Gå til innhold

USA stemte for Open XML


Anbefalte innlegg

Hvis ms sitt format bare skal brukes til dokumentlagring så er det litt merkelig at de setter den som første valg når man oppretter og lagrer et dokument...

9372052[/snapback]

Ikke at jeg har sjekket dette med andre kilder, men i artikkelen som ble linket til lenger oppe står det: «OOXML har ingen implementering i noen kontorpakke på markedet. Selv benytter Microsoft en variant som visstnok går under navnet MSOOXML i Microsoft Office 2007.»

 

Så tydeligvis er det MSOOXML som står valgt som standard i MS Office 2007.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke bare det, men hvorfor sitter det store industrielle selskaper med hver sin økonomiske agenda i en slik komité i det hele tatt?

Det er vel ikkje så rart at dei som faktisk står bak utviklinga, og sakene har til dels stor aktualitet for er med i ein sånn komite. Så lenge dei ulike partane er representert, og likestilte, virker dette i utgangspunktet som eit fornuftig opplegg. (No har eg rett nok ikkje satt meg så veldig godt inn i kven som er representert og korleis avstemmingane fungerer. Det kan derfor vere at min kommentar er slutta på feil grunnlag.)

 

Burde det ikke være myndighetenes oppgave å komme med industri-nøytrale stemmer i en slik sak?

Myndigheiter er da ikkje akkurat kjent for å vere så utroleg nøytrale og tenkje på alles felles beste.

Lenke til kommentar
PC er blitt en veldig viktig verktøy for informasjon og ytringsfrihet. At Microsoft ga ut IE gratis, og senere bundlet det med Windows, og senere feilhåndterte og forurenset HTML standarden med deres egne påfunn er utilgivelig. Time-Warner-CNN-AOL og SkyGlobal-NewsCorp-Microsoft kan verken forstå eller tolerere et medium hvor det forholder seg slik at både du, jeg og Eric Corley skal få slippe til med våre ytringer på lik linje med de rike og mektige.

 

 

...som jeg skulle sagt det selv! Dette er grunn nok til å mistro Microsoft sine "standarder" og holde seg lagt unna påfunnene deres. "Først meg selv, så meg selv, og så min neste hvis det er til mitt eget beste" er sikkert credo'et som henger på veggen hos Microsoft. Det er liten grunn til å tro at Microsoft ønsker noe annet enn å sikre grepet på filformatfronten og fortsette å dominere. Når lagret du sist et tekstdokument i tekstbehandleren din som ikke sluttet på .doc? Hvorfor tror du Microsoft ikke støtter .odf? Greit, andre tekstbehandlere kan importere .doc og Microsoft Office kan importere .odt via plugins/hjelpeprogrammer - men resultatet av disse små ubekvemmelighetene er en dreining av markedet mot en bestemt softwareleverandør og dermed et bestemt operativsystem.

Det er mye mulig at Microsoft ville dominert innen tekstbehandling uansett, for de leverer faktisk et bra produkt. Men spar oss for billige og skitne triks som formatknuging og lock-in. Åpne standarder er bra for konkurransen og utviklingen av software, og dermed til syvende og sist bra for oss forbrukere.

 

Så hvis du, som mest sannsynlig leser dette på en windowsmaskin i internett explorer og som skriver dokumentene dine i Microsoft Office, er litt enige i det jeg og andre har skrevet om dette burde dere prøve Open Office, Firefox, Thunderbird, Opera. Støtt standarder, støtt konkurranse og støtt bedre produkter. Prøv alt, og velg det beste. Programmene jeg nevnte finnes alle for Windows, Linux og OSX.

 

Åja, jeg glemte det magiske ordet : Gratis! Løp og ... få?!

Lenke til kommentar
I følge idg.se beskylder IBM microsoft for å ha "betalt" seg til resultatet i sverige. Dette kan da umulig være "lovlig". Hva ville eventuelt skjedd hvis microsoft hadde blitt funnet skyldig i dette?

9376246[/snapback]

Hvis de blir funnet skyldig og det før mye omtale i media vil det definitivt skade Microsoft utrolig mye. Da vil det nok også få en god del til å boikotte Office Open XML og Microsoft Office.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt at ISO faktisk stemmer over dette. Etter å ha lest igjennom de linkene som er gitt så bryter det faktisk med reglene til ISO og godkjenne dette. Hvis det blir godkjent, hva er da vitsen med ISO?

MS er jo i tillegg kjent for å ikke holde sine egne standarder, så det stemmes vel grovt sagt over om man skal gi MS mer penger/markedsandeler eller ikke. (Slik jeg tolker det).

Lenke til kommentar
I følge idg.se beskylder IBM microsoft for å ha "betalt" seg til resultatet i sverige. Dette kan da umulig være "lovlig". Hva ville eventuelt skjedd hvis microsoft hadde blitt funnet skyldig i dette?

9376246[/snapback]

Ettersom IBM stemte imot OOXML ville jeg ikke trodd på alt de har å si i om denne saken. Generelt er bedrifter ute etter å få gjennomslag for egne standpunkter, og å angripe konkurrentene er én måte å klare det på.

 

(merk at jeg ikke har noen formening om sannheten i utsagnet, kommentaren er basert på konkurranse generelt)

Lenke til kommentar

Dette er veldig rart.

 

Såvidt jeg vet så kreves det over 2/3 flertall i ISO for å få en ny standard godskjent. Merkelig at ikke de samme reglene gjelder for de lokale avdelingene.

 

Det første ISO burde gjøre var å lage en standard over hvordan avstemningene skal foregå i de enkelte komiteer. :)

 

Hvis dette fortsetter så klarer jo Microsoft dette uten problemer. :no:

 

Det er ihvertfall ikke gode nyheter for åpen og fri programvare.

Lenke til kommentar
I følge idg.se beskylder IBM microsoft for å ha "betalt" seg til resultatet i sverige. Dette kan da umulig være "lovlig". Hva ville eventuelt skjedd hvis microsoft hadde blitt funnet skyldig i dette?

9376246[/snapback]

Ettersom IBM stemte imot OOXML ville jeg ikke trodd på alt de har å si i om denne saken. Generelt er bedrifter ute etter å få gjennomslag for egne standpunkter, og å angripe konkurrentene er én måte å klare det på.

 

(merk at jeg ikke har noen formening om sannheten i utsagnet, kommentaren er basert på konkurranse generelt)

9377861[/snapback]

 

IBM forlot møtet i SIS (Svenske standardiseringsorganisasjonen) sammen med 3 andre aktører, blant annet FFII før avstemming. Primært i protest mot at 23 nytilmeldte aktører, hvorav mer eller mindre alle er Microsoft Gold Partners ble tilmeldt kort før, dvs 8 stk den 23.8 og 15 møtte uanmeldt opp på møtet. Se FFII Sverige sin pressemelding

 

Fra en annen tråd:
Microsoft Bought Sweden's ISO Vote on OOXML?

 

Hvis det der er sant.. jeg finner ikke ord.

9377477[/snapback]

9377931[/snapback]

 

I realiteten er nok dette sant, selv om det aldri kan bevises. Men samtlige av aktørene som stemte for har et meget sterkt økonomisk incitament i at OOXML blr ISO standard, og er således direkte/indirekte sant.

 

For meg er dette snart nok til at jeg avinstallerer alt jeg har av programvare fra MS, hjelper enhver venn/kollega og andre med å skifte til Linux/*nix og er med på enhver kamp mot MS. Det er greit å kjempe for sitt eget "uåpne" standardformat, men dette viser tydelig hvilke tvilsomme metoder MS er villige til å bruke.

Lenke til kommentar
Myndigheiter er da ikkje akkurat kjent for å vere så utroleg nøytrale og tenkje på alles felles beste.

9373146[/snapback]

 

Nei bare der det trengs....

9374807[/snapback]

Eg går ut frå at innlegget ditt er ein smule ironisk. (Viss ikkje peiker eg på ting som fattigdom og sult.)

 

Fra en annen tråd:
Microsoft Bought Sweden's ISO Vote on OOXML?

 

Hvis det der er sant.. jeg finner ikke ord.

9377477[/snapback]

9377931[/snapback]

Det virker som det er plass til ein del forbetringar i avstemmingssystemet. Så store svakheiter burde det ikkje vere.

Lenke til kommentar
Det er vel ikkje så rart at dei som faktisk står bak utviklinga, og sakene har til dels stor aktualitet for er med i ein sånn komite. Så lenge dei ulike partane er representert, og likestilte, virker dette i utgangspunktet som eit fornuftig opplegg. (No har eg rett nok ikkje satt meg så veldig godt inn i kven som er representert og korleis avstemmingane fungerer. Det kan derfor vere at min kommentar er slutta på feil grunnlag.)

Jeg lurer nå litt på hva firmaer som Lexmark har å gjøre i en slik komité for behandling av åpne standarder? Lexmark er jo et premie-eksempel på et selskap som oser "proprietært", altså det stikk motsatt av fritt og åpent. Printerne deres bruker proprietær kommunikasjon med stygge lukkede proprietære drivere, som vanskeliggjør å bruke Lexmark-skrivere på frie OS. I tillegg har de drevet kamp mot tredjepartsprodusenter av blekkpatroner, fordi de selsagt vil ha full kontroll selv. Kort og godt finner jeg lite positivt med at slike selskaper skal sitte og vedta om OOXML skal bli en ISO-standard? :hmm:

 

De fleste er nok mer avtatt av å slikke ræv hos Microsoft.

 

 

Det eneste fornuftige ville vært om flere ikke-kommersielle krefter ble hørt i saken, fremfor alle disse nikkedukkene til MS. Da spesielt de som faktisk har kompetanse til å uttale seg om hvilke krav som skal stilles til lagringsformater, og utfordringer når det gjelder arkivering av informasjon for framtiden.

 

 

EDIT: Det var ikke meningen å bare fokusere negativt på Lexmark, men mer som et eksempel. Det er tross alt verre at det fins folk som fortsatt har tillitt til Microsoft når det gjelder utvikling av åpne standarder. Det er like ille som om man skulle utnevnt Osama bin Laden til generalsekretær i FN for å lage fred i verden :wallbash:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Presset av brevkampanje i OOXML-strid

37 kunder og partnere av Microsoft sendte inn identiske støttebrev for Open XML.

... og hva kan vi da lese mellom linjene?

 

Another update on ODF vs. OOXML file counts

I følge denne undersøkelsen finnes det utrolig nok bare 1993 OOXML-dokumenter på nett per 12. august 2007. Dette er totalt antall OOXML dokumenter på verdensbasis. Ikke akkurat mange. Til sammenligning finnes det over 162.000 ODF-dokumenter på nett samtidig. Merkelig hvordan Microsoft da kan hevde at majoriteten av brukere foretrekker OOXML. Ennå merkeligere blir det når man vet at det ennå ikke finnes noen programmer som produserer OOXML-kode. Selv ikke Microsofts nyeste kontorpakke. Men den lager en halvveis implementering og det er den jeg tror har blitt telt til 1993 eksemplarer.

 

Hva kreves for å få delta med en stemme? Koster det noe? Hvis ikke, kan jeg rekke opp hånda og sende inn en stemme eller et standardformular med en negativ stemme?

Lenke til kommentar
Hva kreves for å få delta med en stemme? Koster det noe? Hvis ikke, kan jeg rekke opp hånda og sende inn en stemme eller et standardformular med en negativ stemme?

9386021[/snapback]

 

Fra idg.se:

Vilket företag som helst kan bli medlem i Svenska Standardinstitutet, SIS, och därmed få rätt att delta i standardomröstningar. Det enda som krävs är att man betalar en årsavgift på mellan 2000 och 4000 kronor. För att få delta i omröstningen kring office open xml fick medlemmarna betala ytterligare 15000 kronor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...