ikke, men er bare med og lærer og føle litt på kroppen hvordan arbeidet er) 4 uker 1. øvelses kjøring så 3 uker 2.øvelseskjøring så tilslutt 9 uker 3.øvelseskjøring.

Lenke til kommentar

Bare et innspill:

 

Som sagt mange ganger tidligere på forumet, men ikke kan gjentas for ofte:

Kjøp sko som er gode å gå i. Vær sikker på at de er gode å gå i.

 

Du skal stå og gå mye igjennom studiene, og har du sko som ikke er gode så vil disse dagene bli ekstremt lang

Helt riktig! Det er noen som blir enormt plaget av gnagsår etter noen timer med dårlig tilpasset sko .

Så velg gjerne billig men vær sikker på at de er behagelig. Det blir mange timer gåing med disse skoene i løpet av studien.

Lenke til kommentar

Skal du kjøpe sko, kjøp noen som er gode å gå i, samt att du skal bruke de når du er i prakdis og øvelseskjøring. Ser uansett ikke bra ut, men regla er der.

Ikke noe treningsrom på skola nei.

Det ang stipend, har jeg hørt att dette kan være siste året med det, men det er veldig mulig det ikke stemmer.

I kullene i år får ca 6-7 elever pr kull, på 20.

Men, absolutt ikke kalkuler med stipend, det er litt uvisst hva slags kriterer de plukker sine kandidater etter.

Men, utdanninga og skola er fantastisk, så lykke til!

Lenke til kommentar

ok takk for gode tips, har fortsatt god tid til å ordne meg sko. Får håpe nsb ikkje slutter med stipendordninga. Forventer ikkje å få stipend men det å få stipend hadde vært ein god måte å få ein litt letttere økonomisk hverdag på. Hvor lang tid tar det etter studiestart før nsb pleier å komme på besøk?

Det høres ut som ei spennende utdanning , gleder meg til å starte venter bare på å få vite startdatoen.

Er det noe annet en trafikkreglene for jernbaneverkets nett ein kan begynne å lese på for å få ein best mulig start?

Lenke til kommentar

Ikke forvent stipend, men lov å håpe på det:)

Vi begynte i mai, var på infomøte i august, og ett mer intervju i november/desember. Tar litt tid altså.

Men skoledagene flyr, og vips er man der.

Dere sksl jo ut i praksis i tog allerede etter 1,5 mnd..obervasjonstur, ikke kjøring;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...