Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Det ordna seg for meg på NSB BHT-testene forrige uke! :)

 

Noen andre som skal på informasjonsmøte den 16. september?? :)

 

Grattis! :thumbup:

 

Skal selv på informasjonsmøte 15.sept, og tiden kan ikke gå fort nok, men det var vel noen oppi her som skulle tirsdagen.

Endret av Frink
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ERTMS er det ikke noe vits å bruke noe særlig tid på. Ikke noe som dere kommer til å få noe særlig opplæring på. Ihvertfall ikke foreløbig. De fleste innad i Jernbanen kjenner lite til dette selv ettersom jeg forstår.
Vi har kun fått litt info rundt dette. Bare en liten innføring på en halvtimes tid.

 

 

Førerløst kommer ikke til Norge, så ikke vær redd for det.

Lenke til kommentar

Det du/dere derimot kan begynne å lese på et trafikkreglene for jernbaneverkets nett.

 

Kapittel 1 og 9 skal kunnes ordrett.

Når dere starter på skolen så får dere 3 uker på å kunne dette før dere blir eksaminert i det (multiple choice/web basert).

Pluss noe elektro og bremser.

Kan lastes ned på sidene til Jernbaneverket gjennom linken til høyre på siden.

Lenke til kommentar

De går ut i fra når folk ønsker å starte (de fleste ønsker de første kullene), også setter de sammen kull etter bakgrunn. De vil gjerne ha forskjellige bakgrunner i hvert kull, slik at kullet får personer med tyngde innen mekanikk, elektro osv osv osv.

Så kullene blir nøye satt sammen.

Men eneste måten å vite når man starter er når skolen sier du kan ;)

Lenke til kommentar

 

Noen her som vet hva gjennomsnittsalderen for studenter på lokomotivførerutdanningen er?

 

Hvor gammel var du da du søkte deg inn på skolen?

Vet ikke hva gjennomsnittsalderen er, men jeg blir 25 i september og starter på skolen neste mandag

 

 

Takker for raskt svar. Er selv 21 år og tenkte å søke neste år. Tok det lang tid fra du søkte til du faktisk kom inn?

Lenke til kommentar

Jeg søkte 1.november i fjor, var på testing i januar og informasjonsmøte på skolen i mars, så starter jeg 8.sept! Så nå skal det virkelig bli godt å komme i gang :D

 

Søknadsfristen 1.mai neste år er vel for opptak i 2016 :-)

Endret av ssd-
Lenke til kommentar

 

 

 

Noen her som vet hva gjennomsnittsalderen for studenter på lokomotivførerutdanningen er?

 

Hvor gammel var du da du søkte deg inn på skolen?

Vet ikke hva gjennomsnittsalderen er, men jeg blir 25 i september og starter på skolen neste mandag

Takker for raskt svar. Er selv 21 år og tenkte å søke neste år. Tok det lang tid fra du søkte til du faktisk kom inn?

Jeg søkte 1.november i fjor, var på testing i januar og informasjonsmøte på skolen i mars, så starter jeg 8.sept! Så nå skal det virkelig bli godt å komme i gang :D

 

Søknadsfristen 1.mai neste år er vel for opptak i 2016 :-)

 

 

Det hørtes veldig bra ut! Jeg må få lov å gratulere deg med skoleplass! :D

 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har noen foreldre som synes det kanskje hadde vært smartere for meg å begynne nederst på "rangstigen", for å så jobbe seg opp til lokomotivfører "Du kommer nok til å være den yngste eleven noensinne" (De sier også at det kan være større sjanse for meg å få plass hvis jeg allerede har en fot innenfor feltet. Nå må det også nevnes at de ikke har sett seg inn lokomotivførerutdanningen samt jernbaneskolen/jernbaneverket i det hele tatt.)

 

Selv ønsker jeg å hoppe rett på lokomotivførerutdanningen. Det høres utrolig gøy ut å være togleder også, men det er lokomotivfører jeg har lyst til å bli.

 

Fristen går ut mai 2015, så hvis jeg søker innen da kan jeg kanskje regne med å få plass i 2016? (Er i så fall 23 år)

Endret av StigHetl
Lenke til kommentar

Tusen takk for det :)

 

Når det gjelder alder, så vet jeg at det er flere i mitt kull som er 21 år, så akkurat det ser jeg ikke som et problem :) aldersgrensen for å komme inn er 20 år..

 

Opptakskravene går på om du har fagbrev innen elektro/mekanikk, studiekompetanse med matte og fysikk, eller tip(?), så tror ikke du har noen fordel om du jobber som f.eks konduktør først. Du må jo fremdeles bestå testingen, også blir man rangert etter karakterer osv som avgjør om/når du får plass.

 

Hvis det er lokfører du vil bli "til slutt", så ville jeg heller bare hoppet i det med en gang:)

 

I fjor hadde de en ekstra søknadsfrist 1.november fordi de ikke fikk fylt opp alle plassene ved søknadsfristen 1.mai. Hvis du er heldig, så kan det jo komme en slik i år også;) men er ikke lenge å vente til mai heller, bare følg med på jbv.no :)

 

Hvis du oppfyller kravene for å komme inn, så ville jeg sendt en søknad ved neste frist! ?

Endret av ssd-
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Noen her som vet hva gjennomsnittsalderen for studenter på lokomotivførerutdanningen er?

 

Hvor gammel var du da du søkte deg inn på skolen?

Vet ikke hva gjennomsnittsalderen er, men jeg blir 25 i september og starter på skolen neste mandag

Takker for raskt svar. Er selv 21 år og tenkte å søke neste år. Tok det lang tid fra du søkte til du faktisk kom inn?

Jeg søkte 1.november i fjor, var på testing i januar og informasjonsmøte på skolen i mars, så starter jeg 8.sept! Så nå skal det virkelig bli godt å komme i gang :D

 

Søknadsfristen 1.mai neste år er vel for opptak i 2016 :-)

Det hørtes veldig bra ut! Jeg må få lov å gratulere deg med skoleplass! :D

 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har noen foreldre som synes det kanskje hadde vært smartere for meg å begynne nederst på rangstigen, for å så jobbe seg opp til lokomotivfører "Du kommer nok til å være den yngste eleven noensinne" (De sier også at det kan være større sjanse for meg å få plass hvis jeg allerede har en fot innenfor feltet. Nå må det også nevnes at de ikke har sett seg inn lokomotivførerutdanningen samt jernbaneskolen/jernbaneverket i det hele tatt.)

 

Selv ønsker jeg å hoppe rett på lokomotivførerutdanningen. Det høres utrolig gøy ut å være togleder også, men det er lokomotivfører jeg har lyst til å bli.

 

Fristen går ut mai 2015, så hvis jeg søker innen da kan jeg kanskje regne med å få plass i 2016? (Er i så fall 23 år)

Tusen takk for det :)

 

Når det gjelder alder, så vet jeg at det er flere i mitt kull som er 21 år, så akkurat det ser jeg ikke som et problem :) aldersgrensen for å komme inn er 20 år..

 

Opptakskravene går på om du har fagbrev innen elektro/mekanikk, studiekompetanse med matte og fysikk, eller tip(?), så tror ikke du har noen fordel om du jobber som f.eks konduktør først. Du må jo fremdeles bestå testingen, også blir man rangert etter karakterer osv som avgjør om/når du får plass.

 

Hvis det er lokfører du vil bli "til slutt", så ville jeg heller bare hoppet i det med en gang:)

 

I fjor hadde de en ekstra søknadsfrist 1.november fordi de ikke fikk fylt opp alle plassene ved søknadsfristen 1.mai. Hvis du er heldig, så kan det jo komme en slik i år også ;) men er ikke lenge å vente til mai heller, bare følg med på jbv.no :)

 

Hvis du oppfyller kravene for å komme inn, så ville jeg sendt en søknad ved neste frist!

 

 

Takker for godt svar atter en gang!

 

Per dags dato oppfyller jeg ikke alle kravene. Har generell studiekompetanse, men mangler fysikk (Tar opp fysikk som privatist i skrivende stund. Eksamen er rundt november/desember, så må nok vente til mai 2015)

 

Og så har jeg et par spørsmål angående rangeringspoengene:

 

  • Det generelle grunnlaget for opptak jf. § 2-3 10 poeng
  • Fagprøve; karakter Meget godt 8 poeng
  • Generell studiekomp; Karakter 5 eller 6 i fysikk 5 poeng
  • Generell studiekomp; Karakter 4 i fysikk 3 poeng
  • Generell studiekomp; Karakter 5 eller 6 i matematikk 3 poeng
  • Videregående skole Vg3; Norsk muntlig karakter 4-6 3 poeng
  • Yrkespsykologisk skikkethetstest; karakter A 5 poeng

 

Jeg antar at jeg har det generelle grunnlaget for opptak, som gir 10 poeng. Hvis jeg da får karakter 5 eller 6 i fysikk, får jeg da i tillegg 5 poeng, noe som vil si 15 poeng totalt?

 

Så det er altså slik at alle som søker har uansett minimum 10 poeng?

Lenke til kommentar

Har du sjekket at du har nok matte? Jeg har også generell studiekompetanse (140 timer matte), men har utdanning som bedriftsøkonom, så fikk godkjent matten derfra i tillegg :) opptakskravet til jbskolen er 280 timer.. Fysikken går nok bra! Jeg måtte også ta den som privatist før jul i fjor :)

 

Det med rangeringspoeng er jeg litt usikker på, men vil tro alle som oppfyller det generelle grunnlaget får 10 poeng ja! Også får du nok tilleggspoeng for jo mer du oppfyller :) du kan alltids sende en mail til skolen og høre, bare for å være på den sikre siden;)

Endret av ssd-
Lenke til kommentar

Jeg har totalt 220 timer matte. Sendte mail til jbv der jeg lurte på om jeg kunne ta opp matematikk R1, eller om jeg var nødt til å ta opp både R1 og R2.

 

Jeg fikk et særdeles positivt svar tilbake:

Hei, lokomotivførerutdanningens styre har vedtatt nye opptaksregler. Dersom du søker på bakgrunn av generell studiekompetanse betyr det at du ikke trenger ha mer enn 220 årstimer matematikk og 140 årstimer fysikk. Det betyr at du er kvalifisert med matematikken du allerede har, dersom du også tar fysikk 1.

 

Neste søknadsfrist er 1. mai 2015 for studiestart vår og høst 2015. Du kan lese mer om opptak og utdanningen på våre nettsider www.jernbaneskolen.no

 

Fant også dette på deres sider:

§ 2-3 Opptakskrav

 Søker må ha fullført og bestått norsk videregående opplæring enten med fagbrev innen
elektrofag, teknikk og industriell produksjon, anleggsteknikk eller generell
studiekompetanse med minimum 280 årstimer matematikk og 140 årstimer fysikk.
 Søker må ha fylt 20 år ved studiets start.
 Søker må oppfylle krav til helse som følger av Førerforskriften (FOR-2009-11-27-
1414)
 Søker må bestå skolens yrkespsykologisk skikkethetstest

 

Så jeg regner med og satser på at jeg allerede har 10 poeng. Jeg satser jo på å få en femmer i fysikk, men vi får se hvordan det går.

 

Vet du forresten hvor mange som ble tatt inn til testing, og hvor mange som gikk videre? Hvis jeg husker riktig tar de vell inn 120, for å så sende videre 60, men dette kan jo variere fra år til år.

Endret av StigHetl
Lenke til kommentar

 

Å, så bra at du slipper å ta mer matte da! Tid og penger spart;)

 

Jeg aner ikke hvor mange som blir tatt inn til testing, dessverre.. Men vi var vel rundt 30 stk på informasjonsmøtet på skolen, som skulle fordeles på flere kull. Men ved den ordinære søknadsfristen er det nok flere ja :) jeg mener det er 100 skoleplasser som fordeles på 5 kull pr år! Det varierer sikkert fra år til år, som du sier. Kommer sikkert an på hvor mange søkere det er, og hvor mange av de som har opptakskravene i orden :)

Endret av ssd-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...